Narrative of Sophist Narration
Abstract
The research stems from an important question about the narrative of Sufi narration, and the extent to which its texts differ, or their compatibility with the foundations of narrative theory and the terminological boundaries that enable us to analyze the narrative, and stand on its specificity, and the forms it adopts in its formulation, despite the breadth of the research circle and the difficulty of evaluation - describing that this The type of Arabic narration includes multiple goals and references, which may favor the Sufi idea more than its compatibility with the narrative base - however, the research identified more than one place that weakened or nullified the narrative, and left the field for subsequent studies, especially monitoring the shifts of the single narrative text through the times of those who composed in prose. mystic.
It was also observed in a section of the Sufi narrative, and it constituted a prominent phenomenon, the ineffectiveness of time and place, and the strengthening of the authority of the narrator and the author by introducing interventions and comments that are not needed by the narrative context, and other things that have been proven in the research pages.
References
توجهات ما بعد الحداثة : نيكولاس رزبرج ، تر :ناجي رشوان ،المشروع القومي للترجمة ، نشر المجلس الاعلى للثقافة ، القاهرة ،ط1 ، 2002 .
جامع كرامات الاولياء : يوسف بن اسماعيل النبهاني ، تح : ابراهيم عطوة عوض ،المكتبة الثقافية ، بيروت – لبنان، د.ط ، 1991 .
درجة الصفر للكتابة : رولان بارت ، تر : محمد برادة ، دار الطليعة بيروت ، الشركة المغربية للناشرين ، ط1 ، 1981.
الرسالة القشيرية : للإمام ابي القاسم القشيري ت465 هـ، تح :عبد الحليم محمود ومحمود الشريف ،دار الشعب ، القاهرة، د.ط ،1989 .
روض الرياحين في حكايات الصالحين : عفيف الدين ابي السعادات عبد الله بن اسعد اليافعي ت 768هـ ، وضع حواشيه عبد الجليل عبد السلام ، دار الكتب العلمية ‘ بيروت – لبنان ،ط 4 ،2017 .
علم السرد الشكل والوظيفة في السرد : جيرالد برنس ، تر : باسم صالح ،دار الكتب العلمية ، بيروت – لبنان ، ط1 ، 2012 .
علم السرد مدخل الى نظرية السرد: يان مانفريد، تر: أماني أبو رحمة, دار نينوى, دمشق- سوريا، ط1 ،2011م.
عوارف المعارف : للسهروردي ت 632هـ ، تح :احمد عبد الرحيم السايح ،مكتبة الهداية ، د.ط ، د. ت .
قال الراوي البنيات الحكائية في السيرة الشعبية : سعيد يقطين ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء ، ط1 ، 1997 .
القص ونثار اللاسرد : اسماعيل ابراهيم عبد www.alnaked-aliraqi.net
لطائف المنن : للعارف بالله ابن عطاء الله السكندري ، تح :عبد الحليم محمود ، دار المعارف ، مصر ،ط3 ،2006 .
المصطلح السردي : جيرالد برنس ، تر : عابد خزندار ،المشروع القومي للترجمة ، المجلس الاعلى للثقافة ، القاهرة ، ط1 ،2003 .
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.