الصعوبات التي تواجه مدرسي التربية الفنية في المرحلة الإعدادية
Abstract
Research Summary :
The current research dealt with (the difficulties that art education teachers face in the preparatory stage) in an attempt to study the most important difficulties that art education teachers face in the preparatory stage by adopting a questionnaire prepared for this study consisting of six areas for that, and the research falls into four chapters: the first chapter included The research problem that ended with how (identifying the difficulties that art education teachers face in the preparatory stage). The research aims to know the difficulties facing art education teachers.
The limits of the research included a time frame for the academic year (2018-2019). Locally, preparatory schools in the center / the holy province of Karbala With regard to defining terms, the researcher has defined the following terms that fall into the core of the research: difficulties, art education, and middle schools. As for the second chapter (theoretical framework), it includes two topics. The first is concerned with the nature of the difficulties facing art education teachers, and the second is art education from the viewpoint of its teachers. The researcher investigated the most important axes through which the teacher faces these difficulties.
References
المصادروالملاحق:
1. ابراهيم, ليلى حسني: مناهج وطرق تدريس التربية الفنية بين النظرية والتطبيق, مكتبة الانجلو المصرية, القاهرة, 2004.
2. إبراهيم، يوسف حنا: صعوبات الدارسين والمعلمين والمشرفين في مشروع محو الأمية الإلزامي في قضاء الحمدانية وحلولهم المقترحة، جامعة بغداد، كلية التربية، 1977.
3. ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين مكرم الأنصاري: لسان العرب، ج3، مطبعة مصورة عن بولاق، الدار المصرية للتأليف والترجمة،1968-1969،ب، ت.
4. أبو الرب, محمد خليل احمد: التربية الفنية وطرائق تدريسها ,الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات,القاهرة,ط1 , 2010 .
5. ابو علام ، رجاء محمود :علم النفس التربوي . ط4 ، دار العلم ، الكويت , 1986. ..
6. أللقاني، احمد حسين: المناهج بين النظرية والتطبيق ط3، عالم الكتب، القاهرة،1987.
7. بركات، محمد خليفة: علم النفس التعليمي. ط(3)، ح(1)، دار القلم، الكويت، 1979 .
8. البرياني , تركي خباز, وصبحي خليل عزيز: التقنيات التربوية, جامعة الموصل , مديرية ادارة الكتب, 1987.
9. البسيوني ، محمود . الثقافة الفنية والتربية ، دار المعارف ، مصر ، 1965 .
10. البسيوني ، محمود: قضايا التربية الفنية ، ط2 ، عالم الكتب القاهرة ، 1985.
11. البسيوني، محمود: طرق تدريس التربية الفنية. دار ابن بطوطة، د.ن، 1972.
12. البطاينة، إسامة محمد وآخرون: صعوبات التعلم ،النظرية والممارسة ، ط1، دار المسيرة للنشر، عمان، الأردن، 2005م.
13. الجبوري , محمود شكر وأخرون: دليل التربية الفنية, جامعة الموصل, مديرية دار الكتب,1994.
14. جريو، داخل حسن: التعليم الجامعي وتحديات القرن الحادي والعشرين، ملخصات بحوث، المؤتمر الفكري السابع لاتحاد التربويون العرب، بغداد 2000.
15. جودي ، محمد حسين : قضايا الفن والتربية الفنية ، مطبعة دار السلام ، بغداد ، 1986 .
16. جودي, محمد حسين: نحو رؤيا جديدة في الفن والتربية الفنية , بغداد, مطبعة اسعد, 1988.
17. حياوي ، موفق: تدريب اساتذة جامعة الموصل لتطوير طرق التدريب . المجلة العربية للتربية ، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ، ع 1 ، المجلد 12 تونس ،1992.
18. الحيلة محمد محمود : التصميم التعليمي نظرية وممارسة، الطبعة الأولى ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، 1999 .
19. دروزة ، افنان نظير: النظرية في التدريس وترجمتها عمليا . رابطة الجامعيين، دائرة البحث والتطوير ، الخليل ، الضفة الغربية , 1992.
20. دروزة ، أفنان نظير: النظرية في التدريس وترجمتها عملياً ، ط1 عمان دار الشروق , 2000.
