التحول الإدراكي للتعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا وما قبلها

  • Prof.Dr. Kadhim Nawir Kadhim Al-Zubaidi . جامعة القادسية⁄ كلية الفنون الجميلة- قسم التربية الفنية
  • Prof. Dr. Abbas Turki Muhaisin Al-Jubour .

Abstract

 The current research sheds light on this crisis from the perspective of the perception with which we look at e-learning in light of the Corona crisis and its predecessors، and the different possible shifts through the two directions in increasing the importance of one aspect or decreasing the importance in another aspect، according to the circumstances surrounding learning in light of the crisis or before it. The current research is divided into four chapters، the first of which included: The problem lies in the following question: (How is e-learning understood in light of the Corona pandemic and before it)، The importance of research The importance of research is generated by the need for e-learning، which is imposed by the current stage، whose effects may extend to the distant future، resulting from a danger that is felt almost in most parts of the world. The aim of the research is to understand the nature of e-learning in light of the Corona crisis and before it. The second chapter included:- Types of e-learning and their importance between the crisis and its predecessor. In the third chapter، the researchers discussed the transformation of negative and positive perceptions of e-learning:Then the fourth chapter results and discusses them Through the foregoing، results appeared in the cognitive transformation of aspects of e-learning in the time of Corona، and these results in brief: There has been a change in the perception of the recipient and the education administration in terms of the importance of the types of e-learning between those existing during the crisis or what existed before it، as simultaneous and integrated e-learning took on greater importance during the Corona pandemic compared to the period before it.

References

مصادر البحث ومراجعه
- أحمد عبدالرحمن الغامدي: مجالات استخدام الحاسب الآلي في التربية الفنية المعلمين في مكة المكرمة، رسالة ماجستير، قسم التربية الفنية جامعة أم القرى، 2010.
- احمد مختار عمر: بمساعدة فريق عمل, معجم اللغة العربية المعاصرة, المجلد الأول, طبعة أولى, عالم الكتب، القاهرة، 2008.
- إسماعيل أمين نواهضة، مأمون إسماعيل نواهضة: ضوابط استخدام وسائل الاتصال الحديثة، ورقة بحثية، جمعية الكمبيوتر، عمان، الأردن، 2014.
- الأمم المتحدة: سياستي التعليم أثناء جائحة كوفيد 19 وما بعدها، أغسطس 2020.
- جميل صليبيا: المعجم الفلسفي, الجزء الأول، دار الكتاب اللبناني، بيروت، لبنان, 1982.
- حسن حسين زيتون: رؤية جديدة في التعليم والتعلم الإلكتروني؛ المفهوم، القضايا، التطبيق، التقويم، الدار الصولتية للتربية، الرياض، السعودية، 2005.
- سعد محمد جبر وضياء عويد حربي العرنوسي: التعلم المزيج وضمان الجودة في التدريس الجامعي؛ دراسة نظرية، مجلة كلية التربية الأساسية، جامعة بابل، العدد 17،2014.
- عبير سروة عبد الحميد محمود: استخدام استراتيجيتي التعليم الإلكتروني التشاركي والحوسبة السحابية في تنمية مهارات البحث العلمي لدى طلبة الدراسات العليا بكلية الفنون الجميلة بجامعة أسيوط، المجلة العلمية بكلية التربية جامعة أسيوط، المجلد 36، عدد 3، 2020.
- الغريب زاهر إسماعيل: التعميم الإلكتروني من التطبيق إلى الاحتراف والجودة، عالم الكتب القاهرة، 2009.
- فادي إسماعيل: البنية التحتية استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم، والتعليم عن بعد، دمشق، 17 يوليو 2003.
- محمد نبيل العطروزي: إعداد المعلم وتدريبه في ضوء الثورة المعرفية والتكنولوجية المعاصرة، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، 2011.
- منظمة الأمم المتحدة للتربية والتعليم والثقافة: دليل لصانعي السياسات في التعليم الأكاديمي والمهني والتقني؛ (أدواتُه واستراتيجيّاتُه)، نشر في عام 2020.
- يسري مصطفى السيد: اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الخليجية نحو التعلم المدمج في التدريس وعلاقتها بكفاءتهم الذاتية: التكنولوجية والتدريسية واحتياجاتهم التدريبية، المجلة التربوية لجامعة سوهاج، المجلد 63، العدد 63، 2019.
- شبكة الأنترنت العالمية.
- Bliuc, A.-M., Goodyear, P., & Ellis, R. A. (2007). Research focus and methodological choices in studies into students' experiences of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 10(4), 231-244.
Published
2021-12-29
How to Cite
., P. K. N. K. A.-Z., & ., P. D. A. T. M. A.-J. (2021). التحول الإدراكي للتعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا وما قبلها. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 24(3(2), 337-348. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/440
Section
Articles