Educational institutions and their role in confronting school violence

  • م.م أمير عاجل
  • أ.د علي اللومي
Keywords: role, violence, school violence, secondary stage

Abstract

The phenomenon of school violence is one of the dangerous phenomena that causes a major imbalance in the educational process of any country in the world. It is not a phenomenon that arises from the moment or is restricted to a specific country. Rather, most countries in the world suffer from this phenomenon and it has historical roots, as schools are rarely devoid of some forms of violence. Which happens almost daily among students.

This study aimed to shed light on the role of educational institutions in confronting school violence in Iraq, to monitor the most prominent manifestations of school violence among secondary school students, to reveal the factors that lead to school violence, to identify the most important effects of its occurrence, and to identify the most important effective strategies in combating school violence. Confronting it in foreign countries in general and Iraq in particular.

As for the type of study, it is a descriptive study that adopted the social survey approach with a sample and collected data through a questionnaire for (220) people in (10) schools for boys and girls, five each in the city of Diwaniyah.

This study reached a set of conclusions, including: that school violence is widespread in the school community, and it is possible for this behavior to spread outside the school walls, and that social problems such as family disintegration contribute to the emergence of school violence, and among the conclusions is that school violence increases when... Those who fail academically, and that the educational counselor has a major role in confronting school violence. The study concluded that school violence requires the combined efforts of all educational institutions, and that the media has a major

 role in confronting school violence behavior. The study confirmed that educational institutions can develop serious strategies in confronting school violence. .

The researcher proposed conducting a comparative study between students in schools located in urban areas and those in rural areas, to find out which areas are more violent than others. He also obliged the Ministry of Education to create a job degree entitled (Social Researcher) that works in secondary schools.

