The correlation between artistic aesthetic development and digital arts technology
Abstract
studying developments that have different artistic outcomes and works. Among them is the pragmatic philosophy of linking theory and practice. It deals with art and aesthetic attitudes towards supremacy and perfection to keep pace with daily life.
The various forms in nature are embodied by the elements of aesthetic formation, including lines, volumes, surfaces and colors, which are distinguished by aesthetic and expressive values and iconographic interpretative connotations. Each of them is extremely important in the artistic formation, directing and presentation. It carries with it a message to the recipient who adopts the elements, shapes and symbols, evidence for monitoring, analysis, interpretation, interpretation, taste and critical dialectic. All of this attracted the researcher's interest in monitoring and revealing the relationship between elements and shapes and their effect on each other, and its reflection on the overall shape of the artistic product and the digital art product. Which reflects the technical and digital developments in the field of arts and design, which the world witnesses in the cultural and material aspects of all societies and in all fields. In turn, a change occurs in the nature of the raw materials used and their formulations to give the final shape in line with the general development of the prevailing taste. These developments significantly depend on the customs, cultures, and lifestyles of peoples. And linking them to the cognitive fields of the arts to reach the integrative complementarity between theories and concepts of art and beauty they have.
References
2- آل قمّاش. قمّاش علي ٢٠٠٨. تيارات الفن الرقمي و تقنياته.مقال نشر بمجلة " الإمارات الثقافية" العدد 31 مارس.
3- برتليمي. جان 1970. بحث في علم الجمال. ت. انور عبد العزيز. دار نهضة مصر. مصر. القاهرة. ص531.
4- برتليمي. جان 1986. بحث في علم الجمال. ت. انور عبد العزيز. مراجعة. نظمي لوقا. دار نهضة مصر. القاهرة. مصر. ص 239-240 .
5- البياتي. نمير قاسم خلف 2005. الف باء التصميم الداخلي..دار الكتب والوثائق. بغداد. جامعة ديالى.بغداد.ص 46.47
6- جبار خماط 2000. جماليات العرض المسرحي. اطروحة دكتوراه غير منشورة.. جامعة بغداد.كلية الفنون الجميلة. بغداد.ص16.
7- جويو. جان ماري 1995. مسائل فلسفة الفن المعاصرة. ت. سامي الدروبي. دار اليقضة العربية. بيروت. ص 90.
8- حكيم. راضي1985. فلسفة الفن عند سوزان لانجر.دار الشؤون الثقافية. بغداد.ص42.
9- ديوي. جون 1963. الفن خبرة. ت. زكريا ابراهيم. دار النهضة العربية. القاهرة. ص401.
10- ساميه كساب.2019.تحولات بابل.٢٣٦٦..تونس. وجهه نظربالفنان
11- سانتيانا.جورج(د. ت). الاحساس بالجمال.ت. محمد مصطفى بدوي.مكتبة الانجلو المصرية.القاهرة. ص120.
12- السعودي.مدحت محمود. ونرمين حسن العلايلي 2015. الفنون الرقمية بين التطور التكنولوجي والإبداع الفني. كلية الفنون الجميلة. جامعة الإسكندرية جمهورية مصر العربية .ص35
13- سيرولا. موريس 1982. الانطباعية. ت: هنري صغيب. منشورات عويدات. ط1. بيروت..
14- الشيخاوي.محمد2015..الإبداع التشكيلي في الفنون الرقمية للفنان نور الدين الهاني. مقالة نشرت بمجلة " الإمارات الثقافية" العدد 31.ص25
15- صليبا. جميل 1971. المعجم الفلسفي. ج1. ط1. دار الكتاب اللبناني. بيروت. ص290.
16- غاتشف. غيروغي 1990.الوعي والفن. ت. نوفل نيوف. عالم المعرفة. المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب. الكويت. ص 11.
17- كوهن.جان 1986. بنية اللغة الشعرية. ت.محمد العربي ومحمد العمري.المعرفة الادبية.دار توبقال للنشر.ص19.
18- لالاند. اندريه 2001. موسوعة لالاند الفلسفية. ت. خليل احمد خليل. مج1. ط2. منشورات عويدات. بيروت. ص223.
19- نورالدين الهاني2007. مجلة الحياة الثقافية. وزارة الثقافة والمحافظة على التراث. تونس. العدد 184.
20- الهاني. نورالدين2007. مجلة الحياة الثقافية. وزارة الثقافة والمحافظة على التراث. العدد 184. حزيران. تونس.
21- هربرت. ريد 1986. معنى الفن.ط2. ت. سامي خشبة.بغداد. دار الشؤون الثقافية العام.ص37.
22- Arnheim.Rudolf 1957.''Art and visual perception ''.Berkeley.University of California.Press. p.14
23- Hospers.John1969. ''Introductionary Readings in Aesthetics''. The free press. New p.69.
24- Paul Delaroche. A partir d’aujourd’hui la peinture est morte .Jean.Pierre Amar. la Photographie histoire d’un art. p. 46 مقال منشور بمجلة "الإمارات الثقافية" العدد 31 .مارس
25- Smith. Peter. 1979''Architecture and the human dimension''. George Goodwin. LTD London. p.59.
26- Weitz. Morris1970.''Problems in Aesthetics''. The Macmillan Company LTD. London.. p.205.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.