Difficulties and Challenges Facing Graduate Students at the College of Education when Using the Automated Catalogs in the Central Library of Al-Qadisiyah University, Republic of Iraq An Exploratory Study
Abstract
This study aims at identifying the difficulties and challenges faced by graduate students at the college of Education when using automated catalogs in the central library at Al-Qadisiyah University. To achieve this goal, the researcher used the analytical descriptive method to address the subject of the study, which allows the use of many methods, including the survey method to select the study sample and quantitative description, through a comprehensive survey of students' opinions. Moreover, statistical methods, comparison and description, and questionnaire are used to collect data from the study sample. The study sample included (102) graduate students at the college of Arts. The study used SPSS software to analyze the questionnaire data. The study came up with a number of results, the most important of which are the lack of availability of the internet to use the automated catalog, the lack of funding of maintenance or the development of the automated catalog, lack of information sources in the automated catalog, and the difficulty of accessing some sources during the search in the automated catalog
References
1. إبراهيم، عماد عبد العزيز. ( 2000). فهارس المكتبات الوطنية في كل من مصر والسعودية والولايات المتحدة الأمريكية: دراسة تاريخية تحليلية مقارنة، (أطروحة ماجستير) القاهرة: جامعة القاهرة.
2. ابن غزالة، هند الحجامي وحسن علية. (2003) . الفهرس الموحد للمكتبات الجامعية التونسية: مشاكل وحلول في وقائع المؤتمر الثالث عشر للاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات . ـــ تونس: المنظمة العربية للتربية والثقافية والعلوم، الاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات، 680 ص.
3. أبو اللبن، عبد الحكيم، الفهرسة المحوسبة. (مارس 1989) رسالة المكتبة. مج24، ع1، ص ص 25-38.
4. بورن، ماريا. (2020). "تطور تقنيات الفهرسة الآلية وتأثيرها على إدارة المكتبات الحديثة." مجلة التقنية والمكتبات، 30(3) , 415-430.
5. تشانغ، لي. (2023). "تحسين كفاءة الفهرسة الآلية باستخدام تقنيات التعلم الآلي. مجلة علوم المكتبات، 45(2)، 210-225.
6. جبر ، كمال ، التعاون بين المكتبات في مجال الفهرسة. (سبتمبر1998). الوطنية للمعلومات. ع38، ص ص 78-82.
7. الخليفي، محمد بن صالح. ( 2000) . الإنترنت للمكتبات ومراكز المعلومات السعودية، الرياض: درا عالم الكتب للنشر والتوزيع، 104ص.
8. جمعية فهرسة المعلومات. (2019). أدوات وتقنيات حديثة في الفهرسة الآلية: دراسة تحليلية. مجلة فهرسة المعلومات، 12(1)، 89-104.
9. حشمت قاسم، المكتبة والبحث. ( 1993) . ط2: القاهرة، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، ص65.
10. سميث، جون، وباكر، سارة. (2022). "تأثير تطبيق الفهرسة الآلية على إدارة المعرفة في المكتبات الجامعية. مجلة إدارة المعرفة، 18(4)، 567-582.
11. السويدان، ناصر محمد. (نوفمبر 1988). الفهرسة التعاونية المحسبة وإمكانيات تطبيقها بين المكتبات السعودية، في ندوة استخدام الحاسب الآلي في المكتبات ومراكز المعلومات السعودية، الرياض: مكتبة الملك عبد العزيز العامة، ص ص 91-102.
12. سيد حسن الله، محمد احمد الشامي. (2001) الموسوعة العربية للمصطلحات علوم المكتبات والمعلومات والحاسبات: انكليزي عربي، مج3، القاهرة: المكتبة الاكاديمية , 2001، ص214.
13. الشامي، أحمد محمد وسيد حسب الله. ( 2001) . الموسوعة العربية لمصطلحات علوم المكتبات والمعلومات والحاسبات، القاهرة: المكتبة الأكاديمية، ثلاثة مجلدات، 2369 ص.
14. الشامي، قدوره فاطمة. ( 2002) . المكتبات والمعلوماتية والتوثيق، بيروت، دار النهضة العربية، ص28.
15. شرف الدين، عبد التواب. (سبتمبر 1985). الفهارس الموحدة في المكتبات الجامعية. ـــ مجلة اتحاد الجامعات العربية. ع20، ص ص 82-93.
16. عبد الهادي، محمد فتحي (1997). المدخل إلى علم الفهرسة. ط3 مزيدة ومنقحة .القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، 502 ص.
17. العقلا، سليمان بن صالح. (1999) . استخدام الفهرس الالي في مكتبات جامعة الملك سعود: دراسة حاله. مجلة جامعه الملك سعود.
18. عمر احمد هجري، ربحي مصطفى عليان. (1997). المرجع في علم المكتبات والمعلومات. عمان: دار الشروق، ص1178.
19. مشالي، حورية إبراهيم. (يناير 2000). الفهرسة الآلية عند نهاية الألفية الثانية: رؤية علمية لفئات الكتابة وللتوقعات القادمة. الاتجاهات الحديثة في المكتبات والمعلومات. مج7، ع13، ص ص 203-238.
20. المكتب الإقليمي للدول العربية، برنامج الامم المتحدة الإنمائي. ( 2003) . تقرير التنمية الإنسانية العربية لعام 2003: نحو إقامة مجتمع المعرفة. الأردن: برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، 202ص.
21. مكتبة الملك عبد العزيز العامة. ( 2003) . دراسة جدوى لمشروع الفهرس العربي الموحد، الرياض: مكتبة الملك عبد العزيز العامة، 70 ص.
1. Al- Ghamidi, Falih. (1998) .Planning for an automated cooperative Library network for University Libraries in Saudi Arabia: an exploratory study. PhD dissertation. University of Florida.
2. Al- Khulaifi , Mohammed Saleh. (1997). An automated bibliographic network the Libraries of Riyadh, Saudi Arabia: a feasibility study. PhD. Dissertation. University College London.
3. ArchivesSpace. (2024). https://archivesspace.org/
4. Bywater Solutions. (2022). Koha. https://bywatersolutions.com/
5. Evergreen. (2024). https://evergreen-ils.org/
6. Ex Libris. (2024). https://www.exlibrisgroup.com/
7. Hlupic, N., Green, L., & Carr, L. (2013). The Library of Birmingham : A showcase for the future of libraries: The use of the Koha open-source library management system. Program, 47(4), 396-413
8. Koha Community. (2022). Official Koha Community Website. https://koha-community.org/
9. Reitz,J.M.(2004).Odlis:Online Dictionary for Library and InformationScience .http://www, abcClio.Com/ODLIS/SearchODLIS.aspx.
10. Ruparelia, N. B. (2011). Making sense of Koha: A study of the use of open-source library management systems in India and developing countries. The International Information & Library Review, 43(4), 221-227.
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.