The Effectiveness of Teaching by the )4EX2 (Model in Critical Thinking for the Scientific Fifth Class Girl Students in Biology

  • م.م فريال علي حمزة . كلية التربية – جامعة القادسية

Abstract

The research aims to identify the effectiveness of teaching (4EX2) model in the critical thinking of the fifth grade students in biology, in order to verify the goal researcher formulated the following hypothesis zero :

 There is no difference of statistical mark at the mark level (0.05) between marks average of experimental group students, who studied according to (4EX2) model, and the marks average of control group students, who studied according to the traditional approach in critical thinking test.

  The research community determined all fifth grade students of biological science in the preparatory and secondary schools for girls of the Directorate General of Education of Qadisiyah, the second semester of the academic year (2018-2019), while the research sample was chosen intentionally, and was represented by fifth grade students in the preparatory Damascus for girls, The experimental and control groups were randomly selected from four divisions of 38 and 39 students in divisions C and A, respectively, The researcher followed the experimental design of partial control of the experimental and control groups with the post-test in critical thinking test, The researcher equated between the two groups students in the following variables: (temporal age, previous achievement, critical thinking), the researcher prepared teaching plans according to the steps of the model as well as developed the research tool, a test of critical thinking, which was built according to the skills identified by both Watson and Alexander as critical thinking (knowledge of assumptions, interpretation, Evaluation of arguments, deduction, and conclusion) and consist of (75) paragraphs on the veracity and consistency, and at the end of the experiment applied the research tool and collected data and statistically processed by appropriate statistical means, the results of the research showed the effectiveness of the (4EX2) model in improving the critical thinking of students and in light of this went out The researcher made a number of recommendations, including the possibility of adopting this model by teachers in teaching according to it, as well as a set of proposals, including the study of the impact of the model (4EX2) with other variables such as creative thinking.

References

1. التميمي، أحمد لعيبي حسين (2016) : اثـر انمــوذجي (4EX2) و) (Stofflett & Stoddart في تعديل الفهم الخاطئ للمفاهيم الكيميائية والتفكير عالي الرتبة لطلاب المرحلة المتوسطة، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد .
2. جروان، فتحي عبد الرحمن (2007) : تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات، ط 3، دار الفكر ناشرون وموزعون .
3. داود، حسين عبد المنعم ونصر فرحان عبد الله ونهلة عبد الرضا البكري ومازن نواف عبود ورابحة إسماعيل الشاهين وحسين علي أحمد (2018) : علم الأحياء ، ط7، شركة الأقلام المتحدة للطباعة، بغداد، العراق .
4. الزاملي ،علي عبد جاسم وعبد الله بن محمد الصارمي وعلي مهدي كاظم ( 2009) : مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي ، ط1، مكتبة الفلاح للنشر، الكويت .
5. زيتون، عايش محمود (2007) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان .
6. الشامي، علاء أحمد (2012) : فاعلية التدريس بمهارات التفكير عالي الرتبة في تحصيل مادة علم الأحياء وكفاية التمثيل المعرفي وتنمية التفكير الناقد لدى طالبات الصف الرابع العلمي، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية ابن الهيثم، جامعة بغداد .
7. عطية، محسن علي (2010) : اُسس التربية الحديثة ونظم التعليم، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان .
8. العفون، نادية حسين ومنتهى مطشر عبد الصاحب (2012) : التفكير أنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه، ط 1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان .
9. قطيط، غسان يوسف (2011) : الاستقصاء، ط 1 ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان .
10. محمود، إبراهيم وجيه (2010) : التعلم، أُسسه ونظرياته وتطبيقاته، دار المعرفة الجامعية للطبع والنشر والتوزيع، الإسكندرية .

ثانياً : المصادر الأجنبية
11. Jeff.C.Marshall at. Al. (2008) : 4EX2 Instruction Modles Uniting Three Learning Constructs Imprive Praxis in Sciences and Mathematics Classrooms, Research Paper Presented at Association of Science Teacher Education (ASTE) international conference. Electronice version from :www.clemson.edu .
12. Knowles , M. (1998) : The Adult Learner , Houston , Gulf Publishing .
13. Rodger et al. (2006): The BSCS 5E Instructional Model : Origins, Effectiveness, and , Applications , www.sedl , Org/pubs/connecting kids/sessions/CK_SessionlHl.pdf.
14. Stiggins, R. (2005): From Formative Assessment to Assessment for Learning: Apath to Success in Standard-Based schools, pni Delta kappom, Vol. 87, No. 4, pp. 324-328
15. Vanzee,E. H. et . al. (2001): Student and Teacher Questions during Conversations about Science, Journal of Research in Science Teacher, Vol.38 (2) 159-190.
16. Watson , Goodwin , B . Glaser , Edward , M . ( 1994 ) ,Critical Thinking Appraisal . from " The Psychological Corporation " , Harcourt Brace and Company " , San Antonio , New York .
Published
2021-10-06
How to Cite
.م. ف. ع. ح. (2021). The Effectiveness of Teaching by the )4EX2 (Model in Critical Thinking for the Scientific Fifth Class Girl Students in Biology. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 24(3), 320-345. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/398
Section
Articles