دور المشرفين الاختصاص في تنمية مهارات مدرسي ومدرسات التاريخ
Abstract
The purpose of search is to know heroic of the specialization super visors to improve the skills of the History teachers.
1- identify the skills of the History teachers for intermediate Secondary and high schools.
2- identifying the teaching skills according the gender .
3- identify the teaching skills for the teachers who passed guiding program of teaching.
4-- identify the teaching skills for the teachers who passed the guiding program of teaching according gender.
and to get the purpose of the research the researcher choosed 50 sample (male-female) History teachers for 2019 -2018 . He made a special training program for these teacher contend the t teaching skills of planning training executing and evaluating after that he made a training workshop for 3weeks and he make a search list of 45 items of teaching skills for teacher [male-female].after testing the search list it become contemn [40] items of observing by supervisors to make sure of the teaching skills of teachers and there lesson planning .
the supervisors found that the exclusion of lesson skill come first and the male teachers got higher skills than the females teachers.
As a result the researcher recon ended to give history teachers of the secondary stage a list of skills and making a research of the supervisors work obstacles of developing the activity of teacher.
References
2ـــــــ جابر ، عبد الحميد جابر وسليمان الشيخ وفوزي زاهر ،{1985م} ، مهارات التدريس ، ط1 ، دار النهضة العربية، القاهرة ، مصر.
3ـــــ الخالدي ، مريم ،{2008} ، نظام التربية والتعليم ، ط1، دار صفاء للنشر ، عمان ، الاردن .
4ـــــــــ الخطيب ، ابراهيم و الخطيب ،امل {2003} ، الاشراف التربوي ،فلسفته ،اساليبه، تطبيقاته ، ط1، دار قنديل للنشر، عملن، الاردن .
5ـــــــــ الخولي، محمد، {1998} ، المهارات الدراسية ، دار الفلاح، عمان، الاردن
6ـــــــ الزهري، رياض مصباح ، { 1987 } ، أسس الإدارة المدرسية والإشراف التربوي ، ط 3 ، مؤسسة دار القلم ، رام الله، فلسطين .
7ـــــــ زيتون، كمال عبد الحميد،{2003}، التدريس نماذجه ومهاراته ، ط1 ، عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة ، القاهرة ، مصر.
8ـــــــــ سيسالم، روضة وآخرون ، { 2007 } ، الإشراف التربوي في فلسطين، د ط ، غزة ، فلسطين .
9ــــــــ الشديفات، باسل حمدان ، {2014} ، دور المشرفين التربويين في تطوير الأداء المهني لمعلمي الدراسات الاجتماعية في مديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الغربية في محافظة المفرق ، بحث منشور ، مجلة جامعة دمشق ، المجلد 30 ، العدد الثاني .
10ــــــــ عبد العاطي ، فاطمة فوزي ، {1977} ، سياسة اعداد المدرس بالمملكة العربية السعودية المستهدف والمتحقق ، مجلة كلية التربية ، المجلد 2 ، العدد 34 ، جامعة المنصورة ، مصر .
11ــــــــ عودة ، احمد سليمان ، {2002} ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط1، دار الامل للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
12ـــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ،{1999}، القياس والتقويم في العملية التعليمية ، ط2 ، الاصدار الثاني ، دار الامل ، عمان ، الاردن.
13ـــــــ الاغا، صهيب كمال ،{ 2008} ، الاشراف التربوي ودوره في فعالية المدرس في مرحلة التعليم الاساسي العليا بمدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظة غزة ، بحث منشور ، مجلة جامعة الازهر ، المجلد 10، العدد 1، غزة ، فلسطين.
14ــــــــ الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم ، {2003} ، المدخل الى التدريس ، بـــ ط ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.
15ــــــ القيسي، ماهر فاضل ، وعباس عبد مهدي، وسعاد مجيد سهيل ، {1994} ، اسس التربية ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، ط1، بغداد , العراق .
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.