Creativity of Educational Counselors the Counseling

  • هبة عبد اللطيف
Keywords: creative counseling, educational counselors

Abstract

The current research aims to identify the counseling creativity of educational counselors, and to identify the statistically significant difference in the counseling creativity of educational counselors according to gender variables (males - females), and years of service from (1-10) (10-20), the research sample consisted of (250) counselors and counselors, by (163) counselors by (65%) ), and (87) counselors by (35%) according to the gender variable, and (102) counselors from (1-10) years by (41%) and (148) counselors from (11 years and over) by (59%), the security of educational counselors General Directorate of Education of Dhi Qar Governorate (2023-2024), selected by stratified random method, the researcher adopted a scale (Al-Jumaili, 2022) to measure the concept of guiding creativity, The professional competence scale consists of (56) items distributed over four areas of the indicative creativity scale, and the researcher adopted the Likert method by developing (5) alternatives to answer the indicative creativity scale, and the honesty and stability of the paragraphs of the scale were calculated, and the researcher used the statistical means that were calculated by the computer program (SPSS) are: test (Ka2) chi-square, T-test for one sample, T-test For two independent samples, Pearson's correlation coefficient, Cronbach's alpha-Cronbach equation for internal consistency, simple regression analysis, and the most prominent results were as follows: Educational counselors have a high level of counseling creativity, there are differences Statistically significant between the gender variable in the level of indicative creativity and in favor of males, there are no significant differences Statistics between years of service in the guidance creativity.

