THE EFFECTIVENESS OF BRAIN-BASED LEARNING IN THE MIND HABITS OF THE FOURTH PREPARATORY SCIENTIFIC GRADES IN PHYSICS

  • م. د. عقيل امير جبر ظاهر مديرية تربية القادسية – اعدادية الزيتون للبنين
Keywords: documented education experimental classes control lessons

Abstract

The current study aims to identify the effectiveness of brain-based learning in the mind habits of the fourth preparatory students in physics   by checking the following zero hypothesis:

  • There was no statistically significant difference (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who studied brain-based learning and the average scores of the students of the control group who were taught in the normal way in the habits of the mind of the fourth grade students in physics.

The study is limited to fourth grades (scientific branch) in the Preparatory schools of Diwaniyah Education Directorate for the Day studies and the academic year (2017-2018). Moreover, the study is limited to cover the second course syllabus of Physics for the same grade. The researcher chose Al Zaytoon Preparatory School for Boys as the sample of the study because he is basically one of its teachers. Two sections of the fourth grade students out of five were randomly selected. The sample consisted of (71) students where (35) students represent the control group, which was studied in the usual manner, and the other (36) represent experimental group, which studied Physics following the brain-based learning. The two groups of the study (experimental, control groups) have been equalized in a number of variables. These variables are (age in months, intelligence, score of the first course in Physics, and mind habits). To achieve the study objective, the researcher prepared 27 learning based – brain plans. The researcher also prepared a mind habits measure consisting of (46) final statements. The experiment was validated in the second course of the academic year (2017-2018). The experiment lasted for 12 weeks, three lectures per group (experimental and control groups). The researcher taught the two groups himself. After the completion of the experiment, data were collected and analyzed using (Paired- t test) statistical method. The results revealed that the students of the experimental group, which studied brain-based learning, were superior to the students of the control group, which studied in the normal way following the habits of the mind, and thus the null hypothesis has been rejected. Based on this respect, the researcher recommended the use of brain-based learning in the teaching of Physics, and proposed further studies for the researchers to apply to the other stages and with different study materials so as to identify the brain-based learning with other dependent variables.

