Characteristics of Hibbing and its works in the performances of the contemporary Polish theater (Tadosh Cantor) experience as a model
Abstract
The first chapter deals with the problem of research, which was identified by the following question: What is Happening? And what mechanism and technologies through which the concept was invested in the performance of contemporary Polish theater through the experience of Tadosh Kantor theatrical ? . The importance of the research and the need for it is useful for researchers interested in the field of performance, laboratories and workshops in the institutes of fine arts and colleges as well as institutions of the private theater. The purpose of the research is to understand the concept of Happening , to highlight all its items and techniques, to study the construction of the performance of the actor in contemporary Polish theater through the cantor experience, and to demonstrate the use of the Happening concept through its performance configurations. And then the boundaries of time research spanning the period (1975-1990) and spatial in (Poland), and the subject of (study of the characteristics of Happening and its functions in the performances of contemporary Polish theater - the experience of Tadosh Kantor model -), and then concluded the chapter of the definition and definition of terms .
The second section deals with the study of structural performance of the actor in the experience of Tadosh Kantor. The chapter concluded with the previous studies and the indicators that resulted from the theoretical framework.
The third chapter (procedural framework) was devoted to defining the research society and the research sample. The chapter also included the research method and the research tool. The chapter concludes by analyzing the play of the Polish director (Tadosh Kantor.(
Chapter four deals with the following :
- The dominance of plastic formative performance based on description and explanation of semantics.
- The rule of the power of the director and his dominion over the final form of representative performance
- The process of rotation between the body and objects in the expression produced an oppressive and chaotic rhythm, and the lack of answers to what has achieved the concept of non-glory.
The chapter also included conclusions, recommendations and proposals, and concluded with the list of sources.
References
2. توماس مونرو ، تطور الفنون ، ج2 ، تر : محمد علي أبو درة وآخرون ، (القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب : 1972) ، ص99 .
3. محمد عبد المنعم ، المسرح السياسي ، (مصر ، دار المعارف : 2014) ، ص21 .
4. ماري الياس , حنان قصاب ، المعجم المسرحي : المسرح وفنون العرض ، ط2، (لبنان , مكتبة لبنان ناشرون : 2006) ، ص6 .
5. إليزابيث جودمان ، جين دي مان ، المرشد في السياسة والأداء ، تر : محمد لطفي نوفل ، (القاهرة ، مطابع المجلس الأعلى للآثار : 2001) ، ص151 ، 163 .
6. أوجينيو باربا وآخرون ، طاقة الممثل : مقالات في انثروبولوجيا المسرح ، تر : سهيل الجمل ، (القاهرة ، إصدارات أكاديمية الفنون : 1999) ، ص8 .
7. اليزابيث رايت ، برخت وما بعد الحداثة ، تر : محسن مصيلي ، (القاهرة ، المشروع القومي للترجمة : 2005) ، ص162 – 163 .
8. باتريس بافيز ، معجم المسرح ، تر : ميشال .ف. خطار ، (بيروت ، المنظمة العربية للترجمة : 2015) ، ص265 ، 266 .
9. ينظر : هناء عبد الفتاح ، حوار مع يوزيف شاينا : المخرج البولندي الكبير ، مجلة (إبداع) ، ع (10) ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1992 ، ص118-120 .
10. هدى وصفي ، حوار مع الفنان البولندي : يوزيف شاينا ، تر : هناء عبد الفتاح ، مجلة (فصول) ، مج (12) ، ع (2) ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1992 ، ص239 .
11. باتريس بافيز ، المصدر السابق ، ص265 ، 266 .
12. ينظر : محمود أمهز ، التيارات الفنية المعاصرة ، ط2 ، (بيروت ، شركة المطبوعات للنشر والتوزيع : 2009) ، ص250 .
13. محمد عزام ، اتجاهات المسرح التجريبي ، مجلة (البيان) ، عد (369) ، الكويت ، رابطة الأدباء الكويتين ، 2001 ، ص39-40 .
14. ماري إلياس ، حنان قصاب ، المعجم المسرحي ، مصدر سابق ، ص6-7 .
15. حسين التكمه جي ، نظريات الإخراج : دراسة في الملامح الأساسية لنظرية الاخراج ، ط1 ، (بغداد ، دار المصادر للطباعة والنشر : 2011) ، ص116 . كريستوفر آينز ، المسرح الطليعي ، تر : سامح فكري ، (القاهرة ، إصدارات أكاديمية الفنون : 1996) ، ص336 .
16. سوزان بينيت ، جمهور المسرح : نحو نظرية في الإنتاج والتلقي المسرحيين ، تر : سامح فكري ، (القاهرة ، مطابع المجلس الأعلى للآثار : 1995) ، ص30 .
