The human strength of medical staff in light of the COVID-19 pandemic
Abstract
The aim of the research is to identify the human capacity of medical personnel in light of the Covid-19 pandemic, and the research sample amounted to 200 medical personnel, who were chosen by the stratified random method of equal distribution. The two researchers built a scale of human competence, and extracted for the scale the terms of validity and reliability, and the appropriate statistical means were applied. The most important results of the research indicate that doctors have more than nurses in human capacity according to the variable nature of work, and there were also statistical differences according to the gender variable in human capacity and in favor of females, and according to the results of the research, the two researchers developed a set of important recommendations and suggestions.
References
- توفيق ، عبد المنعم توفيق(2004) : "الخدمة النفسية والسلوك الصحي: نحو إستراتيجية مقترحة لتنمية الصحة النفسية الإيجابية"، المؤتمر السنوي الأول لقسم علم النفس، كلية الآداب، جامعة طنطا.
- سطوحي ، سعد رحيم (2006): "علم النفس الإيجابي"، بحث مرجعي مقدم للجنة العلمية الدائمة لترقية الأساتذة المساعدين"، كلية التربية، جامعة الأزهر، القاهرة .
- سعيد ، مضيه (2009) :علم النفس الإيجابي وبناء الاقتدار بوجه الهدر.
- الشافعي ، مصطفى عبد الرحمن (2013): "أثر برنامج التفكير الإيجابي والتدعيم الذاتي في ضوء البرمجة اللغوية العصبية على الأداء الأكاديمي لدى عينة من تلاميذ الحلقة الثانية من مراحل التعليم الأساسي"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة طنطا.
- صادق ،فايزة أحمد حلمي (2012): "أثر برنامج تدريبي قائم على معالجة المعلومات على تغيير الفكر السلبي لدى عينة من طلاب الجامعة"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة طنطا .
- العارف، بالله محمد الغندور(1999) :"أسلوب حل المشكلات وعلاقته بنوعية الحياة"، المؤتمر الدولي السادس لمركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس، القاهرة، نوفمبر.
- عبد الفتاح ،حسن (2006): "السعادة بين علم النفس الإيجابي والصحة النفسية"، مؤسسة الإخلاص للطباعة والنشر، القاهرة، 2006.
- عبد الفتاح، حسن (2008) : "فعالية استخدام إستراتيجيات علم النفس الإيجابي في التخفيف من قلق المستقبل"، المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 58، القاهرة .
- مايكل أرجيل (1993): "سيكولوجية السعادة"، ترجمة فيصل يونس، عالم المعرفة، العدد 175، الكويت.
- محمد السعيد أبو حلاوة (2014): علم النفس الإيجابي ماهيته و المنطلقات نظرية وآفاقه المستقبلية ، الكتاب العربي للعلوم النفسية الاصدار-34 .
- مرسى ،جليلة عبد المنعم (2011): "جودة الحياة والذكاء الخلقي لدى عينة من طلاب كلية التربية"، المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 72، القاهرة.
- مصطفى حجازي (2012) : طلاق طاقات الحياة- قراءات في علم النفس الايجابي – مكتبة مومن قريش.
- مصطفى حجازي(2016) : علم النفس الإيجابي, إطلاق لطاقات الحياة .
- نيكولاس وايت (2013): " السعادة: موجز تاريخي"، عالم المعرفة، العدد 405، الكويت.
المصادر الاجنبية.
- Mills, Ana; Kreutzer, Jeffrey "Theoretical Applications of Positive Psychology to Vocational Rehabilitation after Traumatic Brain Injury". Journal of Occupational Rehabilitation. (2016).
- Peterson, Christopher A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. (2006).
- Peterson, Christopher; Seligman, Martin E. P. Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Oxford: Oxford University Press. (2004).
- Seligman, Martin E. P. The Optimistic Child. Boston, Massachusetts: Houghton Mifflin Company. (1995).
- Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Free Press. (2002).
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.