The Relationship between Environment and Education outcomes: Analytical Comparative Study for Chosen High schools at al-Hashimiyah Centre and Countryside

  • Assist. Prof. Talib Abderidha Kittan(PhD . جامعة القادسية كلية الاداب
  • Ali Hamid Kareem . جامعة القادسية كلية الاداب
Keywords: environment, Education Outcomes, Al-Hashimiyah District

Abstract

      The physical environment has a tremendous impact on the outcomes of education and progress. The environment may be a positive factor that contributes to the progress and improvement of education, and it may be a negative factor that constitutes an obstacle to progress, especially if it is exploited in an ill-considered manner by the family and the educational body. Therefore, heads of families and educational institutions must It advances scientific solutions in order to improve the physical environment to become a student-friendly environment that stimulates the education process, and this is achieved through leadership and management, leadership and its moral awareness of the student, whether school leadership or family leadership.

This research dealt with the problem of education in terms of curricula and infrastructure, up to the higher decisions that pertain to the student. The aim of the research was to answer several questions, including: Does the environment in which the student grows have an impact on the educational outcomes. Is education in the countryside better than in the center? The research dealt with the most important functions that affect the student's educational attainment, and among these functions is the economic and educational function of the family and its impact on the student from several aspects. The research also dealt with the types of environments and their impact on the academic achievement of the children, including the family environment, the scientific and economic environment, and the housing environment represented by the student’s place of residence in terms of the distance and proximity to the school, the political environment and the last environment.

 At the end of the research there are the results and suggestions that the researcher believes are consistent with the research problem.

References

1. نور باقادر المعموري ,الهجرة الريفية الحضرية , دراسة في تكيف المهاجرين إلى المدينة, دار المنتخب العربي, جدة ,1994.
2. زندري عبد النبي ,العلاقة بين الاعتقاد والمخيال في بناء الخلفية الاجتماعية للتراث الشعبي, المركز الجامعي ,الجزائر ,2016.
3. اسماعيل خياط عايدة, دور التعليم الجامعي في التنمية الاقتصادية والاجتماعية في المملكة العربية السعودية, دار البيان ,جدة ,2016.
4. عبدالرحمن محمد العيسوي , علم النفس التعليمي, دار الراتب الجامعية, بيروت, 2000.
5. عبد العزيز عبد الله التركي, تربية التلميذ بين الأسرة والمدرسة في ضوء تطور نظام التربية, اللجنة القطرية للتربية والثقافة والعلوم, العدد 64, 1985.
6. سالم سعد السالم, اتجاهات بعض فئات المجتمع السعودي نحو العمالة الوافدة في مجال الأسرة, المركز العربي للدراسات الأمنية والتدريب, السعودية, الرياض, 1993.
7. منير سرحان المدرسي ,اجتماعيات التربية , مكتبة الانجلو المصرية, ط2 , مصر ,1987.
8. محمود حسن, رعاية الأسرة, دار الكتب الجامعية, الإسكندرية, مصر, 1971.
9. عبد المنعم محمد حسين, الأسرة و منهجها التربوي لتنشئة الأبناء في عالم متغير, مكتبة النهضة المصرية, جامعة اسيوط, القاهرة, 1989.
10. محمد تقي فلسفي, الطفل بين الوراثة والتربية , تعريب وتغليف فاضل الحسيني , دار سبط النبي للطباعة والنشر والتوزيع , قم , ايران ,2003.
11. احمد شفيق السكري, قاموس الخدمة الاجتماعية والخدمات الاجتماعية, دار المعرفة, القاهرة, 2000.
12. جمال الدين السيد علي صالح, الاعلام البيئي, مركز الإسكندرية للكتاب, الإسكندرية, مصر, 2003,.
13. عدنان ابو مصلح, معجم علم الاجتماع, دار أسامة للنشر والتوزيع, دار المشرق الثقافي, عمان, الأردن, 201017.
14. مصطفى الخشاب, دراسات في علم الاجتماع العائلة , دار النهضة العربية للطباعة والنشر والتوزيع, بيروت, لبنان, 1985.
15. السيد عزمي وزملائه, الثقافة الإسلامية, منشورات جامعة القدس, فلسطين , 1987.
16. محمد شمس الدين أحمد, العمل مع الجماعات في محيط الخدمة الاجتماعية, مطبعة يوم المستشفيات والتأهيل المهني, القصر العيني, القاهرة, 1980.
17. عامر عبد الله سليم, العوامل المؤثرة في التحصيل العلمي للطلاب, مجلة التربية, العدد 18 , السنة السادسة , مصر , 2000.
18. ادوارد عبيد, العوامل المؤثرة على تحصيل الطلبة, جريدة الرأي, الأردن, 2009.
19. ابراهيم مدكور, معجم العلوم الاجتماعية, الهيئة المصرية العامة للكتاب, مصر, 1975.
20. علي اسعد وطفة, علي جاسم الشهاب, علم الاجتماع المدرسي, مجد المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع, بيروت, لبنان, 2004.
المصادر الاجنبية:
21 - Paul During ,jean Pierre portals ,Education and family ,webmail s.A,Bruxelle,1994.
مصادر الانترنيت:
22 . حيدر حاتم المجرش , مخرجات التعليم , مقال منشور على موقع جامعة بابل ,كلية التربية الاساسية ,في التربية الخاصة, ينظر إلى الموقع الالكتروني:uoDapylon.edu.iq تاريخ الزيارة 14/5/2021.
23 . قضاء الهاشمية, ينظر الموقع الالكتروني:iki,https,;//ar.m.wikipedia.org. تاريخ الزيارة 14/5/2021.
Published
2021-09-06
How to Cite
., A. P. T. A. K., & ., A. H. K. (2021). The Relationship between Environment and Education outcomes: Analytical Comparative Study for Chosen High schools at al-Hashimiyah Centre and Countryside. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 24(3), 253-263. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/392
Section
Articles