Interior and Exterior outlook in the nation's employees
Abstract
The current research aims to identify the essence and appearance of state employees, and to achieve the objectives of the current research, the researcher prepared a scale of essence and appearance according to the theory ((Fromm, 1989)). The scale consists of (30) items. The research sample consisted of (194) male and female employees after verifying the validity. Virtual and construct validity, and extracting the reliability of the scale with two re-test methods amounting to (0.87) and the reliability coefficient using the Cronbach alpha method reached (0.821). Using the statistical package (SPSS), the results of the current research found that state employees have a fundamental orientation, and based on the results of the research, a number of recommendations and proposals were made
References
• الزوبعي, عبد الجليل وبكر, محمد الياس والكناني, أبراهيم (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية,
دار الكتب للطباعة والنشر, جامعة الموصل، الموصل- العراق.
• الفرج ،صفوت (1980):القياس النفسي ، دار النهضة العربية ، القاهرة .
• جابر، عبد الحميد جابر (1986): نظريات الشخصية ،البناء ، الديناميات، النمو، طرق البحث . القاهرة، دار النهضة العربية.
• زيعور، علي (1978): الدراسة النفسية بالعينة للذات العربية، دار الطليعة للطباعة والنشر، بيروت، لبنان.
• شلتز, دوان (1983): نظريات الشخصية, ترجمة: حمد دلي الكربولي وعبد الرحمن القيسي, مطبعة جامعة بغداد.
• عودة ،أحمد سلمان والخليلي ، خليل يوسف ( 1988 ): الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية ،ط21، جامعة اليرموك، عمان.
• فروم، ايرك (1973) : ثورة الأمل، ترجمة: ذوقان قرقوط، منشورات دار الأدب، بيروت، لبنان.
• ــــــ (1989): الإنسان بين الجوهر والمظهر, ترجمة: سعد زهران, سلسلة عالم المعرفة, المجلس الوطني للثقافة والفنون, الكويت.
• ــــــ (1994): ما وراء الأوهام . ترجمة صلاح خاتم، سوريا، دار الحوار للنشر والتوزيع.مابوت ,(1985). مقدمة في الاخلاق, ترجمة ماهر عبدالقادر , دار النهضة العربية للنشر والتوزيع , بيروت , لبنان .
• محجوب ، محمد (1992): علم الاجتماع . الاسكندرية ، دار المعرفة الجامعية.
• معتز, عبد الله (1998): الإيثار والثقة والمساندة الاجتماعية كعوامل أساسية في دافعية الأفراد للانضمام للجماعة, مجلة الآداب والعلوم الإنسانية, مجلد (28), العدد (5), كلية الآداب, جامعة المنيا.
المصادر الأجنبية:
• Fromm, E. (1955): The Sane Society. Oxford, England: Rinehart.
• ________. (1976): To Have Or To Be. Ruth Nanda Anshen, New York, U.S.A.
• Eble, R (1972) : Essentials of Educational Measurement , New Jersey .
• Munroe, L. (1995): Schools of Psychoanalytic Thought. New York, U.S.A.
• Wurlitzer , N. (2000) Developing apositive self-image , printed in the New York.
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.