Intertextuality and The Essence of Know-How Style in “The Captain and The Jewel” Novel, By Zweina Al- Kalbani
Abstract
This research aims at the study of intertextuality and the know-how style in the “Captain and The Jewel” novel, by Omani novelist Zweinah Al- Kalbani , using and applying the descriptive and analytical method so that to make clear the significance of intertextuality in bridging between literary texts according to stylistic skill based upon rhetorical narrative speech with all its connotative significance on account of many textual intertwine capable of forming a new style through which the novelist managed to reinstate stylistic decency according to a systematic vision expressing what shivers within her human sensation trying to convey it by adopting many intertwined textual aspects as narrative perspective affluent with stylistic diversity and beyond dramatic distinguishing feature acetified by description that flows from Omani historical navigation memory.
The research led eventually by the end to the fact that the ability of the writer in creating dramatic scene abled her to travel and rove through spaces of conception to form a style that draws its expressive specificity from the beauty of the language and mastery of events narration with all cultural significance obtained from connotative intertextuality to reveal the relationship between the writer and traditions in a distance that narration roves its space.
References
(2) زوينة الكلباني، الجوهرة والقبطان، بيت الغشام للنشر والترجمة، الطبعة الأولى، سلطنة عمان، مسقط، 2014م.
ثانياً: المراجع باللغة العربية
(1) أحمد، الزعبي، التناص نظريًا وتطبيقيّا، ط2، مؤسسة عمون للنشر والتوزيع، غمان، 2000م.
(2) البادي، حصة، التناص في الشعر العربي الحديث، البرغوثي نموذجاً، ط1، دار كنوز العلمية للنشر والتوزيع، عمّان، 2009م.
(3) الجرجاني، عبد القاهر، قضايا الحداثة، الشركة المصرية العالمية، مصر، الطبعة الأولى، 1995م.
(4) حسنين، نبيل علي، دراسة تطبيقية في شعر شعراء النقائض، جرير، الفرزدق، الأخطل، دار الكنوز، المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، ط1، 2010م.
(5) بودوخة، مسعود، الأسلوبية وخصائص اللغة الشعرية، عالم الكتب الحديث، ط1، الجزائر، 2011م.
(6) الغذّامي، عبد الله، الخطيئة والتفكير من البنيوية إلى التشريحية، نظرية وتحليل، النادي الأدبي الثقافي، جدة، السعودية، 2006م.
(7) زيتوني، لطيف، معجم مصطلحات نقد الرواية، ط1، مكتبة لبنان، بيروت، 2002م.
(8) الشعر، أنور، توظيف التراث في الشعر الفلسطيني المعاصر، مطبعة السفير، الأردن، 2013م.
(9) صليبا، جميل، المعجم الفلسفي بالألفاظ العربية والفرنسية والإنكليزية واللاتينية،ج1، ط1، دار الكتب اللبناني، بيروت، 19982م.
(10) عباس، فيصل، الفلسفة والإنسان: جدلية العلاقة بين الإنسان والحضارة، دار الفكر العربي، ط1، بيروت، 1996م.
(11) فضل، صلاح، علم الأسلوب: مبادئه وإجراءاته ، دار الشروق، ط1، القاهرة، 1998م.
(12) كامل، مجدي، أشهر الأساطير في التاريخ، دار الكتاب العربي، دمشق، 2003م.
(13) الماضي، شكري، من إشكاليّات النقد العربي الجديد، ط1، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1997م، ص161.
(14) المطلب، محمد عبد، قضايا الحداثة عند عبد القاهر الجرجاني، الشركة المصرية للنشر، ط1، 1995م.
(15) مفتاح، محمد، تحليل الخطاب الشعري" استراتيجية التناص"، المركز الثقافي، الدار البيضاء، الطبعة الثانية، 1986م.
(16) وادي، طه، جماليات القصيدة المعاصرة، دار المعارف، القاهرة، ط3، 1994م.
(17) يقطين، سعيد، انفتاح النص الروائي، النص والسياق، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط2، 2001م.
(18) يوسف، آمنة، تقنيات السرد بين النظرية والتطبيق، ط1، دار الحوار، اللاذقية، 1997م.
ثالثاً: المراجع المترجمة
(1) بارت، رولان، لذة النص، ترجمة: منذر عياشي، مركز الإنماء الحضاري، حلب، 1992م.
(2) تودوروف، تزفيتان، ومجموعة من الباحثين، في أصول الخطاب النقدي الجديد، ترجمة: أحمد المدني، ط2، 1998م، بيروت، دار الكتاب العربي.
(3) جنيت، جيرار، مدخل إلى علم النص الجامع، ترجمة: عبد الرحمن أيوب، دار الشؤون الثقافية، بغداد، 1986م.
(4) فراي، نورثروت، نظرية الأساطير في النقد الأدبي، ترجمة: حنا عبود، دار المصارف، حمص، سورية، 1987م.
رابعاً: المراجع الأجنبية
(1) Barthes, Roland Elements de Semiologie,Trad, Madrid, 1970.
خامساً: الرسائل الجامعية
(1) أبو شبيب، غدير، بارت، البناء السردي في روايات زوينة الكلباني، رسالة ماجستير، قسم اللغة العربية وآدابها، جامعة آل البيت، المفرق، الأردن، 2019م.
سادساً: الدوريات والصحف الإلكترونية:
(1) لحزام، زهور، آلية التناص، مجلة الناقد،ع20، دار رياض الريس، بيروت، ديسمبر 1990، ص59.
(2) زوينة الكلباني، جائزة كتارا للرواية العربية، http:www.kataranovels.com.novelist
(3) خليل، إبراهيم، البطل المثالي في رواية الجوهرة والقبطان، جريدة الوطن، عُمان، 8 فبراير 2020م،
www. Alwatan.com.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.