قراءةٌ في كتابِ سوسيولوجيا الغزلِ العربيِّ (الشعر العذريُّ نموذجاً) للطاهرُ لبيب
Abstract
Undoubtedly, there are many studies that dealt with formative architecture in several fields, but its importance as a method and procedure makes us re-examine it and present it to some works that may help us reveal what is implicit, or reach a new indication through the application of procedures and examination, so this research came On four axes: The concept of sociology of literature was at the fore in it, to be an introduction to the subsequent axes, including standing on Goldman’s formative structural approach, which was the title of the second axis, and then quickly identifying the procedural tools of formative structuralism, and then moving to the fourth axis, which is the applied axis On the compatibility of Taher Al-Labib's approach with Goldman.
References
• البنيوية التكوينية والنقد الادبي, مجموعة من النقاد الغربيين, تر: محمد سبيلا, مؤسسة الابحاث العربية,ط2, بيروت- لبنان, 1986م.
• تأصيل النص المنهج البنيوي لدى لوسيان غولدمان, محمد نديم خشفة, مركز الانماء الحضاري, ط1, 1997م:
• التحليل الاجتماعي للأدب، السيد يس، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
• تحليل الخطاب الادبي على ضوء المناهج النقدية الحداثية(دراسة في نقد النقد), محمد عزام, اتحاد الكتاب العرب, سوريا- دمشق, 2003م.
• دليل الناقد الأدبي، د. ميجان الرويلي و د. سعد البازعي، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط3، 2002م.
• ديوان قيس بن الملوح مجنون ليلى, رواية ابي بكر الوالبي, دراسة: يسري عبد الغني, دار الكتب العلمية, ط1, بيروت- لبنان, 1999م.
• سوسيولوجيا الادب, يوسف الانطاكي, تق: محمد حافظ ادياب, ط1, روية للنشر والتوزيع, القاهرة, 2009م .
• سوسيولوجيا الفن, ناتالي إينيك, تر: حسين جواد قبيسي, مراجعة: فواز الحسامي, المنظمة العربية للترجمة, ط1, بيروت, 2011م.
• سوسيولوجيا الغزل العربي-الشعر العذري نموذجا, الطاهر لبيب, تر: مصطفى المسناوي, دار البيضاء, ط1, 1989م.
• عصر البنيوية, أديث كيرزيل, تر: جابر عصفور, دار سعاد الصباح, ط1, 1993م.
• في البنيوية التركيبية- دراسة في منهج لوسيان غولدمان، د.جمال شحيد، دار ابن رشد، بيروت، لبنان، ط1، 1982.
• مدخل الى سوسيولوجيا الادب العربي, محي الدين ابو شقرا, المركز الثقافي العربي, ط1, بيروت- لبنان, 2005م.
• المذاهب النقدية الحديثة- مدخل فلسفي، محمد شبل الكومي، تقديم: محمد عناني، الهيأة المصرية العامة للكتاب، مصر، ط1، 2004م.
• مقدمات في سوسيولوجيا الرواية, لوسيان غولدمان, تر: بدر الدين عرودكي, دار الحوار للنشر والتوزيع, ط1, 1993م.
• النص والمجتمع آفاق علم اجتماع النقد, بيار ف . زيما, تر:انطوان أبو زيد, المنظمة العربية للترجمة, ط1, بيروت- لبنان, 2013م .
• نظريات القراءة , رولان بارت وآخرون ، ترجمة: عبد الرحمن بوعلي، دار الحوار، اللاذقية، سورية، ط1, 2003م.
• نظريات معاصرة، د. جابر عصفور، دار المدى، سوريا، ط1، 1998م.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.