Treatment of educational loss using active learning strategies)

  • م. د. صلاح هادي شروم الشتوي .

Abstract

The United Nations lives in search of future visions and scientific planning in pursuit of its objectives in various fields, especially in the field of education, for what it represents in strenuous efforts and the arrival of a promising future for future generations. Education is faced with a number of challenges that have been constrained and impacted on educational refineries, including waste, loss, educational dropout and, at the forefront, loss of education; Since the learner is the primary target of this educational effort, and the teacher is mandated to make up for what has been lost to the learner, concerted efforts must be made to reform this educational environment by using modern strategies to shape future orientation and innovative ideas that have a positive impact on better learning outcomes and sustainable educational development, Hence, the aim of the present research is to learn the truth about the causes and extent of the phenomenon of educational loss. and then highlighting the concept of educational loss. The researcher adopted a descriptive research curriculum, which answers the query about the cognitive framework of the phenomenon of educational loss through descriptive tools. and interpretation and analysis, in order to observe, describe, analyse and anticipate impacts and developments and described past events and the impact of the present on it, and identified the cognitive aspects of access to past literature, periodicals, conferences, symposiums, workshops, state-of-the-art sources and research that elaborated on the problem of educational loss; The temporal side, and the spatial aspect visited by the researcher, then identified the research community in a group of teachers in the schools of the Directorate General of Education of the Diwaniyah governorate. (112) milestones, and has used the identification tool to search after verifying its sincerity, stability and five-alternative Lakert gradiometer, When applying the research tool, the researcher reached conclusions including removing marginalization from the learner innovative technological aspects that enhance motivation and support the educational system in the face of emergency educational crises and enlighten the family to lead the positive role in the learner's assistant through follow-up and rapid treatment, and lead

