Al- Quran Reception in the Inspiration Age Astudy in the light of H. R. Yauss' Reader – Responce Theory

  • م.د عبد الأمير عباس
Keywords: Al- Quran Reception, the Inspiration Age, H. R. Yauss' Reader – Responce Theory.

Abstract

The historical context of the revelation of the Qur'an necessitated a reading of the event based on the theory of reception according to Hans Robert Jauss. The revolutionary nature of the text and the reactions that accompanied its revelation revealed the state of its supporters and opponents, as the two lived in a state of reception of the text that could be said to be a state of submission or defiance, so a state emerged. The supporter state of submission to the text appeared, believing in its divine source, relying on an act of perception that did not care about the state of the perceiving, in addition to the ritual reading of the text, which obscured some of the foundations of his understanding. In while the opposing recipient rushed out and tried to demolish the revolutionary structure of the text, relying on his aesthetic perception in the form of an illusion that produced a perception of the similarity of that text to other texts in his culture, so it was said that the text was poetry, sang a soothsayer and that it should be returned this text to their textual culture circle. Others temporize and were not led into the state of illusion created by the act of receiving, as they abandoned defining it as a type, relying on the effect it had on its recipients. It was said about it that it was magic to escape its definition and to urge people not to listen to it.           

References

• القرآن الكريم.
• أدبية النص القرآني: بحث في نظرية التفسير، عمر حسن القيّام، المعهد العالمي للفكر، ط1، فرجينيا، الولايات المتحدة الأمريكية 2011.
• إعجاز القران، أبو بكر محمد بن الطيب الباقلاني، تحـ: السيد أحمد صقر، دار المعارف بمصر.
• الأنطولوجيا السياسية عند مارتن هيدجر، بيير بورديو، تر: سعيد العليمي، المجلس الأعلى للثقافة، ط1، القاهرة 2005.
• بحوث في القراءة والتلقي، فيرناند هالين وآخرون، تر: محمد خير البقاعي، مركز الإنماء الحضاري، ط1، حلب 1988.
• البرهان في علوم القرآن، بدر الدين محمد بن عبد الله الزركشي، تحـ: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار التراث، ط3، القاهرة 1984.
• تأويلات أهل السنة (تفسير الماتريدي)، أبو منصور محمد بن محمد بن محمود الماتريدي، تحـ: مجدي باسلّوم، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت 2005.
• تفسير البغوي (معالم التنزيل)، أبو محمد الحسين بن مسعود البغوي، تحـ: محمد عبد الله النمر وآخرين، دار طيبة للنشر والتوزيع، الرياض 1412هـ.
• ثلاث رسائل في إعجاز القرآن، للرماني والخطابي وعبد القاهر الجرجاني، تحـ: محمد خلف الله ومحمد زغلول سلام، دار المعارف بمصر.
• الحيوان، أبو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، تحـ: عبد السلام محمد هارون، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده، ط2، مصر 1968.
• السيرة النبوية، ابن هشام، تحـ: مصطفى السقا وآخرين، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده، القاهرة 1936.
• السيرة النبوية، محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي، تحـ: حسام الدين القدسي، دار الكتب العلمية، بيروت.
• طبقات فحول الشعراء، محمد بن سلام الجمحي، تحـ: محمود أحمد شاكر، دار المدني، جدة.
• العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده، أبو علي الحسن بن رشيق القيرواني، تحـ: محمد محي الدين عبد الحميد، دار الجيل، ط5 ، بيروت 1981.
• فتح الباري بشرح صحيح الإمام أبي عبد الله محمد بن اسماعيل البخاري، أحمد بن علي ابن حجر العسقلاني، تحـ: محمد فؤاد عبد الباقي، المكتبة السلفية، السعودية.
• في السيرة النبوية، هشام جعيط، دار الطليعة، ط2، بيروت 2000.
• الكهانة العربية قبل الإسلام، توفيق فهد، تر: حسن عودة ورندة بعث، شركة قدمس للنشر والتوزيع، بيروت.
• معاني القرآن، أبو جعفر النحاس، تحـ: محمد علي الصابوني، جامعة أم القرى، ط1، مكة المكرمة 1988.
• معجم بورديو، ستيفان شوفالييه وكريستيان شوفيري، تر: الزهرة إبراهيم، ط1، دار النايا للدراسات والنشر والتوزيع، دمشق ودار الجزائر، الجزائر 2013.
• المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام، د. جواد علي، ساعدت جامعة بغداد على نشره، ط2، 1993.
• مفهوم النص: دراسة في علوم القرآن، د. نصر حامد ابو زيد، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة 1990.
• مقدمة في نظرية الأدب، تيري إيجلتون، تر: أحمد حسان، الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة 1991.
• نحو جمالية التلقي، تاريخ الأدب تحدّ لنظرية الأدب، هانس روبرت ياوس، تحـ: محمد مساعدي، النايا للدراسات والنشر، ط1، بيروت 2014.
• نظرية الأدب: القراءة- الفهم- التأويل، نصوص مترجمة، د. أحمد بو حسن، دار الأمان للنشر والتوزيع، ط1، الرباط 2004.
• نظرية الأدب، رنيه وليك وآوستن وآرن، تر: عادل سلامة، دار المريخ، الرياض 1992.
• نظرية التلقي بين ياوس وآيزر، د. عبد الناصر حسن محمد، دار النهضة العربية، القاهرة 2002.
• نظرية التلقي: مقدمة نقدية، روبرت هولب، تر: عز الدين اسماعيل، المكتبة الأكاديمية، ط1، القاهرة 2000.
• نظرية التلقي، أصول وتطبيقات، د. بشرى موسى صالح، المركز الثقافي العربي، ط1، بيروت 2001.
• الهابيتوس العربي: قراءة سوسيو- معرفية في القيم والمفاهيم، د. غسان الخالد، منتدى المعارف، ط1، بيروت 2015.
• هل قرأنا القرآن أم على قلوب أقفالها، يوسف الصديق، تر: منذر ساسي، دار محمد علي للنشر، ط1، تونس 2013.
• هوسرل ومعاصروه، من فينومينولوجيا اللغة إلى تأويلية الفهم، فتحي إنقزو، المركز الثقافي العربي، ط1، بيروت 2006.
المجلات والدوريات:
• مجلة دراسات سيميائية أدبية لسانية، العدد السابع، المغرب 1992.
• مجلة عالم الفكر، مج23، العددان الأول والثاني، الكويت 1994.
Published
2024-05-19
How to Cite
عباسم. ع. ا. (2024). Al- Quran Reception in the Inspiration Age Astudy in the light of H. R. Yauss’ Reader – Responce Theory. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 981 - 1002. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/805