The duality of the theatrical personality according to the concept of ail al-wardi

  • Noor Saed Jabbar Al khuzaey University of Al qadisiyah
  • fatima abdel aziz abdel rasoul University of Babylon
Keywords: Duality, Drama, Ali Al Wardi

Abstract

The current research titled "Duality of the personality of the play according to the concept of the pink" as the research contained four chapters included the first chapter of the research problem, which came with the following question: And interpreted by a social analysis Dramatic theatrical, but the need was to benefit the specialists in the field of theater in general and directorial field in particular, while the aim of the research in the identification of personal duplication of the play according to the concept of Ali pink and concluded this chapter the limits of research and the definition of terms, the second chapter was the theoretical framework The previous studies and the most important indicators resulting from the theoretical framework, as this chapter included two topics came the first section under the title The second topic, entitled "Ali Al-Wardi's Concept of Social Duality," then the most important indicators of the theoretical framework. Mehdi Yusuf, which contained the subject of (double personality) The research sample was chosen intentionally and in line with the objective of the research and the theme of the play "Ali pink and rivals" The research tool has relied on the most important results of the theoretical framework of indicators, and then the research methodology and then the researchers analyzed the sample of the play The fourth was the last chapters of the research and included the results and recall of them "Duality is influenced by the character of the age or country negatively in the way the individual deals with the other."  1 - The existence of double personality in the human being to achieve an end, the purpose of which is to satisfy the soul that is looking for stability. 2 - The use of double character negatively in the theater and for the purpose of stopping this human behavior and cleansing it altogether. The recommendations and suggestions were followed and the research concluded with a list of the most important sources and references used by the researchers in the research.

References

1-ابن منظور : لســــــــــــــــــان العرب ، ج11 ، ( بيروت : دار الفكر ومكتبة الحياة ، ، د . ت ) .
2-البستاني، ايمان: رائد علم الاجتماع الدكتور علي الوردي، مجلة الكاردينيا، 10 الاحد / شباط/ 2013.
3-الحافظ ، نوري: تكوين الشخصية (بغداد، مطبعة المعارف، 1961).
4-الوردي، علي :شخصية الفرد العراقي: بحث في نفسية الشعب العراقي على ضوء علم الاجتماع الحديث،ط2(لندن: منشورات دار ليلى ،2001).
5-علي الوردي، دراسة في طبيعة المجتمع العراقي: نماذج تمهيدي لدراسة المجتمع العربي الاكبر في ضوء علم الاجتماع الحديث،(بغداد: منورات جامع بغداد، 1989 ).
6-ايفانز، ايفاور ، موجز تاريخ الدراما الانجليزية ، تر : الشريف خاطر ، ( القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1999 )
7-بلاوتوس : من الأدب التمثيلي اللاتيني ، ( كنز البخيل – التوأمان ) ، تر : احمد عبد الرحيم أبو زيد ، (القاهرة :د.دن ، د .ت ).
8-حاوي،إيليا: يوربيدس والمسرحية الإغريقية،(بيروت: دار الكتاب اللبناني للطباعة والنشر،1980).
9-دفينيو ، جان: سوسيولوجية المسرح (دراسة على الظلال الجمعية) ، ج1، ت: حافظ الجمالي ، ( دمشق: منشورات وزارة الثقافة والارشاد القومي ،1976).
10-عبد الخالق ،احمد محمد :الابعاد الاساسية: (بيروت،الدار الجامعية للطباعة والنشر، 1983)
11-محمد رضا ، حسين رامز:الدراما بين النظرية والتطبيق ،( بيروت : المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، مطبعة الحرية، 1972).
12- مسعود ،جبران: الرائد ( معجم الفبائي في اللغة والأعلام ) ط3 ، ( بيروت : دار العلم للملايين ، 2005 ) .
13- مسعود ،جبران : رائد الطلاب ، ( بيروت : دار العلم للملايين ، 1967 ) .
14- مليكة ، لويس: الشخصية وقياسها، ط1، مكتبة النهضة، (القاهرة، 1959).
15- مولاتولي ف.م. : مولير ، تر : يوسف إبراهيم جهماني ، ( دمشق : دار حوران للدراسات والترجمة والطباعة والنشر والتوزيع ، 1994 ).
16- ونوس ، سعد الله :فصد الدم ( ومسرحيات ثانية)،ط 2،( بيروت : دار الآداب ، 1981 ).
17- ونوس ، سعد الله : مأساة بائع الدبس الفقير ( ومسرحيات أولى ) ، ط 2 ، ( بيروت : منشورات دار الآداب ، 1981) .
Published
2023-08-30
How to Cite
Saed Jabbar Al khuzaey, N., & abdel aziz abdel rasoul, fatima. (2023). The duality of the theatrical personality according to the concept of ail al-wardi. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(4(2), 117-136. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/648
Section
Articles