21. روبين , لويس: تدريب المدرسين والمعلمين اثناء الخدمة, ت,نوري عباس العلواني, بغداد, مطبعة الجاحظ, 1990,.
22. ريان ، فكري حسن :التدريس اهدافه ،اسسه ،اساليب نتائجه وتطبيقاته . ط3،دار الكتب للمعرفة, 1993.
23. ريد, هربرت: تربية الذوق الفني ، ترجمة يوسف ميخائيل اسعد ، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1975 .
24. زكي ، لطيف محمد : نظرية العمل في تدريس الفنون ، دار المعارف بمصر ، القاهرة ، 1972 .
25. السعود, خالد محمد: طرائق تدريس التربية الفنية بين النظرية والبيدا غوجيا ج2 , دار وائل للنشر,الاردن,ط1 ,2010.
26. السعود, خالد محمد :مناهج التربية الفنية بين النظرية والبيداغوجيا ج1,دار وائل للنشر , عمان,ط1, 2010.
27. سمعان ، وحبيب ومحمد مرسي : المدخل في التربية المقارنة ، مكتبة الأنجلو ، القاهرة ، 1973 ,ص428.
28. السيد، فؤاد البهي: علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري، ط2، دار الفكر العربي القاهرة، 1971م.
29. شوق ، محمد حميد : تربية المعلم للقرن الحادي والعشرين . الطبعة الاولى ، مكتبة العبيكات ، الرياض,1995.
30. صالح، قاسم حسين. الابداع في الفن. دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل، 1988.
31. عاقل ، فاخر : التربية قديمها وحديثها ، ط3 ، دار العلم للملاين ، بيروت ، 1981.
32. عبد العزيز، صالح: التربية وطرق التدريس، ط15،جـ1، دار المعارف القاهرة د.ت .
33. العيسوي، عبد الرحمن: سايكولوجية التعليم والتعلم، دار اسامة للنشر والتوزيع، ط1، عمان, 2003.
34. غالب ، حنا: مواد وطرق التعليم في التربية المتجددة . ط2، دار الكتب اللبناني,1970.
35. الغريب رمزية: التقويم والقياس النفسي والتربوي، مكتبة الانجلو المصرية العربية، مصر، 1977.
36. قشلان ، ممدوح : الطرق الخاصة في التربية الفنية ، مطابع قنى العرب ، دمشق ، 1963
37. الكناني ، ماجد نافع عبود : تقويم منهج التربية الفنية المقرر في مدارس المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي المادة والاختصاصيين التربويين ، رسالة ماجستير ، جامعة بغداد ، 1989 .
38. محمد صادق, واخرون: التربية الفنية اصولها وطرق تدريسها, جامعة اليرموك,عمان,ط1 ,1991.
39. محمد وطاس : اهمية الوسائل التعليمية في عملية التعلم عامة,المؤسسة الوطنية للكتاب, شارع زيغوت يوسف ,الجزائر ,د.ط ,دون سنة.
40. مراد, صلاح احمد و أمين علي سليمان : الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية,(خطوات اعدادها وخصائصها) , دار الكتاب الحديث , ط2, القاهرة, 2005.
41. مرزوق، محمد السيد محمد، وآخرون، دليل المعلم في صياغة الأهداف التعليمية والسلوكية ومهارات التدريس، ط1، دار ابن الجوزي للتوزيع والنشر، 1996.
42. مكتب التربية العربي لدول الخليج ؛ المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج تقويم الواقع الحالي للمناهج في دول الخليج في ضوء أهدافه الموضوعة ، التربية الفنية بحث غير منشور ، كويت 1982.
43. ملحم، سامي يوسف: القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة،2002.
44. النعيمي,عبد المنعم خيري,واخرون: دليل معلم التربية الفنية للمرحلة المتوسطة, ط2,بغداد,2009.
المصادر الاجنبية :
43- Good,Carter .v.Dictinory of Education 3rd eid New York : Mecraw Hill , 1973.
44- Rajput, J. c. (1996). Science Teaching for the 12 st Century. A Big Leap or pedestrian Crowls . University News . Monday . Deceber
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.