The effect of natural geographical characteristics on the construction and extension of the road network of road transport in Al-Diwaniyah district

  • Dr. Hussein torment al-Jubouri .

Abstract

This research aims to shed light on the effect of the natural geographical
characteristics of Al-Diwaniyah district in the construction and extension of
transportation routes, However, there is no single factor in this effect, but there are
factors involved and interacted in fee of these roads, The research concluded that the
natural data facilitated the flexible extension of transportation routes between the
administrative units of the judiciary and its neighboring areas, which contributed to
the development of movement in it by virtue of this connection. The research also
concluded that the study area is characterized by the importance of the geographical
location, which gave it a special importance and a vital role in terms of transportation
roads, It has economic and social importance, The general shape of the main,
secondary and rural road transport network is linked to its location Which made it a
link between the central and southern governorates and easy communication between
them, which gave a positive advantage to the study area, As for the water resources,
they had a great role and a distinct impact in drawing the paths and lengths of
transportation routes, which were associated with the nature of the extension of water
resources in the district of Al-Diwaniyah.

References

هشام محمد صالح , جغرافية النقل والمواصالت , ط2 ,دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان , 2014 ,ص42.
)2 )هشام صالح محسن البياتي، النقل البري على الطرق المعبدة في محافظة واسط وأثره في التنمية اإلقليمية، رسالة ماجستير،
)غير منشورة( , كلية اآلداب، الجامعة المستنصرية، 2002 ،ص 38.
) 3 )محمد ازهر سعيد السماك واخرون , جغرافية النقل بين المنهجية والتطبيق , دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان , 2010 ,
ص129.
(4) Brousor. Transportation and formation of Economic Regions(soviet cerography
voi.v.no.November.1964.19 - 23
)5 )جمهورية العراق, وزارة االسكان واالعمار, مديرية الطرق والجسور في محافظة القادسية, بيانات غير منشورة 2021.
)6 )فضل ابراهيم االجود , المدخل الى جغرافية النقل , الدار العربية للنشر والتوزيع , القاهرة , 1995 , ص97.
)7 )محمد خميس الزوكة , جغرافية النقل , دار المعرفة الجامعية , للطبع والنشر والتوزيع, االسكندرية ,2008 , ص31.
)8 )علي صاحب طالب الموسوي ، الخصائص الجغرافية في منطقة الفرات األوسط وعالقتها المكانية في التخصص الزراعي ،
مجلة الجمعية الجغرافية العراقية ، العدد )44 ، )2000 ، ص70.
)9 )رضا عبد الجبار الشمري , البنية الجغرافية الطبيعية لمحافظة القادسية , مجلة القادسية , المجلد )2 ,)العدد )2 , )1997 ,
ص22.
)10 )رضا عبد الجبار الشمري وآخرون ، تنمية السياحة األثرية في محافظة القادسية ، ط1 ،الرائد للطباعة والتصميم ، النجف
األشرف ، 2011 ،ص43.
3/10 V ,GIS على باالعتماد الباحثة( 11(
)12 )جاسم محمد خلف , جغرافية العراق االقليمية , دار الكتب للطباعة والنشر , جامعة الموصل , الموصل , 1992 ,ص77.
)13 )منيرة محمد مكي , الخصائص الجغرافية في منطقة الفرات االوسط وعالقتها بالتخصص االقليمي , رسالة ماجستير )غير
منشورة( , مقدمة الى كلية التربية للبنات , جامعة الكوفة , 2006 ,ص34.
)14 )صالح حميد الجنابي وسعدي غالب ، جغرافية العراق اإلقليمية ، دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ، 1992 ،
ص 77.
.3/10 V ,GIS , على باالعتماد الباحثة( 15(
)16 )محمد ازهر السماك واخرون , مصدر سابق, ص139.
)17 )زين العابدين علي صفر وسمير محو جميل , تحليل اثر طرق النقل البري في التنمية المكانية لمحافظة نينوى باستخدام
تقنيات S.I.G , مجلة اداب الفراهيدي , كلية االداب , جامعة تكريت, المجلد 9 ,العدد31 ,2017 ,ص 237.
)18 )نصري ذياب خاطر , جغرافية النقل بين النظرية والتطبيق , مطبعة الجنادرية , عمان , 2010 , ص16.
)19 )نجاح بنت مقبل القرعاوي, شبكة الطرق البرية في المنطقة الشرقية في المملكة العربية السعودية, الطبعة األولى, مكتبة
التوبة, 1996 ,ص33.
)20 )زهراء مهدي عبد الرضا العبادي , التباين المكاني لمشكالت التربة في محافظة القادسية , اطروحة دكتوراه ,)غير منشورة(
, مقدمة الى كلية االداب , جامعة الكوفة , 2016 ,ص16.
)21 )علي صاحب طالب الموسوي ، الخصائص الجغرافية في منطقة الفرات األوسط وعالقتها المكانية في التخصص الزراعي ،
مجلة الجمعية الجغرافية العراقية ، العدد )44 ، )2000 ، ص70.
)22 )محمد خميس الزوكة, جغرافية النقل, دار المعرفة الجامعية, اإلسكندرية ,1988 ,ص53.
)23 )حمادي عباس حمادي , طرق النقل المعبدة ودورها في نمو المستوطنات في محافظة القادسية , رسالة ماجستير )غير
منشورة ( , مقدمة الى كلية التربية ابن رشد , جامعة بغداد , 1996 ,ص72.
المعدل السنوي لألمطار )*( معادلة ديمارتون الستخراج معامل الجفاف
= المعدل السنوي لدرجات الحرارة+10
97.5
10+25
= 8.2مº فهو مناخ صحراوي جاف ألن
º معامل الجفاف أقل من )5 م
(. ينظر: علي حسين موسى ، المناخ الحيوي ، ط1 ،دار نينوى، دمشق ، 2002 ،ص27-28.
)24 )علي حسين الشلش ، األقاليم المناخية ، ط1 ،جامعة البصرة ، 1981 ،ص111.
)25 )طلعت احمد محمد عبده وحورية محمد حسين جاد هللا , في اصول الجغرافية العامة الجغرافية الطبيعية , دار المعرفة
الجامعية , االسكندرية , 2008 ,ص177.
Published
2022-06-02
How to Cite
., D. H. torment al-J. (2022). The effect of natural geographical characteristics on the construction and extension of the road network of road transport in Al-Diwaniyah district. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 25(2), 295-320. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/504
Section
Articles