Socialist and its relation to the Cognitive Medium Installation (Aynai-Abraidi) University of Students
Abstract
The study aimed at identifying the relationship of social alienation with the cognitive method of the integrative (abstract) structure of the university students. The sample of the research sample reached (200) students randomly selected. To measure this relationship, ) And adopt the scale of the cognitive method of the integrated structure (abstract - abstract) and the final form of (30) and extracted each of the parameters of the characteristics of honesty and stability using the appropriate statistical means. The most important results of the research indicate that university students have a sense of social alienation and the difference between males and females in the sense of alienation and tend to use the abstract cognitive method and also revealed that there is no correlation between the variables of research. The researcher concluded his research with a number of results and confirmed a number of recommendations and proposals
References
بركات، باسمة كاظم هلاوي (1996)، " الأسلوب المعرفي (العيانية – التجريد) وعلاقته بالإبداع " ، جامعة بغداد، كلية الآداب، رسالة ماجستير غير منشورة.
جبر، لؤي خزعل (2007)، أثر الشخصيّة التسلّطيّة في تكوين الانطباع، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب/الجامعة المستنصرية.
ثورندايك , روبرت وهيجن , اليزابيث((1989: القياس والتقويم في علم النفس والتربية, ترجمة: عبد الله زيد وعبد الرحمن عدس , مركز الكتب الاردني, عمان.
حافظ. أحمد خيري، (1980): سيكولوجية الاغتراب لدى طلبة الجامعة، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة عين شمس.
الزغول، رافع النصير والزغول، عماد عبد الرحيم (2003)، علم النفس المعرفي، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
زهران ، حامد عبد السلام (1989) الامن النفسي دعامة اساسية للامن القومي العربي، مجلة دراسات تربوية، عدد19، ص 293-320
السيد، حسن حلمي (2008)، الأسالیب المعرفیة وعلاقتها باتخاذ القرار لدى مدیري مدارس التعلیم الإعدادي بمحافظة سوھاج، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية/جامعة سوهاج.
ـالشرقاوي، محمد انور (1989)، الأساليب المعرفية في علم النفس، مجلة علم النفس، الهيئة العامة للكتاب، السنة (3)، العدد(11).
فرج ، صفوت :( 1980 ) . القياس النفسي , القاهرة , دار الفكر العربي
العبيدي، وسن ناصر محمد (2002)،" الأسلوب المعرفي التجريدي- العياني وعلاقته بالضغوط النفسية لدى طلبة جامعة بغداد" ، كلية التربية - ابن الهيثم جامعة بغداد، رسالة ماجستير غير منشورة.
العمري، منى سعد (2007)، الأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية لدى عينة من طالبات كلية التربية للبنات بمحافظة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للبنات، جامعة طيبة، السعودية.
فروم. إرك، مفهوم المرض والصحة النفسية عند فرويد ماركس، عرض للفصلين السادس والسابع من كتاب أريك فروم ما وراء الأوهام، شبكة نقل المعلومات، (2003).
فروم. إرك، (1979): الإنسان بيت الجوهر والمظهر، ترجمة سعد زهران، عالم المعرفة، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب- الكويت.
الفرماوي، حمدي (1994) الأساليب المعرفية بين النظرية والبحث، ط1، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.
الامام, مصطفى محمود(1990): التقويم والقياس, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, بغداد.
فيسكوف. والتر، (1981): الاغتراب وعلم الاقتصاد، ترجمة كامل يوسف حسن، مجلة الآداب، بيروت، العدد (3).
كريتش، كرتشفليد بالاتش. (1974). سيكولوجية الفرد في المجتمع، ترجمة الفقي، حامد وخير الله، سيد، مكتبة: الانجلو المصرية، القاهرة.
هول. س كالفن وليندزي. جاردنر (1969): نظريات الشخصية، ترجمة فرج أحمد فرج وآخرون، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
وهبة. مراد، (1979): الاغتراب والوعي الكوني، دراسة في هيغل وماركس وفرويد، مجلة عالم الفكر الكويتية، العدد (6) الكويت.
ندا. أيمن منصور (1988): الاغتراب الثقافي لدى الشباب العربي، مجلة البحوث والدراسات العربية، العدد (29)، معهد البحـوث والدراسـات العربية، القاهرة.
النوري. قيس، (1979): الاغتراب اصطلاحاً ومفهوماً وواقعاً، بحث منشور في مجلة عالم الفكر، العدد (1)، الكويت.
• Witkin, H. A.,& Goodenough ,D.C(1981) : "Field ependence and Independence Cognitive Style and their Implication" .Review of Educational Research , 47(1) ,1-64.
• Harvey, O. J. & Ware, R. C. (1967): personality differences in dissonance resolution, Journal of personality and social psychology, vol. 7.
• Clounch, N. C (1964): Cognitive and motivational characteristics associated with concrete and abstract level of conceptual complexity, Princeton University.
• Wrightsman , L . (1972 ) ; Social Psychology in the Seventies , California , Books / cole Publishing Company.
• Gardener, R. and Schoen, R (1962), Differentiation and abstraction in concept formation, Psychological Monographs, 76, 2-15.
• Harvey, O. J. (1963), “Some Situational and Cognitive Determinants of Dissonance Resolution”. Journal of Personality and Social Psychology Vol. 1.
• Ramanigopal, C.S.(2008), Self-Esteem and Decision Making Styles of School Teachers, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, April 2008, Vol. 34, Special Issue, 145-150.
• Schroder, H. A., Driver, M. J., Streafert, S. “Human(1967) Information Processing”, Holt, Rinehart and Winston, New York.
• Blass, Thomas,(1977), “Personality Variable in Social behavior”. Lawrence Eribaum Associates Puolishers, New Jersy.
• Anastasi , A ( 1990 ) : Psychological testing , New York : Macmillan.
Ebel, R.L.(1972 ) : Essentials of Educational measurement , New , Jersey , prentice Hall Inc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.