Postponement of gratification and its relationship to goal orientation among students The outstanding and the discernible Assistant Professor Dr. Tariq Muhammad Badr & Researcher: Haitham Shanshul Taha

  • أ.م.د طارق محمد بدر Collge of art/unversity of Al-Qadisiyah
  • هيثم شنشول طه Collge of art/unversity of Al-Qadisiyah
Keywords: postponement students goals, satisfaction

Abstract

The research aims to identify delay of gratification and its relation to the orientation towards the goal of outstanding students and non-privileged, as the number of sample (400) students were chosen in a random manner.                                                          In order to measure this goal, the researchers constructed the measure delay of gratification, which was in its final form of (24) paragraphs, and the construction of the measure of the orientation towards the goal, which was in the final form of 20 paragraphs and three factors. The researchers achieved the conditions of honesty and stability of both tools  after the application of statistical means Occasion.                                                                                       

      The main results of the study indicate that the total research

sample has the ability to delay of gratification. There is a statistically significant difference in delay of gratification and for the benefit of non-distinguished students. The overall research sample is orientation towards the goal. There is no statistically significant difference between outstanding students . The study concluded that there is a positive and statistically significant correlation between in delay of gratification and its relation to the orientation towards the goal its three fields in the total research sample.                                                                                                 

The researchers concluded the study with a number of important recommendations and proposals

References

المصادر
أولاً. المصادر العربية:
1-إبراهيم, فاطمة مدحت (2016): تأجيل الاشباع الاكاديمي وعلاقته بسمات الشخصية وتوجهات أهداف الإنجاز لدى طلبة جامعة بغداد ,أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ـــ ابن رشد , جامعة بغداد , العراق.
2-الامام ، مصطفى محمود (1990): التقويم النفسي ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد .
3-انستازي , انا. (2015) , القياس النفسي , ترجمة صلاح الدين محمود علام , دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان , الأردن.
4-التميمي, علي حمود عبد الزهره (2015: تأجيل الإشباع وعلاقته بالكفاءة الذاتية المدركة لدى طلبة الدراسات العليا, رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة كربلاء , العراق.
5-حسن ، عزت ( 2008): تأجيل الإشباع الأكاديمي وعلاقته بكل من استراتيجيات التعلم والتحصيل الدراسي لدى طلاب كلية التربية بجامعة الزقازيق . مجلة كلية التربية بالزقازيق ، 58 ، 225- 278.
6-راضي, عبود جواد (2015) بناء وتطبيق مقياس توجهات اهداف الإنجاز لدى طلبة الدراسة الإعدادية وفق نموذج برتنتش الرباعي , كلية التربية ، جامعة واسط .
7-الزغول، رافع،رفعه حسن تايه ( 2015 ) : العجز المتعلم وعلاقته بالتوجهات الهدفيه والنظرية الضمنية للذكاء لدى طلبة جامعة اليرموك . المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11 (4)، ( 554 – 539).
8-الزوبعي، عبد الجليل وآخرون (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية، جامعة الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر .
9-الشمري, صادق كاظم جريو (2012): توجهات أهداف الانجار وعلاقتها بالتحكم الذاتي لدى طلبة جامعة بغداد , أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية / ابن رشد.
10-العبودي، ستار جبار (2002): أثر الاستثارة الانفعالية والرسالة الاقناعية المعاكسة في تغيير الاتجاهات، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد .
11-العُبودي، طارق محمد بدر( 2010): تأثير تأمل الذات في معرفة المزاج سمةً وحالةً ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية الآداب ــــ جامعة بغداد.
12-غند, ياسين طرار(2017): تأجيل الاشباع وعلاقته بالأسلوب المعرفي (التروي ــــ الاندفاعي) لدى طلبة الجامعة , رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .
13-فيركسون، جورج (1991): التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس، ترجمة هناء العكيلي، دار الحكمة ، بغداد . 1
14ـ الكبيسي ، وهيب مجيد (2010) : الإحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية ،الطبعة الاولى، العالمية المتحدة، بيروت – لبنان.
ثانياً . المصادر الأجنبية :
15-Ames (1992) : classrooms, goals structures and student motivation, Journal of distance educational psychology, Vo. 84 , No. 3 .
16-Bembenutty, H. & Karabenick S.A. (2004): "Inherent association between academic delay of gratification, future time perspective, and self-regulated learning: effects of time perspective on student motivation",
17-Bembenutty, H. (2008): Academic delay of gratification and expectancy-value,personality and Individual Differences, vol.44(1), pp.193.
18-Ebel, R. (1972): Essential of Education Measurement . New Jersey: Prentic- Hall Company, U. S. A.
19-Elliot, A. (1997): Avoidance achievement motivation: A personal goals analysis, Journal of personality and social psychology, Vo. 73, No. 1
20-Elliot, A. (1999): Approach and a voidance motivation and achievement goals, educational psychologist review, Vo. 34 , No. 3.
21-Mischel, W: Shoda, Y: &Rodriguez, M. (1989). Delay of gratification in children. Journal of Science. 244 (4907), 933-938.

22-Mischel,W,&Shoda, Y. ( 1994). Personality psychol oge has two goals : Must it be two fields? Psy- chological Inquiry ,5,156- 158

23-Nicholls, J. (1989): The competitive ethos and democratic education, Cambridge, MA: Harvard university press.
24-Pintrich . p. and Lindsey . N . (2011) ((Goal orientatation Theory.
Published
2020-03-24
How to Cite
محمد بدرأ. ط., & شنشول طهه. (2020). Postponement of gratification and its relationship to goal orientation among students The outstanding and the discernible Assistant Professor Dr. Tariq Muhammad Badr & Researcher: Haitham Shanshul Taha. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(3), 570-600. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/59
Section
Articles