Building a test-based diagnostic test to detect errors in it Primary fifth pupils in mathematics

  • أ.م.د. أمل إسماعيل عايز جامعة المستنصرية/ كليةالتربية
Keywords: diagnostic test command language, factor analysis

Abstract

The current research aims to build a diagnostic test in mathematics to detect errors among fifth-grade primary students in Iraq. To achieve this goal, the researcher followed a set of procedures, including determining the content of mathematics taught in the fifth primary grade issued by the Curriculum Directorate at the Ministry of Education in Iraq for the year ( 2014), and it includes twelve chapters or topics, the researcher derived from each chapter a number of goals and then set behavioral goals for each topic and then formulated paragraphs from them and made specifications for each paragraph to guide them in the formulation of paragraphs after which the researcher presented the goals and specifications of paragraphs to a group of arbitrators for Consider its suitability for behavioral goals. Behavioral goals reached (70) targets, of which (100) were derived, and all objectives and derived paragraphs were approved by experts at a rate of no less than (80%). Then, the test items that were listened to the multiple choice test were presented with four alternatives by One or more paragraphs for each behavioral goal and was presented to another group of arbitrators to indicate the extent of their suitability and fulfill the conditions for drafting paragraphs and alternatives to paragraphs, and it was shown in the light of expert opinions the validity of all paragraphs and their suitability for behavioral goals, and for the purpose of analyzing and examining the test paragraphs according to the Rush model the researcher applied the test to (400) ) Pupil A student who was chosen randomly from the General Directorate of Education in Baghdad / Rusafa the second for the academic year (2016-2017) and has verified the objectivity of measurement, including the assumption of (one-dimensional) in order to subject the test to the global analysis (the method of the basic components), which produced one factor of psychological meaning explained with limits ( 81.258) of the total variance, then the researcher used the computerized command-language program for the response of the paragraph (ICI) to scale the test paragraphs by estimating the parameters of the difficulty of the paragraph and the ability of the examiners to have the ability of the logistic unit and conduct a good conformity test and verify the availability of objective requirements in the measurement that are the indicators of validity and stability To test the stability


of the test and then calculate which amounted to (0.95).                         

References

إبراهيم ،نسرين إسماعيل السيد(2006):بناء اختبار تشخيصي في مادة الرياضيات للمرحلة الابتدائية وتفسير بعض صعوبات التعلم ، كلية البنات للآداب و العلوم التربوية ، قسم علم النفس .
2- أبو حطب ،فؤاد ( 1999): التقويم النفسي ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية .
3- أبو لبدة ، خطاب محمد (2002):الاخطاء الرياضية عند الطلبة الأردنيين في الدراسة الدولية الثالثة للرياضيات والعلوم – ايحادة ،عمان ،المركز الوطني لتنمية الموارد البشرية .
4- أبو هاشم ، السيد محمد (2006) : دراسة مقارنة بين النظرية التقليدية وأنموذج راش في اختيار فقرات مدخل الدراسة لدى طلاب الجامعة ، دراسة منشورة ، مجلة كلية التربية ، العدد(8) ، جامعة الزقازيق، مصر .
5- خليفه، خليفه عبد السميع ( 1999): تدريس الرياضيات في التعليم الاساسي ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية ، ط3.
6- عبد الرحمن ، مديحة حسن( 1999): علاج اخطاء الطلاب في الكسور العادية باستخدام الرزمة التعليمية ، القاهرة ، عالم الكتب ، ط1.
7- علام ، صلاح الدين محمود (1995): الاختبارات التشخيصية مرجعية المحك ، القاهرة ، دار الفكر العربي .
8- عوض الله ، محمد عبدالرحيم محمد (2000) : مقارنة بين اسلوبي أنموذج راش و الطريقة التقليدية في بناء اختبارات الذكاء باستخدام محك التنبؤ بالتحصيل الدراسي ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية / ابن رشد.
9- الصادق ، إسماعيل محمد أمين (2001): طرق تدريس الرياضيات ( نظريات و تطبيقات ) ، القاهرة ، دار الفكر العربي ، ط 3.
10- الشرقاوي ، أنور محمد ( 1997) : سيكولوجية التعلم ( أبحاث و دراسات )، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية ، الجزء الثاني ، ط3.
11- الشافعي ، محمد منصور (2000): المؤشرات الاحصائية لحالات الغش وعدم الجدية و التخمين المصاحبة للموقف الاختباري ، وتأثير حذف هذه الحالات على تقديرات الصعوبة لمفردات بنك الاسئلة ، المركز القومي للامتحانات و التقويم التربوي ، المجلة المصرية للتقويم التربوي ، المجلد السابع ، العدد الأول ، ديسمبر.
12- القاسم ، جمال متقال مصطفى ( 2000): اساسيات صعوبات التعلم ، عمان ، الاردن ، دار صفاء للنشر و التوزيع ، ط1.
13- كاظم ، أمينة محمد (أ1996) : دراسة نظرية نقدية حول القياس الموضوعي للسلوك ( نموذج راش) في أنور الشرقاوي وسليمان الخضري ونادية محمد عبد السلام ، اتجاهات معاصرة في القياس و التقويم النفسي والتربوي ، القاهرة ، مكتبة الانجلو.
14- ـــــــ( ب 1996) : استخدام أنموذج راش في بناء اختبار تحصيلي في علم النفس وتحقيق التفسير الموضوعي للنتائج ، في أنور الشرقاوي وسليمان الخضري ونادية محمد عبد السلام ، اتجاهات معاصرة في القياس و التقويم النفسي والتربوي ، القاهرة ، مكتبة الانجلو.
15- مادوس ، جورج .ف ( 1983): ترجمة محمد أمين المفتي و آخرون ، تقييم تعلم الطالب التجميعي و التكويني ، القاهرة ، ماكجر وهيل للنشر .
16- مكسيموس ، وديع , آخرون (1981): تعليم وتعلم الرياضيات ، القاهرة ، دار الثقافة للطباعة والنشر .
17- Bak ,R(1980):Criterion Referenced Measurement :The State of the Art ,Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.
18- Bloom ,B ,Hastings ,T & Madaus ,G(1971): Hand Book on Formative and Summation of Student Learning :New York :Me Grew Hill Book.
19-Crocker ,L.& Algina ,J.(1986) : Introduction to classical and modern test theory , New York : Holt Rinehart and Winston.
20- Cunningham ,G.K(1986): Educational and Psychological Measurement .New York: Mal Millan company.
21- F0x ,L.H & Zirkin ,B(1984) :Achievement Tests.
22- Grounlanh , N (1981):Measuicment and Evaluation in teaching ,( 4th ed). New York :MacMillan.
23- Hambelton , R(1984): Applications of Item Response Theory , Canada :Educational Research Institute.
24-Lery ,p & Goldstein .H(1984):Tests in Education. A Book of critical Reviews ,London :Academic Press.
25- Martuza ,V(1977):Applying Norm – Referenced and criterion – Referenced Measurement In Education . Boston M A : Allyn and Bacon Inc.
26- Sax ,G.& Newton, J.W (1997) : Principles of Educational and Psychological Measurement And Evaluation 4th ed., New York :Wadsworth Publishing Company.
الملحق (1)أسماء السادة الخبراء ( المعلمين و المعلمات) الذين استعانت بهم الباحثة في إجراءات البحث من خلال التحقق من صلاحية الاهداف المعرفية للموضوعات.
Published
2020-03-24
How to Cite
إسماعيل عايزأ. أ. (2020). Building a test-based diagnostic test to detect errors in it Primary fifth pupils in mathematics. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(3), 353-447. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/51
Section
Articles