Features of Thetales of One Thousand and One Night In world literature

  • ضياء فاهم
  • ضياء فاهم
  • هيام عريعر
Keywords: Comparative literature, One Thousand and One Nights, influence and influence, folk tales

Abstract

This research seeks to address some of the critical studies that dealt with the impact of the tales of One Thousand and One Nights on foreign literature. The critical proposals of comparative literature were an approach to this research. The cognitive nature of literature began to emerge from the interconnection of human experiences in different societies, and comparative criticism as a  A methodological tool that will enable us to extrapolate and cognitively control a literary reading and the relationship that links literatures together, especially since the literary production process adheres to systematic control if it wants cognitive visions to be on a less winding path.

        The research focused on the literary value in the use of One Thousand and One Nights through three critical studies that dealt with the use of One Thousand and One Nights in other literatures. The use varied between imitation and influence, and varied at the level of social, historical and literary topics. The texts of One Night and One Night are rich and almost escape any cultural stereotyping.  Limits their ability to move and employ

 

References

1. أثر ألف ليلة وليلة في الآداب الأوروبية, عبد الجبار محمود السامرائي,دار الجاحظ للنشر, بغداد,1982.
2. الأدب المقارن (أصوله ومناهجه)، الطاهر أحمد مكي,ط1,دار المعارف,القاهرة,1988.
3. الأدب المقارن العام، دانييل_هنري باجو، ت: غسان السيد، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 1997
4. الأدب المقارن والأدب العام, ريمون طحان,ط1, دار الكتاب اللبناني, بيروت,1972.
5. الأدب المقارن, طه ندا, دار النهظة العربية للطباعة والنشر, بيروت, 1991.
6. الأدب المقارن، فان تيجم، ت: سامي الدروبي، دار الفكر,مصر، 1946
7. الأدب المقارن، يوسف بكار, خليل الشيخ, ط1, منشورات جامعة القدس المفتوحة, 1996.
8. أساطير أوروبا في الشرق، رنا قباني , درا طلاس للترجمة والطباعة والنشر, دمشق,دت.
9. آليات السرد بين الشفاهية والكتابية, سيد إسماعيل ضيف الله
10. آليات الكتابة السردية, أمبرتو إيكو, ت: سعيد بنكراد, ط1, دار الحوارللنشر والتوزيع, دمشق,2009.
11. تجليات الأدب المقارن, نزيهة داغر, عالم الكتاب الحديث, الأردن,2019.
12. تشريح النقد, نورثروب فراي, ت: جابر عصفور, الجاعة الأردنية, عمان, 1991.
13. توالد السرد في ألف ليلة وليلة, سليفيا بافل: مجلة فصول في النقد,ع/1, مصر, 1994
14. نقد العقل الغربي (الحداثة ومابعدها), مطاوع صفدي, مركز الانماء القومي , بيروت.1990.
15. دور الأدب المقارن في توجيهات الأدب العربي, محمد غنيمي هلال,نهضة مصر للطباعة والنشر,مصر,1992.
16. الرواية العربية الجديدة من الميثلوجيا إلى مابعدالحداثة, بليحيا طاهر, دارالروافدالثقافية, الجزائر,2017.
17. الرواية المعاصرة مقدمة قصة قصيرة, روبرت انغلستون,ت: لطيفة الدليمي, دار المدى, بغداد, 2017
18. الرواية بين حكي الكتابة وكتابة الحكي, علي سرحان القريشي, المؤتمر الثاني لأدباء السعودية, جدة,2000.
19. محاكاة جنون بارث لشهرزاد, حسن بن اعزيزة
20. مدارس الأدب المقارن، سعيد علوش,ط1, المركز الثقافي العربي, 1987.
21. مدخل إلى الأدب المقارن (سعيد عقل وفاليري), مناف منصور, منشورات مركز التوثيق للنشر, بيروت,1980.
22. مدخل إلى الأدب المقارن وتطبيقاته على ألف ليلة وليلة، محمود طرشونة،ط2, دار الشؤون الثقافية العامة,دمشق,1988.
موت الإنسان في الخطاب الفلسفي المعاصر, هيدجر, شتراوس, فوكو,ت:عبدالرزاق الداوي, دارالطليعة , بيروت,1992.
Published
2024-05-02
How to Cite
فاهمض., فاهمض., & عريعره. (2024). Features of Thetales of One Thousand and One Night In world literature. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 251-270. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/762