Oppositional defiant disorder among university students
Abstract
The prevalence of emotional and behavioral disorders has increased recently,
including disorders that arise in childhood and are diagnosed in advanced stages, as some
university students suffer from a consistent and recurring pattern of defiant behaviors to
authority figures and adults, impulsive and reckless behavior, and great difficulty in
regulating their emotions, and this is considered Disorder is one of the most dangerous types
of behavioral disorders that lead to an increase in violence and anti-social behaviors.
Therefore, the aim of the current research is to identify the prevalence of this disorder
among university students, and to know the level of this disorder among university students.
The results indicated that the prevalence of the disorder was (،)%3.75) among university
students, and that the level of symptoms was moderate. The study recommended the
Ministry of Higher Education to pay more attention to counseling centers to carry out their
work in conducting seminars to demonstrate the seriousness of such disorders among
university youth and to support positive behaviors electronically and in person
References
الخولي، هشام عبد الرحمن )2018 .)علم النفس النمو، الطبعة الرابعة، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان- االردن.
داود،عزيز رضا، وعبد الرحمن، أنور حسين) 1990 .) المدخل الى مناهج البحث، مطابع وزارة التعليم العالي والبحث
العلمي ، بغداد، العراق.
ربيع، شعبان حسين، )2017 .)برنامج تدريبي قائم على المدخل المعرفي السلوكي في تنمية الوعي المعرفي ألباء التالميذ
ذوي اضطراب العناد المتحدي وأثره على خفض االضطراب ألبنائهم . مجلة كلية التربية، جامعة األزهر، ع173 ،
.48-12ص،1ج
الزوبعي، عبدالجليل ابراهيم، واخرون)1981.)االختبارات والمقاييس النفسية،دار الكتب للطباعة والنشر، الموصل.
السيد، أحمد عبد الحميد،)2020 .) الخصائص السيكومترية لمقياس اضطراب التحدي المعارض لطالب الجامعة، مجلة كلية
التربية، جامعة بنها- كلية التربية ، مج 31 ،ع 124.
عبد العزيز، أحمد سعيد،) 2013 .)اضطرابات التحدي المعارض لدى العاديين وذوي االحتياجات الخاصة، جامعة بنها، مج
.)1(
العربي، فهيمة الطيب، )2018.)أثر برنامج لتعدبل السلوك في خفض بعض االضطرابات السلوكية كمدخل لتحسين التوافق
النفسي والتحصيل الدراسي، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية للبنات، جامعة عين شمس.
عودة، أحمد سليمان. )1985 .)القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط1 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، االردن.
يحي، خولة احمد )2018 .)االضطرابات السلوكية واالنفعالية، الطبعة االولى دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان-
االردن
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.