سلطة الحداثة على الاستبدال الجمالي ( دراسة في الواقعية النقدية والانطباعية )
Abstract
The research dealt with (the authority of modernity over aesthetic substitution ( a study in critical and impressionistic realism ) and included four chapters: the first of which concerned the methodological framework of the research, and it contained the research problem in which the authority of modernity was highlighted over aesthetic substitution ( a study in critical and impressionistic realism ), and it was determined Research problem by answering the following question:
) ـ What is the nature of artistic difference in the institutions and results of both the critical realism and impressionism movements ? (
As for the second chapter, it included the theoretical framework that contained three topics, the first included the realist critical school: the human content and the style of drawing, while the second topic covered the stage of modernity and the philosophical upheaval, and with regard to the third topic, it included the Impressionist school: visualization and technical transformation. The third chapter deals with the research procedures, while the fourth chapter contains the results and conclusions Among these results :.
1- The construction of the artistic painting shifted between the closed with the traditional system presented by the models (1, 2) in contrast to the openness presented by the models (3, 4) to express a higher freedom in the systems of artistic architecture that had come to be pre-ruled and to indicate a distinct aesthetic contrast over time.
2- A clear shift in the selection of places between a humanistic treatment based on depicting the working class and what they suffer in their daily activities in models (1, 2) , and between my transformation path towards beautifying the environment and searching for sites that have a psychological impact on the viewer and in what leaves a directed impression of the place and life In the stage of modernity, this is what models (3, 4) have provided .
Conclusions:
1- The intellectual consistency with the visions imposed by a certain stage is characterized by the renewal of ideas and opposition to previous opinions, and this in turn requires the invention of new ways of showing in painting in particular, and the selection of new themes for pictorial representation that were not shown in this way or were not addressed at all. It is an aesthetic replacement imposed by the intellectual authority of an era.
2- Despite the formal and color similarity in the ways of showing between one artistic stage and another, but the variations are in the content that is represented artistically, such as some topics that were marginalized in one era, and which were not familiar such as the lives of the common people and their daily practices, and this It is an aesthetic replacement in one way or another.
References
(2) ابن منظور : لسان العرب ، مج3 ذ- س ، دار المعارف ، بيروت ، ب ، ت ، ص2065 .
(3) ابن منظور ، ابي الفضل جمال الدين محمد بن مكرم : لسان العرب ، مج11 ، دار صادر ، بيروت ، ب ، ت ، ص49 .
(4) احمد مختار عمر، معجم اللغة العربية المعاصرة ، المجلد 1 ، ط1 ، عالم الكتب ، 2008 ، ص1093.
(5) صليبا ، جميل : المعجم الفلسفي ، ج1 ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، لبنان ، 1982 ، ص 670 .
(6) الرازي ، أبو بكر : مختار الصحاح ، دار الرسالة ، الكويت ، 1983 ( مادة سلط ) ص309.
(7) الزمخشري ، جار الله محمود بن عمر : اساس البلاغة ، ج1، تحقيق : محمد باسل عيون السود ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان ، 1998، ص 468.
(8) الفراهيدي ، الخليل بن احمد : ترتيب كتاب العين ، ج2، تحقيق : د. مهدي المخزومي ، و د. ابراهيم السامرائي ، باقري قم ، 1414 هج ، ص841 .
(9) الفيروز ازبادي ، مجد الدين بن محمد بن يعقوب : القاموس المحيط ، دار الكتاب العربية ، لبنان ، بيروت ، 2011 ، ص 722.
(10) اندريه لالاند ، موسوعة لالاند الفلسفية ، المجلد الاول ، تعريب : خليل احمد خليل ، بيروت ، منشورات عويدات ، ط2، 2001 ، ص122.
(11) فريبول ، جيل : معجم مصطلحات علم الإجتماع ، ت :انسام محمد الاسعد ، ط - 1 ، دار ومكتبة الهلال ، بيروت ، لبنان ، 2011 ، ص142 .
(12) اتيان سوريو : الجمالية عبر العصور ، ت : ميشال عاصي ، عويدات للنشر والطباعة ، 2018 ، ص 280-281 .
(13) ارنولد هاوزر : الفن والمجتمع عبر التاريخ ، ت : فؤاد زكريا ، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر ، ج2 ، 2005، ص310 .
(14) آل ناهض ، لؤي رحيم داود : اشكالية التأويل في الرسم الحديث ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد / كلية الفنون الجميلة ، 2005 ، ص 78 .
(15) الآن باونيس : الفن الاوربي الحديث ، ت : فخري خليل ، مراجعة جبرا ابراهيم جبرا ، بغداد ، دار المأمون للترجمة والنشر ، دار الحرية للطباعة ، 1990، ص15 .
(16) البسيوني ، محمود : الفن في القرن العشرين ، الشارقة – الامارات ، مركز الشارقة للإبداع الفكري ، د.ت ، ص40.
(17) جان ليماري : الانطباعية ، ت : فخري خليل ، مراجعة جبرا ابراهيم جبرا ، بغداد ، وزارة الثقافة والاعلام ، دار المأمون للترجمة والنشر ، الدار العربية للطباعة ، 1987، ص139.
(18) جوزيف أميل مولر : الفن في القرن العشرين ، ت : مها فرح الخوري ، دمشق ، دار طلاس للدراسات والترجمة والنشر ، ط1، 1988، ص10.
(19) الخفاجي ، رنا حسين هاتف : الأنساق الفنية وتحولاتها في الرسم الحديث ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية الفنون الجميلة - جامعة بابل ، 2007. ص105.
(20) رنيه هويغ : الفن تأويله وسبيله ، ت : صلاح برمدا ، ج2 ، منشورات وزارة الثقافة ، ص278 .
(21) سارة نيوماير : قصة الفن الحديث ، مكتبة الأنجلو المصرية ، 1960 ، ص45.
(22) سلام جبار جياد : جدل الصورة بين الفكر المثالي والرسم الحديث ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، 2003 ، ص305 .
(23) شوقي ضيف : المعجم الوسيط ، ط4 ، مصر ، 2004 ، ص 44.
(24) الطائي ، سلوى محسن حميد : إشكاليــــة الحريـــــة في الرسم الحديث ، أطروحة دكتوراه فلسفة فنون تشكيلية / رسم (غير منشورة) كلية الفنون الجميلة / جامعة بابل 2008 ، ص127 .
(25) العر ، احسان محمد : أثر المدارس الفنية الحديثة على فن الميدالية الأوربية المعاصرة ، اطروحة دكتوراه غير منشورة كلية الفنون الجميلة / جامعة حلوان ، 2004 ، ص15 .
(26) غيورغي غاتشف : الوعي والفن ، ت : نوفل نيوف ، الناشر ، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب – الكويت ، 1990 ، ص220 .
(27) المبارك ، عدنان : الاتجاهات الرئيسية في الفن الحديث : على ضوء نظرية هربرت ريد ، بغداد ، وزارة الاعلام ، دار الحرية للطباعة ، 1973، ص29.
(28) محمود أمهز : التيارات الفنية المعاصرة ، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر ، 1996 ، ص58 .
(29) محمود عودة : الاتصال والتغير الاجتماعي ، القاهرة ، دار ذات السلاسل ، ط2 ، 1989، ص5 .
(30) المسدي ، عبد السلام ، الاسلوبية والاسلوب ، مكتبة الاسكندرية ، 2008 ، ص84 .
(31) موريس سيرولا : الانطباعية ، ت : هنري زغيب ، بيروت – باريس ، منشورات عويدات ، ط1، 1982، ص18.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.