Collective memory is represented in the drawings of the Baghdad

  • م.د. خولة علي عبدالله محمد الحسيني المديرية العامة لتربية بابل/ قسم النشاط الرياضي والمدرسي
Keywords: Representations Collective Memory, Modern.

Abstract

 The research was divided into four chapters. The first included the methodological framework of the research. It included a definition of its problem, importance and need. It aims at: the discovery of the Representations of Collective Memory in the Paintings of the Baghdad Group of Modern Art, and the second is the theoretical framework. The third chapter deals with the research procedures. It consisted of the research Society and its Sample. It was intentionally selected by (15) models representing the paintings of the painters who had the role Irrigation And the researcher in the establishment of the Baghdad Group for modern art. The researcher relied on the analytical descriptive method, and the research tool consisted of the form of content analysis, the validity of the tool, its stability, the statistical means and then the analysis of the sample. In the paintings of the Baghdad Group of Modern Art, as the painter has shown it through the form and content. However, the content was the most prominent and this is due to the fact that the painter is part of that latent pattern, which led to highlighting the identity of the society by working to reshape the frame of reference for the Iraqi cultural identity , Chapter four of the conclusions came, including: collective memory managed in Baghdad, a group fee of modern art painting features and install Iraqi art authentic identity, as Comprised chapter on the Recommendations and Proposals, Sources and Supplements.                                                          

  .