References

 أبو زينة، فريد أبو زينة.(1997). الرياضيات مناهجها وأصول تدريسها، ط4، عمان، مكتبة دار الفرقان.
 البلهيد، نورة.(2015). واقع ادوار معلم التعليم العام في المملكة العربية السعودية في ضوء الدورات التدريبية المقدمة، دراسة ميدانية، مجلة كلية التربية، جامعة الازهر، 162/1.
 جبران، وحيد.(2021) النجاح في تعويض الفاقد التعلّميّ يحتاج توحيد تسميته وتطوير برامج تعليمية خاصة به، وكالة وطن.
 الحيلة، محمد محمود.(2003) طرائق التدريس واستراتيجياته، دار الكتاب الجامعي.
 خيري، لمياء محمد ايمن.(2018). التعلم النشط،ط1،مؤسسة يسطرون، مصر.
 الدغيمي، مها.(2021). طرق معالجة الفاقد التعليمي للمهارات الأساسية في تعليم اللغة الإنجليزية للصف السادس ابتدائي من خلال منصة مدرستي، مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس.
 الرشيد، موضي خالد صالح.(1997) عوامل الفاقد التعليمي بالدراسات العليا في جامعتي الملك سعود والملك عبد العزيز، رسالة ماجستير، المملكة العربية السعودية.
 الزغيبي، محمد .(2021). الفاقد التعليمي خلال جائحة كورونا مفهومه وتقديره وآثاره وإستراتيجيات استدراكه، مجلة العلوم التربوية، 33،3، عدد خاص (التعليم في وقت الطوارئ والأزمات.
 سعادة، جودت واخرون(2011).التعلم النشط بني النظرية والتطبيق، الأردن، دار الرشوق.
 سعيد، سارة فهد.(2021) مستوى فاعلية تطبيق (علَّمني) لقياس فاعليته في معالجة الفاقد التعليمي لدى طلبة التعليم العام في المملكة العربية السعودية واتجاهاتهم نحوه، رسالة ماجستير في تقنيات التعليم، مجلة الاداب للدراسات النفسية والتربوية، ع11.
 سعيد، سارة فهد.(2021). مستوى فاعلية تطبيق علمني لقياس فاعليته في معالجة الفاقد التعليمي لدى طلبة التعليم العام في المملكة العربية السعودية واتجاهاتهم نحوه، مجلة الاداب، ع11، المملكة العربية السعودية.
 الفلاحي وحسن شحاذة. (2019). تقانة المعلومات ودورها في تحسين جودة العملية التعليمية والتربوية ، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، 7/ 169.
 سلام، جيهان ابراهيم.(2018). الفاقد التعليمي بمدارس التعليم الجامعي المجتمعي للأطفال ودور المنظمات المجتمع المدني في مواجهته. أطروحة دكتوراه جامعة المنصورة، مصر.
 عاشور، م. ع.(2012). المدرسة المجتمعية تعاون وشراكة حقيقية. الرياض، المناهل، السعودية.
 عبابنة، علاء الدين .(2021). تقييم إدارة الأزمة التعليمية في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية، مجلة إدارة المخاطر والأزمات،3،1.
 عبد الرحيم، عربية عبد المجيد.(2021)تقييم تجربة الفاقد التعليمي من وجهة نظر المعلمين، مديرية تربية لواء بني عبيد، وزارة التربية والتعليم، الأردن.
 صيداوي، احمد، وعبد الله عبد الدايم.(1987). الانماء التربوي، معهد الانماء العربي، ط1، بيروت.
 علي، محمد السيد.(2011)اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس، عمان، دار المسيرة، ط1.
 ابو الحاج، سها، وحسن خليل المصالحة. (2016). التعلم النشط- انشطة وتطبيقات عملية، مركز ديبونو للتعلم النشط.
 عواد، يوسف ذياب، ومجدي علي زامل. (2010). التعلم النشط نحو فلسفة تربوية تعليمية فاعلة، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع،
 حسنين، حسين محمد. (2007). مهارات المعلم. ط1، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان الاردن.
 الطويل، هاني عبد الرحمن صالح. (2001). الادارة التربوية والسلوك المنظمي، ط3، دار وائل للطباعة والنشر، عمان الاردن.
 العنزي، سلامة.(2021). مقترحات المعلمين والمشرفين التربويين لمعالجة الفاقد التعليمي دراسة نوعية، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب، 5،23.
 عوض، عادل.(1990). اسس تقويم وتطوير هيكلية التعليم الجامعي في الجامعات العربية، مجلة اتحاد الجامعات العربية، ع227.
 السيد، ماجدة مصطفى واخرون. (2011). المناهج ومهارات التدريس، دار العربية للنشر والتوزيع، القاهرة.
 قنديل، يس.(1998). التدريس وإعداد المعلم، ط2، الرياض، دار النشر الدولي.
 اليوسفي، زينب .( 2015 ). فاعلية استخدام تكنولوجيا الواقع المدمج وأثرها في تدريس الأبجدية الإنجليزية لأطفال الرياض في الدولة الكويت. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الكويت .
 النويسه، فاطمة.(2013). الارشاد النفسي والتربوي، دار ومكتبة الحامد للنشر والتوزيع، عمان الاردن.
 هيئة تقويم التعليم والتدريب.(2020 .). المؤتمر الدولي لتقويم التعليم والتدريب، أكتوبر2020م.
 Deribe, D. K., Endale, B. D., & Ashebir, B. E. (2015). Factors contributing to educational wastage at primary level: The case of Lanfuro Woreda, Southern Ethiopia. Global journal of human-social science: linguistics and Education. 15 (1), 9, 20 .
 Pier, L., Hough, H., Christian, M., Bookman, N., Wilkenfeld., B. & Miller, R. (2021). COVID-19 and the Educational Equity Crisis: Evidence on Learning Loss from the CORE Data Collaborative. PACE, Policy Analysis for California Education. Retrieved June 10, 2021,.
Published
2023-02-19
How to Cite
.م. د. ص. ه. ش. ا. (2023). Treatment of educational loss using active learning strategies). Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 25(4), 355-382. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/621
Section
Articles