Population growth and social construction The mechanism of application of the Russian figure in abstract painting

  • م . أسيل إنتصار هاشم كلية الفنون الجميلة / جامعة البصرة
Keywords: Russian Formalism, Moscow Linguistic Circle, Opojaz, Westernization, Motivation

Abstract

Russian formalism in the first quarter of the twentieth century was considered one of the important theories that worked in literature, criticism and art. Its arguments were put forward to demand a shift in criticism from its general framework and a tendency toward the structure of the text and its internal articulations. As an independent aesthetic structure, or a structural system that includes a group of elements that interact with each other.

       And because Russian formalism, as is most ancient and contemporary critical curricula, is a purely literary critical curriculum that works on text, and formation, especially drawing, is nothing but visual texts, the researcher sought to apply its mechanisms to the art of drawing in both the Iraqi artist Hashem Samarji and the Western artist Brigitte Riley .

       

References

1- أحمد حسن ، في المناهج النقدية المعاصرة ، دار الأمان للنشر والتوزيع ، ط 1 ، الرباط ، المغرب 2004.
2- باختين . ميخائيل ، شعرية دستويفسكي ، ترجمة الدكتور جميل نصيف التكريتي ، دار توبقال للنشر، ط 1 ، الدار البيضاء، المغرب 1986.
3- البازعي . سعد ، وميجان الرويلي ، دليل الناقد الأدبي ، المركز الثقافي العربي، ط3، المغرب- لبنان، 2002.
4- باونيس . الآن ، الفن الأوروبي الحديث ، ترجمة فخري خليل ، مراجعة جبرا إبراهيم جبرا ، دار المأمون للترجمة والنشر ، بغداد .
5- بسام قطوس ، المدخل إلى مناهج النقد المعاصر ، دار الوفاء لدينا للطباعة والنشر ، الإسكندرية ، ٢٠٠٦.
6- بروب ، فلاديمير ، مورفولوجية الخرافة ، ترجمة إبراهيم الخطيب ، الشركة المغربية للناشرين المتحدين ، ط 1 ، الدار البيضاء ، المغرب 1986.
7- بياجيه ، جان ، البنيوية ، ترجمة عارف منيمنة وبشير أوبري ، منشورات عويدات ، ط 4 ، بيروت ، 1985
8- بيتر ، شتاينر ، المدرسة الشكلانية الروسية ، ترجمة خيري دومة ، ضمن موسوعة كيمبردج في النقد الأدبي ، ج 8 ، القاهرة ، المركز القومي للترجمة 2006.
9- تاوريريت ، محاضرات في مناهج النقد المعاصر _ دراسة في الأصول والملامح والأشكال النظرية والتطبيقية ، مكتبة إقرأ ، ط 1، قسنطينة ، الجزائر 2006 .
10- تودوروف و ( آخرون ) ، نظرية المنهج الشكلي – نصوص الشكلانيين الروس ، ترجمة إبراهيم الخطيب ، مؤسسة الأبحاث العربية ، ط 1 ، الشركة المغربية للناشرين المتحدين ، 1982.
11- حسن ناظم ، مفاهيم الشعرية، المركز الثقافي العربي، بيروت ، 1994 .
12- الخزاعي ، عبد السادة عبد الصاحب ، الرسم التجريدي بين النظرة الإسلامية والرؤية المعاصرة ، دروب للنشر والتوزيع ، ط 1 ، عمان ، الأردن 2011 .
13- الدليمي ، منذر فاضل حسن ، العدمية في رسم ما بعد الحداثة ، مؤسسة دار الصادق الثقافية ، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع ، ط 1 ، عمان ، الأردن 2012.
14- رشيد بن مالك ، قاموس مصطلحات التحليل السيميائي للنصوص ، دار الحكمة ، الجزائر 2006 .
15- رينيه . وليك ، مفاهيم نقدية ، ترجمة محمد جابر ، سلسلة عالم المعرفة ، الكويت 1987.
16- زكي نجيب محمود ، في فلسفة النقد ، دار الشروق ، ط 1 ، بيروت ، القاهرة 1979 .
17- زكريا إبراهيم ، مشكلة البنية ( أضواء على البنيوية )، مشكلات فلسفية ( 8 ) مكتبة مصر، ب ت .
