The effect of psychological drama in reducing anxiety levels among students in the completed grades

  • م.د معيبد خلف راشد معهد الفنون الجميلة للبنين / مديرية تربية البصرة
Keywords: psychological drama social problems, anxiety

Abstract

The psychological drama was employed for the purpose of finding a therapeutic program that works to alleviate the degrees of anxiety that afflict students, especially the ending stages, and through an analogous method whose idea is that the student will re-represent his psychological, social and behavioral problems automatically and freely, allowing him to reactively vent from what is going on with his experiences through some of the techniques he uses The therapist (the researcher) for the purpose of giving the opportunity to self-insight, greed and simulation, with the aim of a shift from one behavior to another or the occurrence of psychological compatibility with him.
Through the foregoing, the researcher relied on establishing the topic of the tagged research (the effect of psychological drama in reducing anxiety levels among students at the ending grades ((medium flame for boys as a model))), where the study came in four chapters drafted as follows: -
The first chapter: is the methodological framework of the study. The researcher addressed the research problem, which resulted in the following question (Can psychological drama as a psychological-dramatic system work in reducing degrees of anxiety among students of the finished classes?)
Then the researcher moved to the importance of the research, the aims of the research, its limits and the definition of terms, as they adopted linguistic and idiomatic definitions of the term psychological drama and anxiety factor, depending on the procedural definition of psychological drama: as a therapeutic psychological group-based method based on student activity through a theatrical acting representation and free verbal expression, which provides an opportunity for venting Emotional and self-insight, for some psychological pressures various aspects, especially anxiety, for the purpose of confronting it and understanding it dramatically.                               
As for the second chapter, which is the theoretical framework, only two topics were mentioned:
1- Psychological drama - its elements - its works                                       
2- The concept of anxiety and its psychological works                         

References

1- بولتون (مارجوري )، تشريح المسرحية، ترجمة :تريني خشبة، القاهرة : مكتبة الانجلو المصرية ،1962 .
2- جبران (مسعود)، ، الرائد، بيروت: دار العلم للملايين، 1964.
3- الحفني (عبد المنعم) ، موسوعة علم النفس والتحليل النفسي,القاهرة: مكتبة مدبولي، 1978.
4- ديدرو (جاك) ، في علم الكتابه، ترجمة: أنور مغيث ، القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة، 2005.
5- راجح (أحمد) ، الأمراض النفسية والعقلية، ط1، مصر: دار المعارف، 1964.
6- عزيزي (عزة) ، الحالة النفسية للأطفال ما قبل المدرس ، القاهرة : جامعة عين شمس، 1999.
7- عثمان السيد (فاروق) ، القلق وإدارة الضغوط النفسية ، القاهرة: دار الفكر العربي، 2001.
8- عبد الفتاح (محمد) ، الارشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق، عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع،2009.
9- قاسم (محمود) ، في النفس والعقل لفلاسفة الاغريق والاسلام ،ط2 ، القاهرة : ....... ، 1954.
10- كمال (علي) ، النفس انفعالاتها وامراضها وعلاجها ،ج2 ، بغداد : دار واسط ، 1988.
11- الكاشف (مدحت)، المسرح والانسان (تقنيات العرض المسرحي المعاصر)، القاهرة: الهيئة العامة للكتاب،2008.
12- ميشيل (دبابنة)، ونبيل محفوظ، سيكولوجية الطفولة، عمان: دار المستقبل للنشر والتوزيع، 2001.
13- محمود (عاطف ) ، الدوافع النفسية لنشوء الفن، القاهرة دار القلم،1975.
14- نجله (عبد الفتاح) ، المسرح المدرسي والعلاج النفسي، القاهرة: دار فرحة للنشر والتوزيع،2003.



ثانيا:- المعاجم والقواميس
1- منظور( ابن )، لسان العرب، ج5 ،القاهرة : الدار المصرية للتأليف والترجمة، بت .
2- الطلاب( مسعود )، رائد الطلاب، معجم لغوي عصري،ط1، بيروت: دار العلم للملاين، 1967.
ثالثا :- باللغة الإنكليزية
50-Severy, D, Acontemporary Introduction to Social Psychology, (New York, John), 1976, P. 320 .
ينظر 51-Gourtney .R.The dramatic curriculum. Heinemaun London. 1980.p1
Published
2020-03-26
How to Cite
خلف راشدم. م. (2020). The effect of psychological drama in reducing anxiety levels among students in the completed grades. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(4), 311-336. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/107
Section
Articles