References

1. الفتلاوي, علي شاكر. (2008). مدخل الى سيكولوجية الزمن, ط1, مطبعة برهان, بغداد, العراق.
2. السفاسفة, محمد ابراهيم. (2003). اساسيات في الإرشاد والتوجية النفسي والتربوي, ط1, مكتبة الفلاح, الكويت ودار حنين للنشر والتوزيع , عمان, الأردن.
3. أحمد, سهير كامل. (2000). التوجية والإرشاد النفسي, ط1, مركز اسكندرية للكتاب, مصر.
4. موسى, مي محمد. (2016). التوجية والإرشاد النفسي والسلوكي لطلاب, ط1, دار دجلة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
5. الوزير, الحسن علي. (2020). الإبداع والابتكار, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
6. الحيلة, محمد محمود. (2001). آثر الأنشطة الفنية في التفكير الابتكاري لطلبة المرحلة الأساسية، مجلة مركز البحوث القطرية، جامعة قطر، العدد 19.
7. ناصر, كريمة كوكز خضر. (2003). أثر برنامج مهارات الإدراك والإبداع في تنمية التفكير الإبداعي بحسب مستويات الذكاء والتحصيل لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية, اطروحة دكتوراه غير منشورة, كلية ابن رشد, جامعة بغداد, العراق.
8. المصطفاوي, عبد الكريم محسن محمد. (2005). أثر برنامج تدريبي في تنمية التفكير الإبداعي ومفهوم الذات لدى طالبات معاهد إعداد المعلمات, كلية تربية ابن الهيثم, جامعة بغداد, العراق.
9. حبيب, أمجد عبد الرزاق. (2014). فاعلية برنامج تدريبي وفق استراتيجيات الإبداع الجاد لتنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى الطلبة/ المدرسين, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة البصرة, العراق.
10. البسيط, موسى محمد. (2003). هدى النبي محمد (صل الله علية وسلم)في التربية الإبداعية والابتكارية, رسالة ماجستير, جامعة القدس, فلسطين.
11. أرنوط, بشرى اسماعيل احمد وليد, علي بن محمد بن علي. (2017). كشف الذات وعلاقته بالإبداع الإرشادي لدى المرشدين النفسيين بالمملكة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية, جامعة عين شمس, مركز الارشاد النفسي, مجلد50 ع, مصر.
12. ابن منظور, محمد بن بكر. (2010). لسان العرب, دار صادر, بيروت, لبنان.
13. العقباوي, عبير عيد. (2019). التفكير الإبداعي في حل المشكلات, ط1, دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
14. الحلاق, هشام سعيد. (2010). التفكير الإبداعي مهارات تستحق التعلم, منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب, دمشق.
15. النصيرات، جياد محمد فيصل. (2012). مقومات الشخصية المبدعة)رؤية قرآنية(، بحوث ودراسات المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية، المجلد (11), العدد(1).
16. الفريجات، غالب عبد المعطي. (2015). التفكير والإبداع والتفكير الإبداعي، ط 1، دار ورد الأردنية للنشر والتوزيع، الأردن.
17. الداهري، صالح حسن. (2008). سيكولوجية الإبداع والشخصية، ط 1, دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
18. حجازي, سناء محمد نصر. (2009). تنمية الإبداع ورعاية الموهبة لدى الأطفال، ط 1, دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
19. عبد الجواد، محمد أحمد. (2007). وراء كل عظيم مهارة، ط1، دار رؤية، الإسكندرية، مصر.
20. عبادة، أحمد. (2001). حب الاستطلاع والابتكار لدى الأطفال، ط 1، مركز الكتاب للنشر، القاهرة، مصر.
21. الشربيني، زكريا، وصادق، يسريه. (2002). أطفال عند القمة الموهبة والتفوق العقلي والإبداع، ط1, دار الفكر العربي, القاهرة, مصر.
22. ريان، محمد باسم.) 2009) .التفكير الإبداعي- ماهيته، تعليمه وتعلمه، ط 1, دار حنين للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
23. سماحة, كمال. (1998). الإبداع والتطور مفاهيم أساسية, مجلة التربية, اللجنة الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم , 126( 27), قطر.
24. السويدان, طارق محمد والعدلوني, محمد أكرم. (2004). مبادئ الإبداع, ط,3, دار الكندي للنشر والتوزيع, الأردن.
25. قطامي، نايفة وآخرون. (1995). التفكير الإبداعي، عمان، ط1، منشورات جامعة القدس المفتوحة.
26. الفريجات، غالب عبد المعطي. (2015). التفكير والإبداع والتفكير الإبداعي، ط 1، دار ورد الأردنية للنشر والتوزيع، الأردن.
27. شاكر, عبد الحميد (1995) علم نفس الإبداع، القاهرة، ط1، دار غريب للطباعة والنشر.
28. الزيات, فاطمة محمود. (2009) علم النفس الابداعي, دار المسيرة للطباعة والنشر, عمان, الأردن.
29. أرنوط, بشرى اسماعيل. (2019). الموسوعة المتكاملة في الإرشاد والعلاج النفسي, ج 1, الارشاد والعلاج النفسي بين التفاعل والإبداع والريادة, ط1, شركة مدبولي للطباعة والنشر, القاهرة مصر.
30. داود ، عزيز حنا وعبد الرحمن، حسين. (1990). مناهج البحث التربوي، كلية التربية (ابن رشد)، جامعة بغداد.
31. عودة، احمد سليمان، وخليل يوسف الخليلي. (1988). الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية، ط2، اربد، دار الامل.
32. ملحم، سامي. (2000). القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.
33. العيسوي، عبد الرحمن محمد. (1985). القياس والتجريب في علم النفس والتربية، مصر، دار المعرفة للنشر والتوزيع.
34. الجميلي، حسام حسين دلي. (2022). الإبداع الإرشادي وعلاقته بالوعي الذاتي والكفاءة المهنية لدى المرشدين التربويين. اطروحة دكتوراه. كلية التربية للعلوم الإنسانية/ جامعة تكريت فلسفة في العلوم التربوية والنفسية (علم النفس التربوي).
35. Houser, Cherry I. Ann (1989) Effects of Group Counseling on the Self Esteem, Creative Thinking and Problem Solving Skills of Gifted Tenth and Eleventh Grades Students, DAI. Vol. 49, No. 11.
Published
2024-05-22
How to Cite
عبد اللطيفه. (2024). Creativity of Educational Counselors the Counseling. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 1275 - 1298. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/820