18- ستولنتيز ، جيروم ، النقد الفني – دراسة جمالية وفلسفية ، ترجمة فؤاد زكريا ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، ط 2 ، بيروت .
19- سميث . إدوارد لوسي ، الحركات الفنية بعد الحرب العالمية الثانية ، ترجمة فخري خليل ، مراجعة إبراهيم جبار ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، ط 1 ، بيروت، 1995 .
20- سيزا قاسم ، السيميوطيقا حول بعض المفاهيم والأبعاد ، مدخل إلى السيميوطيقا ، ج1 ، منشورات عيون المقالات ، الدار البيضاء ، المغرب .
21- شكلوفسكي ، ف ، وتر القوس ، موسكو، 1970.
22- صلاح رزق ، أدبية النص محاولة لتأسيس منهج نقدي عربي ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة 2002.
23- صلاح فضل ، نظرية البنائية في النقد الأدبي ، منشورات دار الآفاق الجديدة ، ط 3 ، بيروت ، لبنان 1985 .
24- ________ ، مناهج النقد المعاصر ، ميريت للنشر والمعلومات ، ط 1 ، القاهرة، 2002 .
25- عبدالملك مرتاض ، في نظرية النقد ، متابعة لأهم المدارس النقدية المعاصرة ورصد لنظرياتها ، دار هومة ، الجزائر 2002 .
26- عبد الله إبراهيم وآخرون ، معرفة الآخر ، المركز الثقافي العربي ، بيروت ، 1990.
27- الغذامي . عبد الله محمد ، الخطيئة والتفكير من البنيوية الى التشريحية ، الهيئة المصرية للكتاب، ط 4 ، الإسكندرية ، 1998 .
28- فيغوفسكي . ل. س ، سيكولوجيا الفن ، موسكو، 1968.
29- كارتر . دافيد ، النظرية الأدبية ، ترجمة د باسل المسالمة ، دار التكوين ، ط 1 ، دمشق ، سورية ، 2010 .
30- محمود أمهز ، الفن التشكيلي المعاصر 1870 - 1970 ، دار المثلث للتصميم والطباعة والنشر ، بيروت ، 1981 .
31- محمود أمهز ، التيارات الفنية المعاصرة ، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر ، ط 1 ، بيروت ، لبنان،1996 .
32- المناصرة . عز الدين ، لغات الفنون التشكيلية ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، ط 1 ، عمان ، الأردن ، 2003 .
33- الهويدي . صالح ، النقد الأدبي الحديث قضاياه ومناهجه ، 2007 ،
34- وائل سيد رحيم ، تلقي البنيوية في النقد العربي - نقد السرديات أنموذجاً - ، دار العلم والإيمان والإسكندرية ، مصر .
35- الولي ، محمد ، الشكلانية الروسية لفكتور إيرليخ ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء ، المغرب 2000 .
36- وليد قصاب ، مناهج النقد الأدبي الحديث . رؤية إسلامية ، دار الفكر ، ط 1 ، دمشق ، سوريا ، ب ت.
37- ويد ، نيكولاس ، الأوهام البصرية . فنها وعملها ، ترجمة مي مظفر دار المأمون للترجمة والنشر ، ط 1 ، بغداد ، 1988 .
38- يوسف وغليسي ، إشكالية المصطلح النقدي العربي الجديد ، منشورات الإختلاف ، ط 1 ، الجزائر 2008
الرسائل والأطاريح الجامعية
39 - جنان محمد أحمد ، الأبستمولوجيا المعاصرة وبنائية تشكيل ما بعد الحداثة ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، 2012.
40 القره غولي ، محمد علي علوان ، جماليات التصميم في رسوم ما بعد الحداثة ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بابل ، كلية الفنون الجميلة، 2006.
41 المشهداني ، ثائر سامي ، المفاهيم الفكرية والجمالية لتوظيف الخامات في فن ما بعد الحداثة ، أطروحة دكتوراه ، غير منشورة، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بابل ، 2003 .
المواقع الالكترونية:
42 -الـغـرافـيـك الـعـراقي في بـرلـيـن عـام 1966 http://almilwana.blogspot.fr/2017/02/normal-0-21-false-false-false-fr-x-none.html
43- نـحـو الـرؤيـا الـجـديـدة" http://almilwana.blogspot.fr/2017/10/normal-0-21-false-false-false-fr-x-none.htm

