The role of philosophy in changing social reality

  • رشا حميد
Keywords: philosophy, education, learner, teacher, scientific subject

Abstract

Philosophy in the moderndays Iraq needs to clarify its features, and match them with the origins of ancient philosophy, for the purpose of philosophical education in Iraq being consistent with the prestigious position that philosophical studies occupy in the Arab world, with the specificity of what emerges from the Iraqi mind in the logic of the relationship between philosophy and society. The government has stressed the importance of including philosophy in highscool and university education programs. Philosophy is about life principles that have relationships with human decisions, choices, daily lives and struggles. For this reason, we need to awaken the mind of society in the renaissance. All institutions of education, culture, and governmental and private institutions must begin the journey of revival. Construction begins with awakening the mind that has sunk in superstitious ideas from its slumber. We must also start from the human sciences, on the basis of which we can advance the philosophical mind, as we reach a Positive conclusion in the process of awakening the mind

 

References

قائمة المصادر والمراجع :
1. ابراهيم ، سامي محمود ، الفكر الفلسفي ومنظومة الحكمة الفائقة ، دار الخليج للنشر والتوزيع ، ط1،الاردن ، 2021.
2. ابن منظور ، لسان العرب ، دار المعارف للطباعة والنشر ، القاهرة ، (د.ت) ، ج36
3. الآلوسي, د.حسام. مدخل إلى الفلسفة. المؤسسة العربية للدراسات والنشر, ط1, بيروت, 2005.
4. بدوي، عبد الرحمن، موسوعة الفلسفة، ج2، دار ذو القربى ،ط1، لبنان ، 1429ه .
5. بوحجلة ،محمد ، تعليم الفلسفة في البلدان العربية " الاقع والاهداف والتحديات " ، مجلة مقاربات فلسفية ، المجلد10، العدد 1 ، 2023.
6. حسين ، منى فليح ، واقع الفلسفة بين التعليم الثانوي والجامعي في العراق معوقات ومعالجات ، وقائع مؤتمر العراق الفلسفي التاسع في كلية الاداب – الجامعة المستنصرية ، كانون الثاني 2020.
7. حنفي ، حسن ، دراسات فلسفية ( الجزء الثاني ) في الفلسفة الغربية الحديثة المعاصرة ، مؤسسة هنداوي ، مصر ، 2021.
8. ديكارت ، رونيه ،مبادئ الفلسفة ، ترجمة عثمان امين ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، 1975.
9. الزرقاني ، محمد عبد العظيم ، مناهل العرفان في علوم القران ،تحقيق فواز أحمد زمرلي ، دار الكتاب العربي ، ط1،بيروت ، 1995.
10. الشبة ، محمد ، مقالة بعنوان " عوائق تدريس الفلسفة "كانون الثاني ، 2019 ، https://satv.ma/
11. الصقر ، اياد محمد معنى الفن ، دار المأمون ، بغداد ،2010.
12. صليبا, جميل، المعجم الفلسفي. جـ2. دار الكتاب اللبناني , ط1، لبنان ، 1982 .
13. طراد ،مجيد خلف ، الدرس االفلسفي في العراق بين التراث والمعاصرة ، مجلة التراث العلمي العربي جامعة بغداد ، العدد 43، بغداد ،2019.
14. طعيمة ، رشدي أحمد ، تعلييم العربية لغير الناطقين بها ومناهجه واساليبه ، منثورات المنظمة الاسلامية للتربية والعلوم والثقلفة ، مصر ، 1989.
15. عثمان ، عفيف ، معوقات درس الفلسفة ، بحث منشور ضمن كتاب حال تدريس الفلسفة في العالم العربي ، المركز الدولي لعلوم الانسان ، 2015.
16. عطية ، محسن علي، المناهج الحديثة و طرق التدريس ، المناهج للنشر والتوزيع ، ط1، الأردن ، 2013.
17. الفا، روني ايلي، اعلام الفلسفة 0(العرب والاجانب)، دار الكتب العلمية ،ط1،بيروت، 1992.
18. كانط ، نقد العقل الخالص، ترجمة عثمان امين ،الهيئة المصرية العامة للكتاب ، مصر،1995.
19. كانط ، نقد العقل المحض ، ترجمة موسى وهبة ، مركز الانماء القومي ، بيروت ،1988.
20. لالاند, أندريه، موسوعة لالاند الفلسفية، جـ2،ترجمة: خليل أحمد خليل، ط2, بيروت, 2001.
21. مالك ، بيار ، الفلسفة وتعليمها ، دار النهضة العربية ،ط1، بيروت ،2016.
22. محمد ، رجب عبدين مدبولى ، واخرون ، استخدام استراتيجيات محطات التعلم في تدريس الفلسفة لتنمية التحصيل والذكاء الروحي لدى طلاب المرحة الثانوية ، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية ، المجلد الخامس عشر ، العدد 16، كانون الاول، 2021.
23. محمود، زكي نجيب، الموسوعة الفلسفية المختصرة، دار القلم، بيروت،(د.ت) .
24. مخوخ ، فؤاد ، من نقد العقل إلى هيرمينوطيقا الرموز ، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات ، ط1، بيروت،2017.
25. المصري ، ايهاب عيسى ،و طارق عبد الرؤف محمد عامر ، أسس وأساليب التعلم الذاتي ، دار العلوم ، ط1، القاهرة، 2013.
26. هيجل، محاضرات في فلسفة التاريخ، ج1، ترجمة امام عبد الفتاح، مراجعة فؤاد زكريا، دار الثقافة ، القاهرة، 1980.
Published
2024-05-02
How to Cite
حميدر. (2024). The role of philosophy in changing social reality. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 419-438. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/773