Optional silence and its relationship to school adaptation among first grader From the teachers point of view
Abstract
Abstract:
The studys aim to identify the optional silence and its relation to the school adaptation of the first grade students from the point of view of teachers. The number of respondents was (200) male and female teachers selected by simple random method with equal distribution. To measure this aim, an optional silence scale and a school adaptation scale were constructed. The most important results of the study indicate that students do not suffer from optional silence, there is a positive correlation between the weakness of optional silence and school adjustment.
References
● الذهبي، هناء مزعل حسين (2017) بناء مقياس الصمت الاختياري لدى طلاب المرحلة الابتدائية، العدد (52)، مجلة البحوث التربوية والنفسية، مركز البحوث النفسية.
● رمزي، طارق ( 1986): مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لطلبة المرحلة المتوسطة في محافظة نينوى وعلاقته بتحصيلهم الدراسي، مجلة العلوم الاجتماعية ، العدد (14) ، المجلد (2) ، الكويت.
● الشاذلي, عبد الحميد (2001): الواجبات المدرسية والتوافق النفسي، المكتبة الجامعية، الإسكندرية.
● عبد الحميد ،احمد (2016) : الصمت الاختياري وطرق التعامل معه ، دار الثقافة والنشر والتوزيع ، الاردن
● عبد اللطيف, مدحت عبد الحميد (1990): الصحة النفسية و التفوق الدراسي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت، لبنان.
● عبد الهادي، احمد ( 2009): الصمت الاختياري و طرق التعامل معه، دار الثقافة والنشر والتوزيع، الاردن.
● عودة ، احمد سليمان (1985) : القياس و التقويم في العملية التدريسية ،المطبعة الوطنية ، اربد .
● عوض, عباس محمود (1990): علم النفس العام، دار المعرفة الجامعية، مصر.
● فياض, جان وتابت، مارتا (2000): دليل الصعوبات التعليمية والاضطرابات النفسية الشائعة في المدارس، جمعية ادراك و المركز التربوي للبحوث و الانماء ،لبنان .
● القصاص، خضر محمود ،خليفة ،خالد بن ناصر (2013): العوامل المؤثرة على التكيف المدرسية للطلبة العاديين و ذوي صعوبات التعلم ،المجلة الدولية التربوية المتخصصة ، المجلد(2) العدد(9) – ايلول 2013.
● كامل، انطون جابي (2014): الصمت الاختياري لدى الاطفال ( اعراضه ،اسبابه ، وسائل التعامل معه )، رسالة ماجستير، جامعة القدس .
● المخزومي, امل (2008): الصمت الاختياري لدى الأطفال, اطفال الخليج, ذوي الاحتياجات الخاصة, مقالات نفسية وسلوكية.
● المرزوق، توفيق (2000): الصمت الاختياري ، صحيفة الوسط البحرينية ، العدد 3066، البحرين.
● ناصر، اماني محمد (2006) : التكيف المدرسي عند المتفوقين و المتأخرين تحصيل في مادة اللغة الفرنسية و علاقته بالتحصيل الدراسي ،رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعة دمشق .
● النفعي، خالد بن سلطان مشعل (2012): السلوك التكيفي للاطفال ذوي الصمت الاختياري – بالصفوف الاولية واقرانهم العاديين بمكة المكرمة ( دراسة مقارنة) ، جامعة ام القرى ، كلية التربية ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) مملكة العربية السعودية .
● المصادر الاجنبية :
● American Psychiatric Association Washington ,(2002): Diagnostic and statistical Manual of Mental Disorders , Fourth Edition , text Revision , DSM-IV-TR , DC
● Ebel, R.L.(1972 ) . Essentials of Educational measurement , New , Jersey , prentice Hall Inc
● Nunnally J. Bernstein (1994) Psychometric theory. McGraw Hill, NewYork.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.