Establish sources
1- Ahmed Hassan, In Contemporary Critical Curricula, Dar Al-Aman for Publishing and Distribution, 1st Edition, Rabat, Morocco, 2004.
2- Bakhtin. Mikhail, Dostoyevsky's poetry, translated by Dr. Jamil Nassif Al-Tikriti, Toubkal Publishing House, 1st Edition, Casablanca, Morocco 1986.
3- Al-Bazai. Saad and Megan Al-Ruwaili, A Literary Critic's Guide, Arab Cultural Center, 3rd Edition, Morocco-Lebanon, 2002.
4- Bowness. Now, Modern European Art, translated by Fakhri Khalil, reviewed by Jabra Ibrahim Jabra, Al Mamoun House for Translation and Publishing, Baghdad.
5- Bassam Qotous, Introduction to Contemporary Criticism Curricula, Dar Al-Wafa Our Publishing and Publishing, Alexandria, 2006.
6- Propp, Vladimir, Morphology of Superstition, translated by Ibrahim Al-Khatib, Moroccan Company for United Publishers, 1st Edition, Casablanca, Morocco 1986
7- Piaget, Jean, Structuralism, translated by Aref Mneimneh and Bashir Aubry, Oweidat Publications, 4th Edition, Beirut, 1985
8- Peter, Steiner, The Russian Formalistic School, translated by Khairy Duma, in the Cambridge Encyclopedia of Literary Criticism, C8, Cairo, National Center for Translation, 2006.
9- Taouririt, Lectures on the Curricula of Contemporary Criticism _ A Study in the Origins, Features and Theoretical and Applied Forms, Iqra Library, 1st Edition, Constantine, Algeria, 2006.
10- Todorov and (others), The Theory of Formal Approach - Texts of Russian Formalists, translated by Ibrahim Al-Khatib, Arab Research Foundation, 1st Edition, Moroccan Company of United Publishers, 1982.
11- Hassan Nazim, Concepts of Poetry, Arab Cultural Center, Beirut, 1994.
12- Al-Khuzai, Abd al-Sada Abdel-Saheb, Abstract Painting between the Islamic View and the Contemporary Vision, Paths for Publishing and Distribution, 1st Edition, Amman, Jordan 2011.
13- Al-Dulaimi, Munther Fadel Hasan, Nihilism in Postmodern Painting, Dar Al-Sadiq Cultural Foundation, Safa House for Printing, Publishing and Distribution, 1st Edition, Amman, Jordan 2012.
14- Rachid Ben Malek, Dictionary of Semiotic Analysis of Texts Terms, Dar Al-Hikma, Algeria, 2006.
15- Renee. Walek, Critical Concepts, translated by Muhammad Jaber, The World of Knowledge Series, Kuwait 1987.
16- Zaki Naguib Mahmoud, On Philosophy of Criticism, Dar Al-Shorouk, 1st floor, Beirut, Cairo 1979.
17- Zakaria Ibrahim, The Structure Problem (Spotlight on Structuralism), Philosophical Problems (8), Egypt Library, B.
18- Stolentis, Jerome, Art Criticism - An Aesthetic and Philosophical Study, translated by Fouad Zakaria, Arab Foundation for Studies and Publishing, 2nd Edition, Beirut.
20- Seza Kassem, Semiotics on Some Concepts and Dimensions, Introduction to Semiotics, Part 1, Oyoun Al Maqarat Publications, Casablanca, Morocco.
21- Shklovsky, F., The bow tendon, Moscow, 1970.
22- Salah Rizk, Literary Text An Attempt to Establish an Arabic Critical Curriculum, Dar Gharib for Printing, Publishing and Distribution, Cairo 2002.
