Methods and teaching methods used in postgraduate studies for humanities in the College of Arts, University of Al-Qadisiyah
Abstract
The aim of the current research is to know the methods and methods of teaching used
in graduate studies in the Faculty of Arts in all humanitarian disciplines, as there is a
discrepancy in the methods and methods used in teaching, some of which have proven
effective, and others that did not achieve the desired goal, as graduate students suffer from
some of the methods used. By the teachers, and for the purpose of preparing a research that
deals with the most effective methods that achieve the goals of teaching in graduate studies,
the problem of this research centered. He used the analytical descriptive research method in
studying this phenomenon, and within the procedures he followed, he prepared an open
questionnaire that includes two questions he submitted to the research sample and verify its
validity. He explained its results, drew a number of conclusions from them, and made
recommendations and proposals for them
References
جامعة ديالى ، كلية التربية الفنية وعلوم الرياضة ،2020.
اسليم ، ناصر محمود ، طرق التدريس وأساليبه الشائعة لدى أعضاء هيئة التدريس بقسم الدراسات اإلسالمية بجامعة الملك
سعود ومبررات استخدامهم لها،المجلة الدولية المتخصصة المجلد 8 ، العدد 5 ، ايار، السعودية ، 2019.
جامل ، عبد الرحمن ، طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ وتخطيط عملية التدريس ، دار المناهج ، االردن 1998.
حماد، ،شريف، أساليب تدريس التربيةاإلسالمية الشائعة التي يستخدمها معلمو التربيةاإلسالمية في المرحلة األساسية العليا
بمحافظات غزة ومبررات استخدامها.مجلة الجامعة اإلسالمية. مج12،ع2،الصفحات:503-529 ،)2004.
خضر ، صالح الدين واخرون ، التدريس المصغر ومهاراته ، كلية التربية ، جامعة حلوان ، 2007.
زيتون ، حسن ، تصميم التدريس رؤية منظومية ، عالم الكتب ، القاهرة ، ط2 ، 1984.
شاهين ، عبد الحميد حسن ، استراتيجيات التدريس المتقدمة ، كلية التربية ، دمنهور ، جامعة االسكندرية ،2011.
الشرف،عادل ، مدى شيوع أساليب تدريس التربية اإلسالمية في المرحلة االبتدائية دراسة تقويمية.مستقبل التربية العربية،
المركز العربى للتعليم والتنمية،القاهرة. مج5 ،ع19،18 ،الصفحات:225–238، 2008.
صبري ، ماهر إسماعيل ، التدريس .. مبادؤه ومهاراته ، الطبعة األولي ، دار اإلتحاد للطباعة والنشر، 2008 .
قنديل ، يس ، الوسائل التعليمية وتكنولوجيا التعليم، المضمون، العالقة ، التوصيف ، دار النشر الدولي ، الرياض ، 1999. )
الكبيسي ،عبد الواحد: طرق تدريس الرياضيات ) أساليبه: أمثلة ومناقشات ( ، الطبعة األول ، عمان ، مكتبة المجتمع العربي
.2008
كوجك ، كوثر حسين ، تنويع التدريس في الفصل دليل المعلم لتحسين طرق التعلبم والتعلم في مدارس الوطن العربي ، مكتب
اليونسكو االقليمي ، بيروت ، 2008.
Copyright (c) 2022 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.