Components of advertising speech in Al-Maidani’s Proverbs Complex

  • أ.م.د. سالم جمعة
  • حيدر علي سلمان
Keywords: Arabic proverbs, advertising speech, proverbs collection, Al-Maidani

Abstract

Arabic proverbs celebrate advertising as an intentional, conscious activity, and an interactive communicative event, with specific connotations and declared and undeclared goals, which internalize the visions and ideas of advertisers, and reveal their abilities in how to manage the advertising process through the components of this discourse that are advertising-oriented, and to pursue the dimensions and advertising objectives inherent in it.  Shedding light on it and bringing it to the public by researching the method adopted by the Arabs in promoting their ideas, visions, needs, aspirations and goods, examining the most famous means and methods that they employed in practicing advertising work, and identifying the extent of the effectiveness of advertising discourse in the process of communicating with others.

            The Arabic proverbs in the book “Majma’ al-Athlam” by Al-Maidani represented a fertile field for manifestations of advertising discourse and its components, in a way that tempts researchers to look at them and clarify their aspects, which is what the research will try to reveal and their effects on the recipient as a pillar of the communicative process. The researcher chose the book “Majma’ al-Proverbs.”  For the field to be his area of ​​work, and raw material for studying these components.

References

 أسلوب الالتفات في البلاغة القرآنية، حسن طبل، دار الفكر العربي، بيروت، 1998م.
 الأصمعيات، الأصمعي أبو سعيد عبد الملك بن قريب بن علي بن أصمع (ت ٢١٦هـ)، تحقيق: احمد محمد شاكر - عبد السلام محمد هارون، دار المعارف، مصر، ط7، ١٩٩٣م.
 بلاغة الحجاج، نحو مقاربة بلاغية حجاجية لتحليل الخطابات، محمد مشبال، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع، عمان، ط1، 2017م.
 التلخيص في علوم البلاغة، جلال الدين محمد بن عبد الرحمن القزويني الخطيب(ت739ه)، طبعه وشرحه: عبد الرحمن البرقوقي، المكتبة التجارية الكبرى، القاهرة، د.ت.
 الحِجاج في البلاغة المعاصرة(بحث في بلاغة النقد المعاصر)، د. محمد سالم محمد الامين الطلبه، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت، ط1، 2008م.
 الحجاج في الشعر العربي (بنيته وأساليبه)، أ.د. سامية الدريدي، عالم الكتب الحديث، إربد- الأردن، ط2، 2011م.
 خطاب الاخلاق والهوية في رسائل الجاحظ، مقاربة بلاغية حجاجية، محمد مشبال، دار كنوز المعرفة، عمان، ط1، 2018م.
 الخطاب الاشهاري عند داعش، دراسة في آليات التواصل، واثق حسن مجهول، أطروحة دكتوراه، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة المثنى، 2019م.
 ديوان النابغة الذبياني، تحقيق: حنا نصر الحتي، دار الكتاب العربي، بيروت، ط1، 1991م.
 ديوان امرِئ القيس، امرؤ القَيْس بن حجر بن الحارث الكندي(ت٥٤٥م)، اعتنى به: عبد الرحمن المصطاوي، دار المعرفة، بيروت، ط2، ٢٠٠٤م.
 الطبيعة في مجمع الأمثال دراسة تحليلية، د. عهود حسين جبر، د. رحيم خريبط الساعدي، مجلة الكلية الإسلامية الجامعة العدد الثالث والعشرون السنة السابعة 2013م.
 عدة الأدوات الحجاجية، ليونيل بلنجر، ترجمة: قوتال فضيلة، ضمن كتاب الحجاج (مفهومه ومجالاته- دراسات نظرية وتطبيقية في البلاغة الجديدة)، عالم الكتب الحديث، إربد- الأردن، ط1، 2010م.
 في تجديد مفهوم الخطاب، كمال عمران، المجلة العربية للثقافة، المجلد14، العدد28، 1995م.
 في تحليل الخطاب، حاتم عبيد، دار ورد، عمان، ط1، 2013م.
 في نظرية الحجاج: دراسات وتطبيقات، عبد الله صولة، ميكسلياني للنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 2011م.
 القارئ في النص نظرية التأثير والاتصال، نبيلة إبراهيم، مجلة فصول المصرية، الهيئة العامة للكتاب، القاهرة، المجلد5، العدد1، 1984م.
 كتاب البديع، أبو العباس، عبد الله بن محمد المعتز بالله ابن المتوكل ابن المعتصم ابن الرشيد العباسي (ت ٢٩٦هـ)، تحقيق: عرفان مطرجي، مؤسسة الكتب الثقافية، بيروت، ط1، 2012م.
 كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، محمد علي التهانوي (ت1158ه)، تحقيق: د. علي دحروج، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، ط1، 1996م.
 لسان العرب، أبو الفضل محمد بن مكرم بن على ابن منظور، تحقيق: امين محمد عبد الوهاب ومحمد الصادق العبيدي، دار احياء التراث العربي، بيروت، ط3، 1999م.
 مجمع الأمثال، أبو الفضل احمد بن محمد بن إبراهيم الميداني(ت518ه)، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، مكتبة السنة المحمدية، القاهرة، ط1، 1955م
 المحكم والمحيط الأعظم، أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسي(ت٤٥٨هـ)، تحقيق: عبد الحميد هنداوي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، ١٤٢١هـ - ٢٠٠٠م.
 معايير تحليل الخطاب، ميكائيل ريفاتير، ترجمة: حميد لحميداني، دار النجاح الجديدة، الدار البيضاء، ط1، 1993م.
 معجم تحليل الخطاب، باتريك شارودو، ودومينيك منعو، ترجمة: عبد القادر المهيري، وحمادي صمود، المركز الوطني للترجمة، تونس، ط1، 2008م.
 المنطق، محمد رضا المظفر، دار التعارف، بيروت، ط3، 2006م:2/ 287، والمقرر في شرح المنطق، رائد الحيدري، مطبعة ذوي القربى، قم المقدسة، ط6، 1433ه.
 المؤتَلِف والمختَلِف، أبو الحسن علي بن عمر الدارقطني (ت ٣٨٥هـ)، تحقيق: موفق بن عبد الله بن عبد القادر، دار الغرب الإسلامي – بيروت، ط1، ١٤٠٦هـ - ١٩٨٦م.
 نظرية الحجاج عند شاييم بيرلمان، د. الحسين بنو هاشم، دار الكتاب الجديدة المتحدة، بيروت، ط1، 2014م.
 وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد بن إبراهيم بن أبي بكر ابن خلكان(ت٦٨١هـ)، تحقيق: إحسان عباس، دار صادر، بيروت، ط7، 1994م.
Published
2024-05-22
How to Cite
جمعةأ. س., & سلمانح. ع. (2024). Components of advertising speech in Al-Maidani’s Proverbs Complex. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 1257 - 1274. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/819