References

1. ابو رياش , حسين محمد(2007): التعلم المعرفي , دار المسيرة ، عمان.
2. ـــ وعبد الحق زهرية (2007 ) : علم النفس التربوي للطالب الجامعي والمعلم الممارس ،ط1 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان .
3. حجات ، عبد لله إبراهيم محمد (2008 ) : عادات العقل والفاعلية الذاتية لدى طلبة الصفين السابع والعاشر في الأردن وارتباطهما ببعض المتغيرات الديمغرافية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ( كلية الدراسات التربوية والنفسية العليا) ، جامعة عمان العربية للدراسات العليا .
4. حسام الدين ، ليلى عبد لله (2008) : فاعلية استراتيجية البداية - الاستجابة - التقويم - في تنمية التحصيل وعادات العقل لدى طلبة الصف الأول الابتدائي في مادة العلوم ، المؤتمر العلمي الثاني عشر ، الجمعية المصرية للتربية العلمية ، القاهرة.
5. حسين ،محمد عبد الهادي ،(2008): التعلم المستند الى المخ وقوة التفكير ,اكاديمية التنمية البشرية ، تنمية مهارات وقدرات الابداع.
6. خطايبة ، عبد الله محمد ،(2005): تعليم العلوم للجميع، ط1، دار الميسرة عمان.
7. الرفوع ، محمد احمد وتيسير خليل القيسي (2014) : اثر استخدام نموذج التدريس القائم على الدماغ في تحصيل طلاب الصف العاشر الاساسي في مادة الرياضيات واتجاهاتهم نحوها ، مجلة العلوم التربوية ، العدد (3) ، الجزء (1) ، الكلية التربوية – جامعة الطفيلية التقنية – الاردن.
8. ريان ،محمد هاشم ،(2004): مهارات التفكير وسرعة البديهة وحقائب تدريبية عليه، ط1 ،المكتبة التربوية الاسلامية ،عمان.
9. الريماوي ، محمد عودة (2008) : علم النفس النمو الطفولة والمراهقة ، ط2 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان.
10. الزغول ,عماد عبد الرحيم وشاكر عقلة المحاميد ,(2007): سيكولوجية التدريس الصفي , ط1 , دار المسيرة , عمان.
11. زيتون ، حسن حسين (2003م) :التدريس نماذجه ومهاراته ، عالم الكتب، ط1، القاهرة .
12. السلطي ، ناديا سميح، (2004):التعلم المستند الى الدماغ ، ط1 ، دار الميسرة ،عمان.
13. الشيخلي ، هالة إبراهيم ( 2001 ) : بناء اختبار التفكير المتشعب عند تلاميذ الصفوف ( الربعة والخامسة والسادسة ) الابتدائية ( رسالة ماجستير غير منشورة ) كلية التربية ابن رشد - جامعة بغداد.
14. شين ، كوفي (2004) : العادات السبع للمراهقين الأكثر فاعلية ، مكتبة جرير، ط1، ترجمة مكتبة جرير.
15. عبد الرحمن ، انور حسين وعدنان حقي شهاب زنكنة (2007) : الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ،ط1، دار الوفاق ، بغداد .
16. عفانة ، عزو إسماعيل و يوسف إبراهيم الجيش(2009) : التدريس والتعلم بالدماغ ذي الجانبين، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.
17. فارس ، سندس عزيز (2011) : فاعلية برنامج تدريبي قائم على وفق عادات العقل في التحصيل وتنمية الذكاء المنطقي ( الرياضي) والتفكير الإبداعي ،اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ابن الهيثم - جامعة بغداد.
18. قطامي ، يوسف ( 2007 ) : ثلاثون عادة عقل ، مركز ديبونو لتعليم التفكير ، عمان.
19. ــــ وعمرو ، اميمة ( 2005 ) : عادات العقل والتفكير النظرية والتطبيق ، دار الفكر ، ط1 ، عمان .
20. كاظم ، حيدر طارق (2011) : عادات العقل المستندة إلى نصفي الدماغ على وفق أداة هيرمان للسيادة الدماغية لدى الطلبة المتميزين وإقرانهم العاديين ، رسالة ماجستير غير منشورة - كلية التربية - صفي الدين الحلي ، جامعة بابل.
21. محمود ,صلاح الدين عرفة (2005) : تفكير بلا حدود رؤى تربوية في تعليم التفكير وتعلمه, عالم الكتب ،القاهرة .
22. ملحم، سامي محمد (2005) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ،ط3،دارالمسيرة للطباعة والنشر والتوزيع ،عمان .
23. النبهان ، موسى (2004):اساسيات القياس في العلوم السلوكية ، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان.
24. نوفل ، محمد بكر (2008) : عادات العقل الشائعة لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن ، مجلة المعلم الطالب ، الاونروا – اليونسكو العدد الأول والثاني ، كانون الأول.
25. ــــ ومحمد قاسم سعيفان ,(2011), دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي, ط1، دار المسيرة ,عمان .
26. Anastasia A.& Urbana's.(2010):Psychological testing PH, Learning private a
27. limited, New Delhi.
28. Bawareh, Ali Khalid, Nurulazam, Ahmad, Zain, Md, Saleh, & Salmiza (2011): The Effect of Herrmann Whole Brain Teaching Method on Students' Understanding of Simple Elect Circuits, European Journal of Physics Education, Vol.(2) N.(1).
29. Costa ,A & Kallick (2003) : " discovering and exploring Habits of mind Ascd , Alexandria, Victoria, USA.
30. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ( 2009) : " Habits of mind across the curriculum: practical and creative strategic for teachers" Alexandria , Virginia , USA.
31. Deutsh,Nellie,2007,The Brain-Based Learning Theory tt:/www.helium.com /items /2340065-brean.
32. Ebel , R.L & friable , David . a. (2009): Essentials of educational measure meant 5 th , ed , phi learning private limited , new Delhi .
33. Jensen, E. (2000): Brain-based Learning, Academic press Inc ., Alexandria , Virginia.
Published
2020-03-22
How to Cite
امير جبر ظاهرم. د. ع. (2020). THE EFFECTIVENESS OF BRAIN-BASED LEARNING IN THE MIND HABITS OF THE FOURTH PREPARATORY SCIENTIFIC GRADES IN PHYSICS. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(3), 33-68. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/36
Section
Articles