الفضاء المسرحي... بين التقليد والتجديد

  • أ. د. باسم عبد الأمير الاعسم .

Abstract

As long as the theatrical show represents a visual space formed by audio, visual and dynamic formats, both linguistic and non-linguistic. It includes (6) texts that form the seventh text which is the text of the speech of the theatrical show, in line with the modern vision and the semiological approach.

According to this perspective, the speech of the theatrical show should be examined with an insightful eye that leaves the superficial view of unpremeditated judgments which doesn't see the performance with an eye aesthetically trained because the problem concerned with way according to it the show comes out and then reads. If the reading (dictation) is backward, then no avail is desired from it, and if it is a aware, insightful reading that assimilates the consistency of the discourse of the theatrical show, then undoubtedly it will be of use on the technical, aesthetic and communication levels. And that's because the theatrical show consists of two systems: the visual system that the texts of the show make and the conceptual system of the recipient and his awareness of the structure of the show speech as a perceptual conceptual system. The combination of these two systems establishes the text of the speech of a theatrical show with its artistic, aesthetic, semantic and communicative dimensions.

 

References

الدكتورة ماري الياس والدكتورة حنان قصاب حسن، المعجم المسرحي (بيروت: مكتبة لبنان، ناشرون، ط2، 2006)، ص337-338.
2-عبد الغني أبو العوم، معجم الغني (الدار البيضاء، كلية العلوم الإنسانية، (ب.ت)) ص864.
3-د. ماري الياس ود. حنان قصاب، المعجم المسرحي (المصدر السابق نفسه والصفحة)
4-د. سامي عبد الحميد, قديم المسرح جديده, وجديد المسرح قديمه، (بغداد: مطبعة الزاوية للتصميم والطباعة, 2012), ص89.
5-أكرم اليوسف, الفضاء المسرحي دراسة سينمائية, (دمشق: دار مشرق, ط1, 1994), ص104.
6-اكرم اليوسف, المصدر السابق نفسه, ط105.
7-أ.د. باسم الاعسم, مقاربات في الخطاب المسرحي, (دمشق: دار الينابيع, ط1, 2010) ص80-81.
8-أ.د. باسم الاعسم, الجميل والجليل في الدراما, (الشارقة: دائرة الثقافة والاعلام, ط1, 2002), ص11.
9-محمد أديب السلاوي, الاحتفالية في المسرح المغربي الحديث، (بغداد: دار الشؤون الثقافية, الموسوعة الصغيرة, 134, 1983) ص84-85.
10-أ.د. باسم الاعسم, الثابت والمتحرك في الخطاب المسرحي (دمشق: دار تموز للطباعة والنشر, ط1, 2011) ص42.
11-الدكتورة ماري الياس, والدكتورة جنان قصاب حسن, المعجم المسرحي، (بيروت: مكتبة لبنان ناشرون, ط2, 2006) ص338.
12-بيتر بروك, الشيطان هو الضجر, ترجمة وتقديم د.محمد سيف (الشارقة: دائرة الثقافة- الإعلام, حكومة الشارقة, 2006), ص34-35.
13-جيمس ميردوند, الفضاء المسرحي, ترجمة: د. محمد سيد الحسين علي يحيى مراجعة, أ.د. محمد عناني (القاهرة: أكاديمية الفنون, 1987), ص239.
Published
2022-03-25
How to Cite
.أ. د. ب. ع. ا. ا. (2022). الفضاء المسرحي. بين التقليد والتجديد. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 25(1), 19-30. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/465
Section
Articles