To Achievement among Students of the College of Education, University of Al-Qadisiyah

  • ميري عبد زيد
Keywords: Achievement among, Students of the College of Education

Abstract

The present study aims at identifying and knowing the level of logical thinking and its relationship to the students’ achievement according to the sex variable (males, females) and the specialization (scientific, human). To achieve the purposes of this study, 356 students (male and female) were chosen from the College of Education, University of Al-Qadisiyah for the academic year 2021-2022 to be the sample of the present study. To collect the data of the study, two instruments were used. The first one is a logical thinking test whereas the other one is an achieveme  nt test . The t-test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient were used. The stability of the two tools was found with retesting. The correlation coefficient for the logical thinking scale was (0.82) and the correlation value for the achievement  test was achieveme nt test  .  was (0,80 ) . The results of the study revealed that there is a correlation between the level of logical thinking and students’ achievement. In the light of the results obtained, it is recommended to train students on the abilities of logical thinking by exposing them to situations that require the use of different types of thinking, and the interest in dealing with cognitive processes in general and logical thinking in particular through seminars conferences, workshops and educational programmes. indicated a number of recommendations, including conducting a study similar to the current study on other variables such as concept acquisition, cognitive preference, retention, and tendencies.

 

References

1- ابو جادو، صالح محمد علي، ومحمد بكر نوفل،( 2007 ) . تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة، عمان، 2007.
2- ابو رمان ، خلود ( 1991 ) . العلاقة بين التفكير الشكلي والمهارات العلمية والتحصيل لدى طلبة الصف الاول الثانوي العلمي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الاردنية ، عمان ، الاردن .
3- ابو غوش، سناء شاكر.(2011). بناء مقياس التفكير المنطقي والتحقق من خصائصه السيكومترية في ضوء نماذج الاستجابة للفقرة ، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان العربية , الاردن.
4- بلبسي, منى عبدالقادر.(2011).اثر التنشئة الاجتماعية وانماط الشخصية والترتيب الولادي في مستوى التفكير المنطقي لدى طلبة كليات المجتمع في الضفه الغربية, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة ام درمان الاسلامية ,السودان.
5- التل ,شادية احمد(1987). تطور التفكير المنطقي، رسالة المعلم ، العدد الخامس والسادس ,المجلد(28).
6- الجلبي ، سوسن شاكر ( 2005 ) . اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية ، مؤسسة علاء الدين للطباعة والنشر ، دمشق ، سوريا .
7- الجلالي, لمعان مصطفى(2011). التحصيل الدراسي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ،الاردن.
8- حمادنه ,احمد فوزي(1995). مستوى التفكير الناقد في الرياضيات عند طلبة الصف العاشر في الاردن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك ، اربد، الاردن.
9- الرياحين,سناء مصطفى(2013). اثر طريقة بوستلثويت في اكتساب المهارات المخبرية وتنمية العمليات العقلية لدى طلبة المرحلة الاساية ذوي التفكير المنطقي المختلف ، رسالة ماجستير غير منشورة كلية الدراسات العليا ، الجامعة الاردنية.
10- ريان، محمد هاشم(2006). مهارات التفكير وسرعة البديهية وحقائب التدريب، دار حنين للنشر والتوزيع ، عمان، الأردن .
11- سحيمات، ختام عبدالرحيم (2010). التفكير المفاهيم والانماط ،(ط1 )، دائرة المكتبة الوطنية للنشر والتوزيع ،عمان ، الاردن.
12- شانيز, وليم (1971).الطرق في التفكير المنطقي، ترجمة عبدالعزيز الخوصي ، مكتبة دار النهضه المصرية , القاهرة.
13- عبدالهادي, نبيل شاهين(1991). تطوير التفكير عند الاطفال . مركز غنيم للتصوير والطباعة ، عمان، الاردن.
14- عوده،احمد سليمان،الخليلي،يوسف(1988) ، الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية ،دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان،الاردن.
15- عيسوي ، عبدالرحمن محمد ، ( 1974 ) . القياس والتجريب في علم النفس والتربية ، دار النهضة ، بيروت .
16- الغرايبة، احمد محمد عوض(2001). مستوى التفكير المنطقي لدى عينة من طلبة المرحلة الاساسية في مدارس مدينة اربد، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة اليرموك، الاردن.
17- غنيم, سيد محمد نجاتي (1991) ، الشخصية ، دار الشروق للنشر والتوزيع ،عمان ـ الاردن.
18- قطاوي، نايفه، برهوم ,محمد(1989): طرق دراسة الطفل (ط1) ، دار الشروق للنشر والتوزيع.
19- النجار ، رمضان سالم (2009). التعليم الثانوي المعاصر ، (ط1) ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ،الأردن .
المصادر الاجنبية:
1- Bither, C., & Betty, I. (1988) Logicalland Critical Thinging, Abilities off Sixth: Through Twelfth Grade: Students; and Formall Reasoning, Modes as Oredications of Criticall Thinking, Abilities and Academic Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 25 (4), 143-150. :
2-Eble,R.l.(1972) Essentials of Education and measurement , 2nd ed . New Jersey Hall
3- Klausmeier, H. J. (1975). Facilitating Student Learning An Introduction to Educational Psychology. New York: Harper &t Row Publishers.
4-Tobin, K. G., & Capie, W. (1981), The Development and Validation of AGroupe Test of Logical Thinking, Education and Psycliological
Measurement, 41, 413-423. -
5-Webster, N. (1971 ) . Third new international dictionary, new York : Marrian Company
Published
2024-05-02
How to Cite
عبد زيدم. (2024). To Achievement among Students of the College of Education, University of Al-Qadisiyah. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 57 - 86. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/745