Artistic Image Shift In Fragments of Islamic Poetry What was said about the Greatest Messenger PBUH

  • م.د. فاطمة الخزاعي
Keywords: The Messenger (may God bless him and his family and grant them peace), The position of the Messenger may God bless him and his family on poetry and poets, Poets’ Attitude towards the Messenger may God’s prayers and peace be upon him and his family, The artistic image of the personality of the greatest messenger,The development of Islamic poetry

Abstract

In the name of  Allah the Merciful

Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of the prophets and the seal of the messengers, Aba al-Qasim Muhammad ibn Abdullah, our prophet and master (may God’s prayers and peace be upon him and his family), and upon his good, pure, good, chosen family, and peace be upon him abundantly.

 ...  But after

Supporting the Messenger (may God bless him and his family) with tongues and defending him and the new religion in responding to the Quraish poets is no less important than their support for him with the sword or in expressing the extent of their love for this religion, which qualified in their hearts as a color that expresses the conscience of the poet who was ridiculed by the Muslim poets. According to the principles of the Islamic religion.

    The nature of the research required that it be divided into an introduction and four paragraphs. In the first paragraph, I talked about the metaphorical image, and in the second I talked about the metaphorical image. The third paragraph was about the metaphorical image. As for the share of the fourth paragraph, it was about the artistic image. Then I finished the research with a conclusion.

 

References

القرآن الكريم
-ابن منظور، لسان العرب، دار المعارف، القاهرة, (د. ط), (د. ت) .
-ابن هشام ، السيرة النبوية ، دار الكتاب العربي، بيروت، ط3, 1990 .
-ابو طالب, الديوان، تح: محمد التونجي ، دار الكتاب العربي, بيروت، ط1 1994
- ابو طالب, الديوان، تح: محمد حسن آل ياسين, دار ومكتبة الهلال ، بيروت ، ط1 2000م.
-ابو عبدالله بن عمران المرزباني ، معجم الشعراء، تح: فاروق سليم ، دار صادر بيروت, ط1, 2005م
-ابو عبدالله فيصل بن عبدة, الاعتذار فن وذوق, دار القمة, الاسكندرية، (د ، ط), 2018م
-جابر عصفور، الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي ، مركز الثقافي العربي, بيروت ط3 ، 1992م
-حسان بن ثابت, الديوان, تح: عبد الرحمن البرقوقي، المطبعة الرحمانية, مصر ، (د ، ط) ، 1929
-ساهرة عدنان وهيب العنبكي ، الاساليب البيانية والبديعية في شعر الطرد ، دار الفراهيدي للنشر, بغداد، ط1, 2017م.
-طراف طارق النهار ، مراثي القادة المسلمين حتى نهاية العصر الراشدي ، دار الكتب العلمية, بيروت ، (د ، ط), 2018م.
- علي بن ابي طالب, الديوان, تح: سالم شمس الدين، المكتبة العصرية, بيروت ، ط1, 2008م.
-علي الجندي، فن التشبيه ، مطبعة نهضة, مصر- القاهرة، ط1، ، 1952م.
-فاطمة الزهراء (عليها السلام) في ديوان الشعر العربي ، قسم الدراسات الإسلامية ، مكتبة نرجس, بيروت، ط1, 1997م.
-فضل حسن عباس ، اساليب البيان ، دار النفائس , الاردن, ط2, 2009م.
- كعب بن زهير, الديوان, تح: علي فاعور، دار الكتب العلمية, بيروت، (د ، ط) , 1997م.
- كعب بن مالك, الديوان ، تح: سامي مكي العاني, مطبعة المعارف, بغداد، ط1, 1966م.
-كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني ، مصباح السالكين لنهج البلاغة في كلام امير المؤمنين مؤسسة ال البيت لأحياء التراث ، مطبعة الوفاء, قم، ط1 1435هـ.

الرسائل الجامعية:
1- الصورة البيانية في المدحة النبوية عند حسان بن ثابت ، حميد قبايلي ، جامعة منشوري ،2004م.
2- صورة الرسول (صلى الله عليه وآله وسلم) في شعر صدر الاسلام ، روضة مفيد عبد الهادي صالح ، جامعة النجاح الوطنية ، فلسطين ، 2015م .
Published
2024-05-02
How to Cite
الخزاعيم. ف. (2024). Artistic Image Shift In Fragments of Islamic Poetry What was said about the Greatest Messenger PBUH. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 151-166. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/756