Deviant behavior of juveniles in Iraq And the position of Iraqi legislation on it
Abstract
Over the course of a century, Iraqi society has suffered from many crises, wars, and political fluctuations that have produced a situation, if not catastrophic, for Iraqi society in all areas of life. It has produced a society in crisis that looks at social reality with complete negativity, and this in turn has had a negative impact on the lives of individuals and their behavior with others, especially events. As they are the group most affected by the social atmosphere inside and outside the family that violates values, laws, and customs, which is called social deviation or deviant behavior.
Deviant behavior is anti-social behavior, and violates the accepted law in that society, and therefore, it deserves punishment, for two purposes: to deter the violator, and to protect others from those affected. This is the general concept of deviant behavior, which is adopted for adults, but for children it has a more transparent and precise character. Whoever runs away from home or from school, or offends people’s morals, or harms his health, or the health of others, is considered a deviant child, and the concepts of deviance differ. between one society and another, and are determined according to laws specific to each country
The research reached a set of conclusions, including;
1-The technological revolution, which created modern means of communication, plays a major and significant role in transmitting ideas that oppose society’s values and laws, as well as transmitting criminal experience through imitation and learning
In light of the conclusions reached by the research, the researcher developed a set of recommendations, some of which we mention;
1-Some social problems, such as poverty, disease, and the lack of adequate housing, have a negative impact on family life, and it is important to follow up on these problems through study, research, and finding appropriate solutions to them because they negatively and directly affect juveniles, and thus if these problems remain unsolved, they push them toward deviance and then into committing crime.
References
1ـ ابراهيم حسن محيسن، إجراءات ملاحقة الاحداث المنحرفين، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، 1999.
2ــ إبراهيم مبارك: أثر تطبيق الشريعة الإسلامية في حل المشكلات الاجتماعية، الرياض، 1994.
3ـ ابن منظور : لسان العرب، ج 2 ،دار صادر بيروت ،ب ت .
4ـ ارشد المشيمي ،:مسئوليه الاحداث، مقالة نشرت في صحيفة عمان الالكترونية ،سنه 2010.
5ـ جودت عزت عطوي : اساليب البحث العلمي مفاهيمه، ادواته، طرق الاحصائية ،دار الثقافة لنشر والتوزيع،ط4،عمان،2011.
6ـ حسن الحدران : قانون الاحداث الجانحين ، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، 1999.
7ـ حسين عبد الحميد احمد رشوان: مشكلات المدينة (دراسة في علم الاجتماع الحضري)، مؤسسة شباب الجامعة الاسكندرية 2005.
8ـ حسين رحيم عزيز : دور القيم الاخلاقية في تعزيز السلوك الانساني وفق المنظور الإسلامي، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد (46)، جامعة بغداد 2015.
9ـ حميد كردي عبد العزيز : الظواهر الاجرامية ــ الانحرافية في العراق في ظل ظروف الحرب والاحتلال الأمريكي، مجلة أداب الفراهيدي، المجلد الأول، العدد16، العراق، 2013.
10ـ خالد عبد السلام، عوامل الانحراف الجماعي لدى شباب الجزائري واستراتيجيات الكفاح والعلاج، بحث نشر في جامعة سطيف قسم الدراسات التقنية،2014.
11ـ رشيد حميد زغير ويوسف محمد صالح: الانحراف والصحة النفسية ،المصد السا٨٨.
12ـ رضا العطار: سيكولوجيا البغاء الموسوعة النفسية ،مكتبة مدبولي ،ط١،القاهرة، ١٩٩٥،ص٤٤.
13ـ زينب جناني ،واقع حقوق الانسان في المدارس المتوسطة والاعدادية في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية /جامعة بغداد ، 2011.
14ـ سلامة محمد غباري: الانحراف الاجتماعي ورعاية المنحرفين ودور الخدمة الاجتماعية معهم الإسكندرية، 1989، ص164.
15ـ د. سليم نعامة :سايكلوجيا الانحراف ، ط1،مكتبة الخدمات الطباعية ، 1985، ص21.
