دور المشرفين الاختصاص في تنمية مهارات مدرسي ومدرسات التاريخ

  • م. د. قاسم محمد كريم مديرية تربية الديوانية

Abstract

The purpose of search is to know heroic of the specialization super visors to improve the skills of the History teachers.

1- identify the skills of the History teachers for intermediate Secondary and high schools.

2- identifying the teaching skills according the gender .

3- identify the teaching skills for the teachers who passed guiding program of teaching.

4-- identify the teaching skills for the teachers who passed the guiding program of teaching according gender.

and to get the purpose of the research the researcher choosed 50 sample (male-female) History teachers  for 2019 -2018 . He made a special training program for these teacher  contend the t teaching  skills of planning training executing and evaluating after that he made a training workshop for 3weeks and he make a search list of 45 items of teaching skills for teacher [male-female].after testing the search list it become contemn [40] items of observing by supervisors to make sure of the teaching skills of teachers and there lesson planning .

the supervisors found that the exclusion of lesson skill come first and the male teachers got higher skills than the females teachers.

As a result the researcher recon ended to give history teachers of the secondary stage a list of skills and making a research of the supervisors work obstacles of developing the activity of teacher. 

References

1ــــــــ البستان ، أحمد عبد الباقي، { 2003 } ، الإدارة والإشراف التربوي النظرية-البحث- الممارسة ، ط 1، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الكويت.
2ـــــــ جابر ، عبد الحميد جابر وسليمان الشيخ وفوزي زاهر ،{1985م} ، مهارات التدريس ، ط1 ، دار النهضة العربية، القاهرة ، مصر.
3ـــــ الخالدي ، مريم ،{2008} ، نظام التربية والتعليم ، ط1، دار صفاء للنشر ، عمان ، الاردن .
4ـــــــــ الخطيب ، ابراهيم و الخطيب ،امل {2003} ، الاشراف التربوي ،فلسفته ،اساليبه، تطبيقاته ، ط1، دار قنديل للنشر، عملن، الاردن .
5ـــــــــ الخولي، محمد، {1998} ، المهارات الدراسية ، دار الفلاح، عمان، الاردن
6ـــــــ الزهري، رياض مصباح ، { 1987 } ، أسس الإدارة المدرسية والإشراف التربوي ، ط 3 ، مؤسسة دار القلم ، رام الله، فلسطين .
7ـــــــ زيتون، كمال عبد الحميد،{2003}، التدريس نماذجه ومهاراته ، ط1 ، عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة ، القاهرة ، مصر.
8ـــــــــ سيسالم، روضة وآخرون ، { 2007 } ، الإشراف التربوي في فلسطين، د ط ، غزة ، فلسطين .
9ــــــــ الشديفات، باسل حمدان ، {2014} ، دور المشرفين التربويين في تطوير الأداء المهني لمعلمي الدراسات الاجتماعية في مديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الغربية في محافظة المفرق ، بحث منشور ، مجلة جامعة دمشق ، المجلد 30 ، العدد الثاني .
10ــــــــ عبد العاطي ، فاطمة فوزي ، {1977} ، سياسة اعداد المدرس بالمملكة العربية السعودية المستهدف والمتحقق ، مجلة كلية التربية ، المجلد 2 ، العدد 34 ، جامعة المنصورة ، مصر .
11ــــــــ عودة ، احمد سليمان ، {2002} ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط1، دار الامل للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
12ـــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ،{1999}، القياس والتقويم في العملية التعليمية ، ط2 ، الاصدار الثاني ، دار الامل ، عمان ، الاردن.
13ـــــــ الاغا، صهيب كمال ،{ 2008} ، الاشراف التربوي ودوره في فعالية المدرس في مرحلة التعليم الاساسي العليا بمدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظة غزة ، بحث منشور ، مجلة جامعة الازهر ، المجلد 10، العدد 1، غزة ، فلسطين.
14ــــــــ الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم ، {2003} ، المدخل الى التدريس ، بـــ ط ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.
15ــــــ القيسي، ماهر فاضل ، وعباس عبد مهدي، وسعاد مجيد سهيل ، {1994} ، اسس التربية ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، ط1، بغداد , العراق .
Published
2021-06-08
How to Cite
محمد كريمم. د. ق. (2021). دور المشرفين الاختصاص في تنمية مهارات مدرسي ومدرسات التاريخ. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 24(2), 252-273. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/372
Section
Articles