23- Salah Fadl, The Theory of Constructivism in Literary Criticism, Publishing House of New Horizons, 3rd Edition, Beirut, Lebanon 1985.
24- ________, Methods of Contemporary Criticism, Merit Publishing and Information, 1st Edition, Cairo, 2002.
25- Abd al-Malik Murtad, in the theory of criticism, a follow-up to the most important contemporary critical schools and a monitoring of their theories, Dar Houma, Algeria, 2002.
26- Abdullah Ibrahim and others, Knowledge of the Other, Arab Cultural Center, Beirut, 1990.
27- Al-Adhami. Abdullah Muhammad, Sin and Thinking from Structuralism to Anatomical, Egyptian Book Authority, 4th Edition, Alexandria, 1998.
28- Vygovsky. to. S., Psychology of art, Moscow, 1968.
29- Carter. David, Literary Theory, translated by Dr. Basil Al-Masalmeh, Dar Al-Takween, 1st Edition, Damascus, Syria, 2010.
30- Mahmoud Amhaz, Contemporary Fine Art 1870-1970, Dar Triangle for Design, Printing and Publishing, Beirut, 1981.
31- Mahmoud Amhaz, Contemporary Artistic Currents, The Publications Company for Distribution and Publishing, 1st Edition, Beirut, Lebanon, 1996.
32- Advocacy. Ezz El-Din, Languages of Plastic Arts, Majdalawi House for Publishing and Distribution, 1st Edition, Amman, Jordan, 2003.
33-Al-Huwaidi . Saleh, Modern Literary Criticism, Its Issues and Methods, 2007,
34- Wael Sayed Rahim, Receiving structuralism in Arab criticism - the criticism of narratives as a model -, Dar Al-Ilm wa-Iman and Alexandria, Egypt.
35- Al-Wali, Muhammad, Victor Erlich's Russian Formalism, Arab Cultural Center, Casablanca, Morocco 2000.
36- Walid Kassab, Methods of Modern Literary Criticism. An Islamic vision, Dar Al-Fikr, 1st floor, Damascus, Syria, P.O.
37- Wade, Nicholas, Optical Illusions. Her Art and Work, translated by May Muzaffar, Dar Al-Mamoun for Translation and Publishing, 1st Edition, Baghdad, 1988.
38- Youssef and Glesy, The Problem of the New Arab Critical Term, Publications Al-Ikhtilaf, 1st Edition, Algeria 2008
University messages and dissertations
39- Jinan Muhammad Ahmad, Contemporary Epistemology and Constructivism of Postmodernism, Unpublished PhD thesis, University of Baghdad, 2012.
40- Al-Karaghuli, Muhammad Ali Alwan, Aesthetics of Design in Postmodernism, Unpublished PhD thesis, University of Babylon, College of Fine Arts, 2006
41- Al-Mashhadani, Thaer Sami, The Intellectual and Aesthetic Concepts of the Employment of Raw Materials in Postmodern Art, Doctoral Thesis, Unpublished, Faculty of Fine Arts, University of Babylon, 2003.
websites:
42- Iraqi graphics in Berlin in 1966 http://almilwana.blogspot.fr/2017/02/normal-0-21-false-false-false-fr-x-none.html
43- Towards a new vision "http://almilwana.blogspot.fr/2017/10/normal-0-21-false-false-false-fr-x-none.htm
Published
2020-12-31
How to Cite
هاشمم. . أ. (2020). Population growth and social construction The mechanism of application of the Russian figure in abstract painting. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 23(4), 30-60. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/312
Section
Articles