References

القرآن الكريم
1-إبن منظور، م. (ب . ت) لسان العرب، ج11، بيروت: دار صادر، ص610.
2- إبن فارس, أ. (2001) معجم مقاييس اللغة , بيروت: دار إحياء التراث العربي , ص 938.
3- الجزائري، م. (1993) خطاب الأبداع، بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة، ص177.
4- الربيعي، ش. (1976) لوحات وأفكار، بغداد : مطبعة دار، ص31.
5- الزبيدي, م. (1998) تاج العروس من جواهر القاموس, ج 30، الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب, ص379 -382.
6- الزمخشري, ج. (1984) أساس البلاغة، بيروت, دار بيروت للطباعة والنشر, ص581–582.
7- آل سعيد، ش. (1988) فصول من تاريخ الحركة التشكيلية في العراق، ج1، بغداد: وزارة الثقافة والأعلام، دار الشؤون الثقافية العامة، ص15-175.
8- آل سعيد، ش. (1988) فصول من تاريخ الحركة التشكيلية في العراق، ج2، بغداد: وزارة الثقافة والأعلام، دار الشؤون الثقافية العامة، ص33.
9- آل سعيد، ش. (1990) مقالات في التنظير والنقد الفني بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة، ص15.
10- الأصفهاني, أ. (2008) معجم مفردات ألفاظ القرآن, ط3، بيروت: دار الكتب العلمية, ص516.
11- الطباطبائي, م. (1997) الميزان في تفسير القرآن, ج16, بيروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات, ص35-36.
12- الغانمي، س. (1999) الوجود والزمان والسرد الفلسفة التأويلية عند بول ريكور، بيروت: الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي، ص11.
13- الفراهيدي, ا. (1414H) ترتيب كتاب العين, ج3, قم: إنتشارات أسوة, ص1675.
14- أندرسن، ب. (1999) الجماعات المتخيلة، تر: محمد الشرقاوي، المجلس الأعلى للثقافة، الهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية، ص15.
15- جبرا، ج. (1986) جذور الفن العراقي، بغداد: ، الدار العربية، ص26.
16- جبرا، ج. (1967) الرحلة الثامنة، بيروت، ص198-199.
17- جبرا، ج. (1974) جواد سليم ونصب الحرّية ، دراسة في آثاره وآرائه، بغداد: المكتبة الوطنية ص37.
18- دورتيه، ج. (2009) معجم العلوم الإنسانية، تر: جورج كتورة: بيروت/ ابو ظبي: المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، ص374.
19- ريكور، ب. (2000) الذاكرة، التاريخ، النسيان، تر: جورج زيناتي، ليبيا: دار الكتاب الجديدة المتحدة، ص14-713.
20- سليم، ن. (1977) الفن العراقي المعاصر، فن التصوير، بغداد: مطابع وزارة الأعلام العراقية، ص49.
21- سليم، ج. (1958) دليل المعرض السنوي السابع للرسم.
22-- قسم المعاجم اللغوية، (ب.ت) المنجد في اللغة العربية المعاصرة، مر: مأمون الحموي وآخرون، بيروت: دار المشرق، ص510-511.
23- كورنيليوس، ك. (2003) تأسيس المجتمع تختليا، تر: ماهر الشريف، بيروت: دار المدى للثقافة والنشر، ص5-6.
24- كاظم، ن. (ب.ت) تمثيلات الآخر صورة السود في المتخيل العربي الوسيط ، مملكة البحرين: وزارة الثقافة والتراث الوطني، ص20.
25- كامل،ع. (2008) الرسم المعاصر في العراق،مراحل التأسيس وتنوع الخطاب، دمشق: ،الهيأة العامة السورية للكتاب، ص130.
26- كامل، ع. (1979) المصادر الأساسية للفنان التشكيلي في العراق، بغداد: دار الحرية للطباعة والنشر، ص43-45.
27- كامل، ع. (2008) الرسم المعاصر في العراق (مراحل التأسيس وتنوع الخطاب) دمشق: منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب، وزارة الثقافة، ص14-90-91.
28- كامل، ع. (1986) الفن التشكيلي المعاصر في العراق مرحلة الستينات، بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة، ص7-8.
29- مصطفى، إ. (1972) المعجم الوسيط، ج1-2 , ط2، القاهرة: المكتبة الاسلامية, ص858.
30- يوسف، ع. (2006) إلى البحر بجناح فراشة (محادثات في الفن التشكيلي) حوار مع الفنان نوري الراوي، بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر، ص234-235.
المجلات
- الراوي، ن. (1978) لمحات من حضارات ووعود، الخزف العراقي في حضارة الآلهة، مجلة آفاق عربية، العدد (6) السنة الثالثة، شباط، ص98.
- الراوي، ن. (1971) حركة الفن العراقي في أيامها الأولى، مجلة المثقف العربي، العدد (4) ص42.
- الزناد، ت (2007) الذاكرة الجماعية لايمكن سرقتها أو إقتراضها، جريدة الشرق الأوسط، العدد (10557) ص3.
- الموصلي، س. (2005) التعارض والاندماج بين التأثيرات الأوروبية والتراث الثقافي العراقي في الفنون التشكيلية العراقية بين 1930-1958، جريدة الحوار المتمدن، العدد (1073) صفحة الأدب والفن.
- أيوب، ع. (1999) الذاكرة واللسان، المجلة العربية للثقافة، عدد خاص بالمأثور الشعبي في الوطن العربي، تونس: المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، ص21.
- سعيد، إ. (2000) الإختلاق، الذاكرة والمكان، مجلة الآداب الأجنبية، تر: رشاد عبد القاد، العدد (104)دمشق: إتحاد الكتاب العرب، ص96.
- سوكاح، ز. (2006) مفهوم الذاكرة الجماعية عند موريس هاليفاكس، مجلة الحوار المتمدن، العدد (1755) الصفحة الرئيسية.
- كامل، ع. (2007) في التشكيل العراقي القديم والمعاصر، صحيفة إتجاهات، بغداد: مؤسسة إتجاهات الثقافية، ص37.
- نادر، س. (1982) شاكر حسن آل سعيد البحث عن أثر داخل الثقافة، بغداد: مجلة فنون عربية، العدد (7) السنة (الثانية) ص67.
- نايف، س. (2004) الفنون التشكيلية والحداثة في العراق، تر: رندلى عيد، باريس/ بغداد: مجلة الآداب، ص69.
-Cooper, J.( 1963) Measurment and Analysis, HeltRinhart and Winston, New york: 5th ed.
-Oder,R.( 1971) Land al.Systatieobserveational of Teeching, Anitroduction Analysis Cliffs N.J.Prenti CO .Hall,.
Published
2020-03-26
How to Cite
علي عبدالله محمد الحسينيم. خ. (2020). Collective memory is represented in the drawings of the Baghdad. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(4), 26-69. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/87
Section
Articles