16ـ سهير أحمد سعيد معوض: علم الاجتماع الاسري مركز التنمية الأسرية القاهرة، 2009، ص 78
17ـ الصالح حسين العقيدي: أثر التفكك الأسري على جنوح طلاب المدارس الثانوية، رسالة ماجستير مقدمة إلى جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، 2008،ص8.
18ـ د.عبود السراج :علم الاجرام وعلم العقاب ،جامعة الكويت ، الكويت 1985.
19ـ د. عدنان ياسين: السلوك المنحرف في ظروف الأزمات ،بيت الحكمة ، بغداد ،1999.
20ـ عدنان ياسين مصطفى، سيكولوجية الانحراف في المجتمع المأزوم، دار الاثراء للنشر والتوزيع ،عمان الاردن، سنة 2010.
21ـ عليا شكري، الاتجاهات المعاصرة في دراسة الاسرة، دار المعرفة الجامعية للطبع والنشر والتوزيع، 2001.
22ـ فراس يوسف ،العنف ضد الأطفال الإناث، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد، 2008 .
23ـ فهد عبد الرحمن الشمري: التربية الإعلامية (كيف نتعامل مع الإعلام) ، الرياض، 2010.
24ـ فيصل محمد عليوي التميمي: معايير الانحراف لدى الشباب وأسبابه الاجتماعية، مجلة آداب الفراهيدي ،2013.
25ـ كواكب صالح حميد البيرماني وميس محمد كاظم : تقانة الاتصال وتغير القيم الاجتماعية لدى الطلبة الجامعيين، مجلة كلية التربية للبنات المجلد26، العدد2 ، جامعة بغداد 2015.
26ـ مازن مرسول محمد وأفراح جاسم محمد : سوسيولوجية الفقر الأبعاد والتجليات ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي الجامعة المستنصرية، 2008.
27ـ محمد عاطف غيث، قاموس علم الاجتماع، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية 2005.
28ـ محمد صبحي نجم: اصول علم الاجرام والعقاب (دراسة تحليلية وصفية موجزة)، دار الثقافة للنشر والتوزيع، ، عمان، 2008.
29ـ مصباح عامر، التنشئة الاجتماعية والسلوك الانحرافي لتلميذ المدرسة الثانوية، دار الأمه، الجزائر، 2003.
30ـ مصطفى الحجازي :الشباب الخليجي والمستقبل ،دراسة تحليلية نفسية اجتماعية المركز الثقافي العربي ،ط١،بيروت،٢٠٠٨.
31ـ معن خليل عمر: التنشئة الاجتماعية دار الشرق للنشر والتوزيع ،عمان ،٢٠١٠.
32ـ معن خليل عمر: التفكك الاجتماعي ،دار الشرق النشر والتوزيع،ط١، عمان ،٢٠٠٥.
33ـ معن خليل عمر: علم المشكلات الاجتماعية، دار الشروق ط1،عمان، 2005.
34ـ منير العصرة : انحراف الأحداث ،المكتب العربي الحديث ، القاهرة ،1972.
35ـ مها عبد المجيد العاني : الخصائص النفسية لمرتكبي جرائم السرقة والاختلاس والتزوير والرشوة للعاملين في المؤسسات الحكومية ، جامعة بغداد ـ كلية الاداب رسالة ماجستير غير منشورة ، بغداد ، 1994.
36ـ نائل عبد الرحمن وآخرون: البادئ العامة للدفاع الاجتماعي، المطبعة الاردنية، عمان، 1983.
37ـ نادية حسن أبو سكينة ومنال عبد الرحمن خضر: العلاقات والمشكلات الأسرية المصدر السابق.
38ـ ناهدة عبد الكريم وآخرون :السلوك المنحرف بوصفه ثقافة فرعية – دراسة استطلاعية في مدينة بغداد ، بيت الحكمة ، بغداد .1998.
39ـ نعيم حسين كزار :مشكلة البطالة واثارها الاجتماعية في المجتمعات المأزومة المجتمع العراقي نموذجا، مجلة جامعة بابل للعلوم الانسانية، المجلد 23 ، العدد (2) العراق، 2015.
ــ القوانين
1ـ قانون الاحداث رقم 44 لسنة 1955.
2ـ قانون رعاية الاحداث رقم 76 لسنة 1983 .
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.