Impulsiveness Among High School Students

  • أ. د علي صكر جابر الخزاعي . كلية التربية /جامعة القادسية
  • أسماء علي عبد الحسين .

Abstract

Research abstract: The current research aims to know the impulsivity of middle school students, as well as to know the significance of the differences in impulsivity among middle school students according to the variables of gender (male, female), specialization (scientific, literary), and fourth and fifth grades.  The researcher built a scale of impulsivity based on the theory of debts (and the scale consisted in its final form after completing the conditions of honesty, stability, discriminatory strength and internal consistency of (39) items, and the tool was applied to a sample of (500) male and female students, who were chosen by the random stratified method with a proportional method  For the year (2020-2021) and the results of the research showed the following: that high school students have a common impulsiveness There are no statistically significant differences in impulsivity according to the gender variable (males, females) There are statistically significant differences in impulsivity according to the variable of grades (fourth)  Fifth) and towards the fifth grade. There are no differences in the degree of impulsivity between middle school students according to the academic specialization (scientific and literary).  academic (scientific - literary), and grades (fourth and fifth), and based on the findings of the research, the researcher recommends the following:

  1. Conducting an educational media campaign aimed at clarifying the effects of impulsivity on the personality of middle school students in particular and secondary school students in particular.
  2. Develop and strengthen the spirit of students' control over their impulses through holding seminars and opening educational courses to enhance this aspect for them.

References

 ابراهيم، مروان عبد المجيد ،(2000):اسس البحث العلمي لأعداد الرسالة الجامعية , عمان ،الاردن، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
 ابو حطب، فؤاد . وسيد ، احمد عثمان ( 1976 ) : التقويم النفسي ، ط 2 ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية .
 ابو هاشم ، السيد، (2006): دراسة مقارنة بين النظرية التقليدية ونموذج راش في اختبار فقرات مقياس مداخل الدراسة لدى طلاب الجامعة ، جامعة الزقازيق ، مجلة كلية التربية، العدد(5).
 الاسدي ، عباس مهنا ،(2013) ،الاساليب المعرفية مدخل للشخصية، ط1 ،بغداد ، دار العدالة .
 الإمام، مصطفى محمود، والعجيلي، صباح، وعبد الرحمن ،انور حسين، (1990): التقويم والقياس، جامعة بغداد، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي
 الانصاري، بدر محمد، (2000): قياس الشخصية، ط1، ،دار الكتاب الحديث، الكويت.
 الالوسي، جمال حسين ، (1979) :مشكلات الاطفال في المرحلة الابتدائية، اسبابها وطرق علاجها ، ط4 ، حلقة دراسية ، جامعة البصرة
 بركات، زياد أمين،(2003): العلاقة بين التفكير التأملي والتحصيل لدى عينة من الطلاب الجامعيين وطلاب الثانوية العامة في ضوء بعضا لمتغيرات الديموغرافية ، فلسطين.
 ربيع، محمد شحاته ،(2009): قياس الشخصية، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان.
 الرملي، علي ،عبد الجليل وبكر ومحمد الياس، الكناني ، ابراهيم،(1981): الاختبارات والمقاييس النفسية، دار الكتب للطباعة ، جامعة الموصل، بغداد.
 العساف ،صالح محمد ، (2006 ):المدخل الى البحث في العلوم السلوكية ،ط4،السعودية ،الرياض، دار العبيكان للنشر
 عودة ،احمد سليمان،(2000): الاحصاء للباحث في التربية ، ط4 ، دار الامل ، أربد ، الاردن.
 الغرماوي . حمدي علي ( 1985 ) : اختيار تزاوج الاشكال الاطفال المدرسة الا بتدائية ( ت أم 12 ) كلية التربية - جامعة المنوفية مكتبة الأنجلو المصرية .
 مجيد ، سوسن شاكر ، (2010): الاختبارات النفسية، دار الصفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.
 ملحم، سامي محمد (2002): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، عمان، الأردن ،دار المسيرة للنشر والتوزيع
 الياسري ، حسين نوري (2006) : صعوبات التعلم الخاصة بروت – لبنان ، الدار العربية للعلوم ،ط1. طارش ، ل . ( 1997 ) . الشخصية التأملية والشخصية الاندفاعية وعلاقتهما بتعلم اللغة الإنجليزية دراسة ميدانية . مجلة التربية - قطر 26 ( 122 ) 101- 110 .




المصادر الاجنبية
 Allen , M.J. &Yen , W .M. (1979): Introduction to Measurement theory .California ,Brooks Col
 Barratt, Patton J. and Stanford. (1995): Feature structure of the Barratt Impulsiveness, 57 (6) 798. 724.
 Bates, S., Goodnight, A., Fite, E. and Staples, D. (2009). Behavior regulation as a product of temperament and environment . In, L. Sheryl and J. Arnold (Ed.). Biopsycho social regulatory processes in the development of childhood behavioral problems (pp.116-143). New York: Cambridge University Press.
 . Beunner, D. & Hen, R.(1997): Insights into the Neurobiology of Impulsive Behavior from serotonin receptor knockout mice. annals of New York Academy of science,836,81-105.
 Bechara, A. (2002): The Neurology of Social Cognition . Brain, 125, 1673-1675.
 Clark, W. R. and Grunstein, M. (2004). Are you hardwired?: The role of genes in human behavior. New York: Oxford University Press.
 DeYoung , C ,G. (2011): Impulsivity as a personality trait. IhR. Baumeister and k. vohs (ed), Hand book of sehv_regulation: research, theory and application (2nd ed)(pp.485_502), New York: the Guilford press
 Dickman. J. (1990): Functional and dysfunctional Impulsivity: personality and cognitive cow elates. Journal of personality and social psychology, 58 (1) 95 – 102
 Gunn RL, Finn PR.( 2013):Impulsivity partially mediates the association between reduced working memory capacity. Alcohol;47,p.3–8.
 Jains, L. and Loon ,N. (2002): Decision making ,New York.
 Kagan ,J. (1971): Educational Implications of Cognitive Styles in G. S. Lesson (ed), Psychology and Educational Practice, Glenview, III Scott, Foresman.
 Stevens, J.R. (Ed) (2017): Impulsivity :How time and Risk influence Decision Decision Making, Vol.64.springer
 Zaparniuk, J. and Taylor, S. (1997): Impulsivity in children and adolescents . In C. Webster and M. Jackson (Ed.). Impulsivity: Theory, assessment and treatment (pp.13-31). New York: Guilford Press.
 Zimak, H. Eric (2008 :( Risky Behavior and impulsive sensation seeking in you adult with ADHD and young adult with report ADHD symptoms. Master Science , Ohio University .
Published
2021-12-08
How to Cite
.أ. د. ع. ص. ج. ا., & .أ. ع. ع. ا. (2021). Impulsiveness Among High School Students. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 24(4), 28-47. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/426
Section
Articles