The Qur’nic Elaboration in Abu al-Alla’ al-Ma’ry’s Book al-Fosool Wal al-Ghayat
Abstract
Qur'anic is a mechanism adopted by the creator to diversify his stylistic tools, and it is one of the terms that have appeared recently, to denote the taking from the Holy Qur'an for the specificity of the noble text, and the first to suggest this term is Dr Mushtaq Abbas Maan.
As one of the mechanisms used by the creator in shaping his creative texts in terms of visions and patterns, with structure and rhythm, according to the context of the Holy Qur’an. The Qur'anic was replaced by many terms, such as: quotation, implication, intertextuality, the Qur'anic intertextuality, or the Qur'anic effect, but the Qur'anic was a conciliatory terminology and applied with the conditions for developing and proposing the term.
With what we will see of the pitfalls of those other terms. The study of the Qur’an in the book is one of the most effective evidences that clear up the charge with which Al-Ma’arri was accused.
This study was revealed that Al -Maari did not exist the Qur’an and did not organize its pattern, and it was not a municipality for the Qur’an, but it was in the regard of the usage of the Qur’an and its meanings to facilitate the recipient of the strange, rare and brutal vocabulary
The Qur'anic had an important presence in creativity and reception. From the point of view of creativity, Al-Ma'arri realized the nature of the strange vocabulary and that it does not join close linguistic fields. It was only from him that Qur'anic meanings were chosen for it to organize it.
On the part of the recipient, Al-Ma'arri was interested in the aspect of receiving
References
1. الرواية والتاريخ، دراسة في العلاقات النصية، رواية العلامة لبن سالم حميش نموذجاً، سليمة عذاوري، رسالة ماجستير، كلية الاداب واللغات، قسم اللغة العربية، جامعة الجزائر، 2006م.
2. أفق الخطاب النقدي، دراسات نقدية وقراءات تطبيقية، د. صبري حافظ، دار شرقيّات للنشر والتوزيع، القاهرة، ط1، 1999م.
3. تأصيل النص، قراءة في ايدلوجيا التناص، د. مشتاق عباس معن، مركز عبادي للدراسات والنشر، صنعاء _ اليمن، 2003.
4. التناص التراثي في الشعر العربي المعاصر – أحمد العواضي أنموذجاً، عصام حفظ الله واصل، دار غياء للنشر والتوزيع، ط1، 2011م.
5. التناص في شعر أبي العلاء المعري، د. ابراهيم مصطفى محمد الدهون، عالم الكتب الحديث، اربد –الاردن، ط1، 2011م.
6. التناص القرآني في شعر نزار قباني، د. مصطفى صالح علي، مجلة جامعة تكريت، مج (19)، ع(7)، تموز، 2012م.
7. الرواية والتاريخ، دراسة في العلاقات النصية، رواية العلامة لبن سالم حميش نموذجاً، سليمة عذاوري، رسالة ماجستير، كلية الاداب واللغات، قسم اللغة العربية، جامعة الجزائر، 2006م.
8. الشعر العربي المعاصر، قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية، د. عز الدين اسماعيل، دار العودة، وزارة الثقافة، بيروت، ط3، د.ت.
9. التناص القرآني في الشعر العراقي المعاصر، دراسة ونقد، علي سليمى – عبد الصاحب طهمابس، اضاءات نقدية (فصلية محكّمة) ، السنة الثانية، ع (6)، حزيران، 2012م.
10. الطفّيّات المقولة ولاجراء النقدي، د. علي كاظم المصلاوي، مؤسّسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت، وحدة الدراسات التخصِّصيّة في الامام الحسين (عليه السلام)، كربلاء، ط1، 2012م.
11. فاعلية التعبير القرآني في الشعر المحدث العباسي، دراسة تناصية، د. عبد الله طاهر الحذيفي، عالم الكتب الحديثة، إربد، ط1، 2009م.
12. القرآنية في دعاء الامام الحسين (عليه السلام) في عرفة، سناء علي حسين الحمداني، مجلة أهل البيت، العدد التاسع.
13. القرآنية في شعر الرواد في العراق، احسان محمد جواد، رسالة ماجستير، كلية الاداب، جامعة القادسية، 2000م.
14. القرآنية في شعر علي بن محمد بن علي آل رمضان، د. محمد عبد الرسول جاسم السعدي، مجلة جامعة كربلاء العلمية، مج الثاني عشر، ع(2)، انساني، 2014م.
15. القرآنيّة في نهج البلاغة، علي ذياب العبادي، مجلّة العميد، ع (6)، حزيران، 2013م.
16. المدوّنة الرقميّة الشعريّة - التفاعل - المجال- التعالق، د. حسن عبد الغني الاسري، مطبعة الزوراء، العراق، ط1، 2009م.
17. الفصول والغايات في تمجيد الله والمواعظ، أبو العلاء المعري، تحقيق: محمود حسن زناتي، منشورات دار الأفاق الجديدة، بيروت.
18. التناص القرآني في شعر محمد مهدي الجواهري، د. حميد صباحي كراغاني وآخرون، مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، ع (15)، السنة السادسة، 2014م.
19. التناص القرآني في الشعر العراقي المعاصر، دراسة ونقد، علي سليمى – عبد الصاحب طهمابس، اضاءات نقدية (فصلية محكّمة) ، السنة الثانية، ع (6)، حزيران، 2012م.
20. رأي في أبي العلاء المعري، أمين الخولي، جماعة الكتاب، 1945.
21. الإنصاف والتحري في دفع الظلم والتجري عن أبي العلاء المعري، لأبن العديم، ضمن كتاب اعلام النبلاء بتاريخ حلب الشهباء، حلب، دار القلم، ط2، 1989، 1409هـ.
22. تعريف القدماء بأبي العلاء، د. طه حسين وتحقيق مجموعة من الأساتذة، الدار القومية، القاهرة، 1965.
23. الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل، ناصر مكارم الشيرازي، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت لبنان، ط1، 2013.
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.