References

• بني عيسى، إبراهيم امجلي (۲۰۱۳م)، واقع توظيف المشرفين التربويين لتكنولوجيا المعلومات في الإشراف التربوي في الأردن والصعوبات التي تواجههم والحلول المقترحة من وجهة نظرهم _ دراسة نوعية مجلة كلية التربية بالإسماعيلية، العدد (٢٦)، جامعة قناة السويس، مايو.
• المغازي، إبراهيم محمد (2003م) كيف تكتشف موهبة طفلك ؟، مكتبة جريدة الورد، المنصورة.
• الحسن، إحسان محمد؛ عبد المنعم الحسني(1982م)، طرق البحث الاجتماعي، دار الكتب للطباعة والنشر، الموصل.
• فريجة، أحمد(2004م)، " العنف المدرسي دراسة تحليلية في سياقاته المدرسية"، مجلة العلوم الإنساني، جامعة محمد خيضر، بسكرة العدد 24.
• سالمان، أسامة كمال الدين إبراهيم (۲۰۰۹م)، فعالية العلاقة بين المنتورية والسلوك الإبداعي في تنمية بعض كفايات التدريس لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية واتجاهاتهم نحوها، المجلة العلمية، العدد (۳) كلية التربية بالوادي الجديد جامعة أسيوط، ديسمبر.
• زكي، جمال؛ السيد يس(1968م)، أسس البحث الاجتماعي، دار الفكر العربي، القاهرة.
• الحاجري، فيصل محمد سعود (۱۹۹۷م)، مدى مشاركة أولياء الأمور مع المرشد الطلابي في الحد من المشكلات الاجتماعية والسلوكية بين الطلاب، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة الملك سعود.
• حمادي، حسين ربيع (۲۰۱۲م) أثر برنامج تدريبي لمهارات توسعة الإدراك والإبداع في تنمية التفكير التباعدي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الخامس العلمي، المؤتمر العلمي الدولي الأول بعنوان: رؤية استشرافية لمستقبل التعليم في مصر والعالم العربي في ضوء التغيرات المجتمعية المعاصرة، في الفترة من (۲۰ _ ۲۱ فبراير) ، كلية التربية، جامعة المنصورة بالتعاون مع مركز الدراسات المعرفية بالقاهرة.
• سعيد، حمادة عبد السلام احمد (2005م)، مواجهة عوامل انتشار العنف في مدارس التعليم الثانوي دراسة مقارنة بين مصر والولايات المتحدة الأمريكية، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة.
• العناني، حنان عبد الحميد (2000م)، الطفل والأسرة والمجتمع، دار الصفاء للطباعة والنشر والتوزيع، الأردن.
• رشوان، عبد الحميد حسين (1995م) دراسة في علم الاجتماع الجنائي الإسكندرية، المكتب الجامعي الحديث.
• السيد، شاذلية سيد محمد ، سبل استثمار علاقة الطالب بالمعلم في تعزيز الوسطية، من أبحاث مؤتمر "دور الجامعات العربية في تعزيز الوسطية بين الشباب العربي.
• مبيضين، صفوان (2013م)، العنف المجتمعي، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان.
• طالب، أحسن (۲۰۰۱م). العنف في المؤسسات التربوية والدور الوقائي للإعلام، مجلة الفكر الشرطي، المجلد (۱۰) ع، الشارقة.
• الطيار، فهد بن علي عبد العزيز (2005م) "العوامل الاجتماعية المؤدية للعنف لدى طلاب المرحلة الثانوية دراسة ميدانية لمدارس شرق الرياض"، رسالة ماجستير، غير منشورة جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية الدراسات العليا، قسم العلوم الاجتماعية، الرياض.
• علي، عبد الحميد محمد؛ منى إبراهيم قرشي(2009م)، العنف ضد الأطفال، مؤسسـة طـيبـة للنشر والتوزيع، ط1، القاهرة، مصر.
• الجهاني، عبد الناصر عز الدين (۲۰۱۳م): الإدارة المدرسية في ضوء إدارة الجودة الشاملة مجلة عالم التربية، العدد (٤٤) ، الجزء (۳) ، السنة (١٤) ، رابطة التربية الحديثة، مصر.
• العربني، محمد الصالح (۲۰۰۳م) "دور مدير المدرسة في الحد من عنف الطلاب في المدارس بالمملكة العربية السعودية دراسة تطبيقية على مديري المدارس بمدينة "الرياض" رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة السودان، كلية التربية للعلوم والتكنولوجيا، الخرطوم.
• قمر، عصام توفيق (2002م): دور الأنشطة التربوية في مواجهة المشكلات السلوكية لطلاب المرحلة الثانوية " دراسة ميدانية "، مجلة مستقبل التربية العربية، العدد (۲٥)، المركز العربي للتعليم والتنمية.
• وطفة، علي أسعد (2000م)، بنية السلطة وإشكالية التسلط التربوي في الوطن العربي، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت.
• اليافعي، علي عبد الله؛ نوال عبد الله الشيخ (٢٠٠٥م) مهام الموجه التربوي وكفاياته في دولة قطر " في ضوء توجهات الإشراف التربوي الحديث "، مجلة التربية، العدد (١٥) ، السنة (۸) ، الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية.
• الفوضى التربوية في الوسط العربي(2005م) (مسؤولية الأسرة والمجتمع)، إصدار أكاديمية القاسمي، المكتبة الإلكترونية.
• الغالي، أحرشاو (2010م)، " مشكل العنف المدرسي في المغرب "، مجلة علوم التربية، دورية مغربية فصلية متخصصة، العدد 45، أكتوبر.
• البغدادي، محمد رضا(2007م) مميزات وعيوب الأنواع البديلة لأساليب التقويم " دليل للمعلم وأساليب التقويم المستمر "، مجلة كلية التربية بالفيوم، العدد (۷)، جامعة الفيوم.
• شفيق، محمد ( ١٩٩٣م)، البحث العلمي والخطوات المنهجية لأعداد البحوث الاجتماعية ، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.
• الحمادنة، محمد صائل (2014م)، دور الإدارة المدرسية في الحد من ظاهرة العنف في المدارس الأردنية المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد 3، العدد 7، محافظة اربد.
• الخولي، محمود سعيد (2006م)، العنف في مواقف الحياة اليومية، مكتبة الأنجلو مصرية.
• الخولي، محمود سعيد (2008م)، العنف المدرسي الأسباب وسبل المواجهة سلسلة وقضايا العنف (2)، ط 1، المكتبة الأنجلو، مصرية، القاهرة.
• عياد، هاني (۲۰۰۷م)، الإنسان المصري وتحديات المستقبل الهيئة القبطية للخدمات الاجتماعية، القاهرة.
• FREUD(S), 1989, Malaise dans la civilisation [en ligne], Trad. fr. ODIER (J) et (CH), 1971, Les Presses universitaires de France, Vendôme, N°, 62p
http://friendsofborges.org/site/assets/books/freud_malaise_civilisation.pdf(Consultéle 03/11/2014 a 15.55) p3
• U.S. Department of Education. (1994). Connecting families and schools to help our children succeed, Retrived July 6, 2012, from http://www.edu.go
Published
2024-05-22
How to Cite
عاجلم. أ., & اللوميأ. ع. (2024). Educational institutions and their role in confronting school violence. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 27(1), 1299 - 1316. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/821