The Opposite secret in Riyam's Account is enough for Hussein Gift
Abstract
The novelist Hadea Hussein leads us to a world of novelist very private who is associated with a group of female characters, who dominate the literary space and the novel act, in which the writer tried to re-read the Iraqi reality with its contradictions according to a different vision. The great crises and the resulting social transformations, through a female narrative gradually rising and forming its values and counter narration with the decline of the centrality of the narrative of the masculine , and between the male decline and the rise of the female formed a dialectic narrative through narratives and narrative details.
References
2- أُفق الخطاب النقدي ، حافظ، صبري، دار شرقيات، القاهرة ، 1996.
3- إرادة المعرفة ، ميشيل فوكو ، تر. مطاع صفدي وجورج أبو صالح ، مركز الأنماء القومي ، بيروت ،1990 .
4- الثقافة والإمبريالية ، إدوارد سعيد ، تر. كمال أبو ديب ، دار الآداب ، بيروت ، ط3، 2003.
5- الحديث ، الحداثة ، ما بعد الحداثة ماذا في الـ ما بعد من قبل ومن بعد ؟ ، صبحي حديدي ، مجلة الكرمل ، العدد (51) ، ربيع (1997) .
6- الدراسات الثقافية مقدمة نقدية ، سايمون ديورنغ ، تر. ممدوح يوسف عمران ، سلسة عالم المعرفة (425)، الكويت ، المجلس الأعلى للثقافة والفنون والآداب ، 2015 .
7- الذات عينها كآخر ، بول ريكور ، تر .جورج زيناتي ، مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت ، ط1 ، 2005.
8- ريام وكفى ، هدية حسين ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، بيروت ، ط1 ، 2014.
9- السرد النسوي ، الثقافة الأبوية ، الهوية الأنثوية والجسد ، عبد الله إبراهيم ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، بيروت ، ط1 ، 2011 .
10- السرديات المضادة وإشكالية النموذج النظري لسرديات فرانسوا ليوتار ، معن الطائي ، مقال منشور على موقع الحوار المتمدن على الشبكة العالمية الانترنيت بتاريخ 29/ 8/2014 .
11- غايتري سبيفاك ، مُنَظّرة هندية لخطاب ما بعد الاستعمار ، مجلة ثقافة الهند ، المجلد (65) ، العدد(1) ، 2014.
12- فلسفة الجسد ، جلال الدين سعيد ، دار آمنة للنشر والتوزيع ، سوريا ، ط1 ، 1993.
13- الكتابة السالبة من المتابعة إلى الحوار ، وفيق سليطين ، دار الحوار ، سورية ، ط1، 2009 .
14- الكتابة النسائية التخييل والتلقي ، عبد العالي بوطيب ، اتحاد كتاب المغرب ، ط1، 2006.
15- نسائي أم نسوي ، شيرين أبو النجا ، الهيئة المصرية للكتاب القاهرة ، ط1، 2002.
16- النقد الأدبي الأمريكي من الثلاثينيات إلى الثمانينيات ، فنست ليتش ،تر. محمد يحيى ، المجلس الأعلى للثقافة ، القاهرة ، 2000 .
17- الهوية والتخييل في الرواية الجزائرية قراءة مغربية ، محمد غرناط ، رابطة أهل العلم ، منشورات الثقافة ، سطيف ، الجزائر ، ط1، 2008 .
18- الوضع ما بعد الحداثي ، جان فرانسوا ليوتار ، تر. أحمد حسان ، دار شرقيات للنشر والتوزيع ، القاهرة ،1994.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.