Correction Color and centrality of meaning Study of Semiotics in the Iraqi Novel (2010 – 2015)

  • أ.د. وحيدة صاحب حسن Collge of art/unversity of Al-Qadisiyah
  • م. عدي عدنان محمد Collge of art/unversity of Al-Qadisiyah

Abstract

The aim of this study is to detect the chromatic aberrations and the implications of the main novel in the Iraqi novel (2010-2015), in light of the study of the semantic level of the use of semantic marks of the Paris School, On the question of whether the employment of chromatic aberrations in the Iraqi novel was an arbitrary act that contributed to the purposive dismissal of the presenter only, or was it a semiotic recruitment that suggested the centrality of meaning associated with the main novel and waving it.

References

- النصوص الروائية :
1. أساتذة الوهم ،علي بدر، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ،بيروت –لبنان،ط1، 2011 .
2. أطلس عزران البغدادي خضير فليح الزيدي ،دار ميزوبوتاميا للنشر ،بغداد، دار أفكار للدراسات والنشر ،سوريا، ط1 ، 2015.
3. تحت سماء كوبنهاغن، حوراء النداوي ،دار الساقي ،بيروت لبنان ،ط1، 2010.
4. ترنيمة امرأة شفق البحر ،سعد محمد رحيم ،دار فضاءات للنشر والتوزيع ،الأردن –عمان ،ط1 ،2012.
5. حدائق الرئيس ، محسن الرملي ،ثقافة للنشر والتوزيع ،بيروت لبنان ،ط2 ، 2013.
6. شاي العروس ميسلون هادي ،دار الشروق ،عمان،ط1، 2010.
7. شباك أمينة ،أسعد اللامي ،دار الينابيع للطباعة والنشر والتوزيع ،سوريا – دمشق ،ط1 ،2014.
8. عجائب بغداد ،وارد بدر السالم ،دار ثقافة للنشر والتوزيع ،الإمارات –أبو ظبي ،ط1 ، 2012.
9. فرانكشتاين في بغداد، أحمد السعداوي ،منشورات الجمل ،بغداد ،ط1 ،2013 .
10. ليل علي بابا الحزين، عبد الخالق الركابي ،دار عدنان للطباعة والنشر ، بغداد ،ط1 2013.
11. مشرحة بغداد، برهان شاوي ،الدار العربية للعلوم ناشرون ،لبنان ،بيروت ،ط1 ،2012
12. هروب الموناليزا ،بوح قيثارة ،بلقيس حميد حسن، دار ميزوبوتاميا للطباعة والنشر والتوزيع ،بغداد ط1 ،2013.
- الكتب والدوريات ،والمكتبة الالكترونية :

1. جماليات التشكيل اللوني في القرآن الكريم ، د. ابتسام مرهون الصفار، عالم الكتب الحديث، الأردن – إربد ، ط 1، 2010 .
2. دالة اللون في زمن أهل التحقق ،د. ضاري مظهر صالح ،دار تموز للطبع والنشر والتوزيع ،سوريا دمشق ،ط1 ، 2011.
3. الرسم كيف نتذوقه ،عناصر التكوين ،فريدريك مالنز ،تر: هادي الطائي ،مر: د. سلمان الواسطي ،دار الشؤون الثقافية العامة ،بغداد،ط1 ،.1993
4. الرسم واللون ،محي الدين طالو، مكتبة أطلس ،سوريا –دمشق ،1961.
5. علم الدلالة ،منقور عبد الجليل ،منشورات اتحاد الكتاب العرب ،سوريا – دمشق ،2002.
6. العنوان وسيميوطيقا الاتصال ،د. محمد فكري الجزار ،الهيأة المصرية العامة للكتاب ،مكتبة الأسرة، مصر- القاهرة ،د ط، 2006.
7. قاموس الألوان عند العرب ،د. عبد الحميد إبراهيم، الهيأة المصرية العامة للكتاب ،دط ، 1989.
8. اللون في الشعر العربي القديم ، د. زينب عبد العزيز العمري ،مطبعة الأنجلو المصرية ،القاهرة،ط1، 1989.
9. اللون لعبة سيميائية ،د. فاتن عبد الجبار جواد، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ،الأردن –عمان ،ط1 ،2009 .
10. معجم السرديات، محمد القاضي وآخرون، دار محمد علي للنشر، تونس ،مؤسسة الانتشار العربي ،لبنان ،ط1، 2010.
11. مفاهيم التشاكل ( Isotopie ) في السيميائيات العربية المعاصرة ،د. وغليسي يوسف ، www.adablabo.net.
12. نظرية الدراما ،سنيشينا يانوثا ،تر: نور الدين فارس ،دار الشؤون الثقافية ،العراق- بغداد،ط1 ،2009.
Published
2020-03-24
How to Cite
صاحب حسنأ. و., & عدنان محمدم. ع. (2020). Correction Color and centrality of meaning Study of Semiotics in the Iraqi Novel (2010 – 2015). Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(3), 660-684. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/62
Section
Articles