17. محمد عزام ، اتجاهات المسرح التجريبي ، مصدر سابق ، ص39 ، 40 .
18. ينظر : ماري إلياس ، حنان قصاب ، المعجم المسرحي ، مصدر سابق ، ص513 .
19. منى سلمان محمد ، التحولات التقنية لمناظر المسرح العراقي خارج فضاء العلبة ، (بغداد ، دار الفراهيدي للنشر والتوزيع : 2012) ، ص115 .
20. فراس الريموني ، حلقات التجريب في المسرح ، (عمان ، دار الحامد للنشر والتوزيع : 2011) ، ص23 .
21. ينظر : ديفيد هارفي ، حالة ما بعد الحداثة ، تر : محمد شيا ، (بيروت ، المنظمة العربية للترجمة : 2005) ، ص78 .
22. مارفن كارلسون ، فن الأداء : مقدمة نقدية ، تر : منى سلام ، (القاهرة ، مطابع المجلس الأعلى للآثار : 1999) ، ص172 .
23. ينظر : سمير سرحان ، تجارب جديدة في الفن المسرحي ، (بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة : د . ت) ، ص74-80 .
24. أوجست جرودجيتسكي ، حركة التجريب في المسرح العالمي : المخرجون البولنديون نموذجاً ، تر : هناء عبد الفتاح ، (القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب : 2010) ، ص195 ، 196 .
25. هناء عبد الفتاح ، مسرح كانتور التشكيلي ، مجلة (القاهرة) ، ع (60) ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1986 ، ص56 .
26. هناء عبد الفتاح ، مسرح الدمى والموت : حركة إصلاحية في المسرح المعاصر ، مجلة (القاهرة) ، ع (61) ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1986 ، ص86
27. محمود أبو دومة ، تحولات المشهد المسرحي : الممثل والمخرج ، (القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب : 2009) ، ص97 .
28. زبيجنييف تارانيينكو ، فضاءات شاينا المسرحية ، تر : هناء عبد الفتاح ، (القاهرة ، مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي : 2006) ، ص123 .
29. أوجست جرودجيتسكي ، حركة التجريب في المسرح العالمي ، مصدر سابق ، ص195، 205.
30. باربرا لاسوتسكا - بشرنياك ، المسرح والتجريب ما بين النظرية والتطبيق ، تر : هناء عبد الفتاح ، (القاهرة ، المجلس الأعلى للثقافة : 1999) ، ص82 – 83 .
31. ينظر : يان كووس وفيتش ، مسرح الموت عند كانتور : تيار ما بعد التجريب ، تر : هناء عبد الفتاح ، (القاهرة ، مهرجان القارهرة الدولي للمسرح التجريبي : 1994) ، ص60 – 61 .
32. يان كووس وفيتش ، مسرح الموت عند كانتور ، مصدر سابق ، ص60 .
33. تادوز كانتور ، دولية الخيال : الطقوس وعلاقتها بالمسرح ، تر : رفيق الصبان ، (القاهرة ، مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي : 1990) ، ص12 .
34. كريستوفر بالما ، مقدمة في علم المسرح ، تر : علي عبد الغفار فطوم ، (القاهرة ، مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي : 2003) ، ص245 .
35. محمود أبو دومة ، تحولات المشهد المسرحي : الممثل والمخرج ، مصدر سابق ، ص99 .
36. قاسم بياتلي ، حوارات المسرح : معلمو المسرح في القرن العشرين ، (الشارقة ، دائرة الثقافة والاعلام : 2002) ، ص98 ، 99 .
37. ينظر : هناء عبد الفتاح ، دراما الموت عند كانتور ، مجلة (المسرح) ، عد (36) ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1990 ، ص44 .
38. ينظر : هناء عبد الفتاح ، مسرح الدمى والموت ، مصدر سابق ، ص87 – 89 .
39. ينظر : هناء عبد الفتاح ، دراما الموت عند كانتور ، المصدر السابق ، ص44 – 45.
40. مدحت الكاشف ، المسرح والإنسان : تقنيات العرض المسرحي المعاصر ، (القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب : 2008) ، ص158 .
41. يان كووس وفيتش ، مسرح الموت عند كانتور ، مصدر سابق ، ص52 .
42. مسرحية موت صف دراسي (Umarła klasa) للمخرج تادوش كانتور ، للمزيد ينظر رابط العرض : https://www.youtube.com/watch?v=a235hHGFIps .
43. هانز تيز ليمان ، بانوراما المسرح ما بعد الدرامي : ما وراء الحدث الدرامي (الاحتفال والاصوات البشرية في الفضاء والمنظر الطبيعي) ، تر : علاء الدين محمود ، مجلة (فصول) ، ع (73) ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 2008 ، ص33
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.