Textual Plagiarism and Source Misuse in Iraqi EFL Postgraduates Academic Writing
Abstract
تعد الكتابة األكاديمية ناتجا جها براعة وت ً حكما في اللغة من قبل الكاتب. مما يجعل األمر أكثر ً مميزاً
صعوبة هو الكتابة األكاديمية بلغة ثانية او لغة أجنبية. وبالتالي ، يجب أن يتمتع الكتاب األكاديميون المبتدئون الذين يكتبون بلغة
مصادرهم والكتابة عنها بدالً أجنبية بمستويات عالية من الكفاءة اللغوية التي يمكن أن تساعدهم على فهم من الكتابة منها. ومع ذلك
، لم يُعرف سوى القليل عن كيفية كتابة من المصادر لدى طلبة الماجستير في اللغة اإلنجليزية بصفتها لغة أجنبية في العراق،
ً عندما وصلت مشكلة االنتحال النصي مؤ ًخرا إلى مستويات وبائية داخل المجتمع األكاديمي
خاصة العراقي بشكل عام ومستويات
عالية في كتابات األكاديميين المبتدئين على وجه الخصوص. يفترض في هذه الدراسة أن طالب ماجستير اللغة اإلنجليزية بصفتها
لغة أجنبية في معظم أقسام اللغة اإلنجليزية في جميع أنحاء الجامعات العراقية يميلون إلى إساءة استخدام مصادرهم ، وبالتالي إنتاج
نصوص تحتوي على مستويات عالية من االنتحال النصي. من أجل التحقق من الفرضية المذكورة أعاله ، تم اختيار مقتطفات من
10 رسائل ماجستير مكتوبة في اللغة اإلنجليزية بصفتها لغة أجنبية كتبها خريجون عراقيون للتحليل. اعتمد التحليل على نهج
القراءة المقارنة حيث تمت مقارنة نصوص الطالب بأكبر عدد ممكن من المصادر المشار اليها في النصوص. تظهر النتائج أن
جميع عينات الكتابة تحتوي على مستويات مختلفة من االنتحال النصي ، وهو الشيء الذي يعكس مدى اعتماد هؤالء الكتاب على
مصادرهم.
References
Howard, R. M. (1995). Plagiarisms, authorships, and the academic death penalty. College English,
57, 788–805.
Howard, R. M. (1999). Standing in the shadow of giants. Stamford, CT: Ablex.
Howard, R. M., Serviss, T. & Rodrigue, T. K. (2010). Writing from sources, writing from
sentences. Writing and Pedagogy, 2, 177-192.
Hussein, K. (2014). A Computational Linguistic Perspective of Authorship and Plagiarism. Berlin:
Grin.
Hussein, K. & Ali, M. (2015). Plagiarism and Patchwriting Detection in Iraqi EFL Students'
Graduation Research Writing. Al-Ma'moon Journal, 26: pp. 340-358.
Hyland, K. (1999) Academic attribution: citation and the construction of disciplinary knowledge,
Applied Linguistics, 20 (3), pp. 341-367.
Liu, D. (2005). Plagiarism in ESOL students: Is cultural conditioning truly the major culprit? ELT
Journal, 59, 234–241.
Pecorari, D. (2003). Visible and occluded citation features in post-graduate second-language
writing. Journal of Second Language Writing, 12,317-345
Pecorari, D. (2006). Visible and occluded citation features in postgraduate second-language writing.
English for Specific Purposes, 25, 4–29.
Pecorari, D. (2008). Academic writing and plagiarism: A linguistic analysis. London: Continuum.
Plagiarism. (n.d.). In Merriam-Webster online dictionary. Retrieved March 22, 2021 from
http://www.merriam-webster.com /dictionary/ plagiarism.
Plagiarism. (n.d.). In Oxford online dictionary. Retrieved March 22 2021, from
http://www.oed.com/dictionary/ plagiarism.
Roig, M. (2001). Plagiarism and paraphrasing criteria of college and university professors. Ethics
and Behavior, 11, 307–323.
Shi, L. (2004). Textual borrowing in second-language writing. Written Communication, 21, 171–
200.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.