Platonic ideals and their representations in the theatrical text Plyas and Milizand as a model

  • أ.م. د كاظم جبارة سلطان كليه الحله الجامعة
  • م. د. مسار عربي جاسم كليه الحله الجامعة
Keywords: Platonic theory approach analytical description, theatrical text

Abstract

The current research deals with a fixed and entrenched philosophical theory in Greek philosophy that had to have an important place within the immortal writings of Plato, where the theory of ideals was projected on the entire components of the universe and existence, as well as its influence extending to modern philosophy, as modern philosophers have taken it up and divided between asymptotes with some modifications. The theory and the spacing of the matter, which has made continuous changes in the entirety of the merits of the theory, and dropping the entirety of that on the text of the play Plais and Milizand. Accordingly, the research topic was divided into four chapters. The first chapter dealt with (the methodological framework), starting with the research problem and centered on the following question: How was the theory of the Platonic proverbs represented in the play of Plais and Milizand? This was followed by the importance of the research manifested by: shedding light on the theory of the Platonic ideals and their representations in the play of Plais and Millesand, whereas the aim of the research came about: defining the transformations of the theory of the Platonic ideals and their representations in the play of Plais and Millesand, then the limits of the research in time (1892) and spatially (France) and objectively the theory of ideals and their representations In Playas and Milisand, the chapter concludes by defining two terms (ideals, representations), language and idioms.
The second chapter (theoretical framework), which includes two topics, includes the first: the theory of the Platonic proverb a conceptual approach, the second: the representations of the theory of the proverb, a) the representations of the theory of the proverb among philosophers after Plato, b) the representations of the theory of the proverb in the theatrical text. The chapter ends with the indicators that resulted from the theoretical framework.As for the third chapter (Research Procedures), the research community includes only the play of Plais and Millesand, and the research tool is represented by the indicators that resulted from the theoretical framework as the analytical standard, and the research methodology, where the research relied on the descriptive analytical approach to its suitability for the aim of the research, followed by a sample analysis.The fourth chapter deals with the research results, starting with the results and discussing them, and the conclusions, and the research ends with a list of sources and references.

References

1. بدوي، عبد الرحمن، مقدمة في كتاب ( تراجيديات اسخيليوس ) اسخيليوس ، ترجمة: عبد الرحمن بدوي ( بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، 1996).
2. برينتون، كرين، تشكيل العقل الحديث، ترجمة: شوقي جلال، سلسلة عالم المعرفة، العدد (82)، (الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، 1984 ).
3. بريهييه، اميل، الفلسفة اليونانية، ترجمة: جورج طرابيش، ج1، ( بيروت: دار الطليعة للطباعة والنشر، 1982).
4. بوشنسكي، أ.م.، الفلسفة المعاصرة في اوربا، ترجمة: عزت قرني، سلسلة عالم المعرفة، العدد (165)، (الكويت :المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب 1992 ).
5. رسل، برتراند، حكمة الغرب، الفلسفة الحديثة والمعاصرة، ترجمة: فؤاد زكريا، سلسلة عالم المعرفة ، العدد(72)، (الكويت: المجلس الوطني للثقافة والآداب، 1983).
6. رشدي، رشاد، مقدمة في كتاب، ( القرد الكثيف الشعر، يوجين اونيل، ترجمة: جلال العشري ، سلسلة روائع المسرح العالمي ، العدد (24) ، (القاهرة: وزارة الثقافة والارشاد القومي ، بلات ).
7. سالم، محمد عزيز نظمي، علم الجمال، ( الاسكندرية: دار الفكر الجامعي ، 1986 ).
8. الشكرجي، جعفر، الفن والاخلاق في فلسفة الجمال، (دمشق: دار حوران للطباعة والنشر والتوزيع، 2002).
9. عبد المنعم، راوية، القيم الجمالية، ( الاسكندرية: دار المعارف الجامعية، 1987).
10. عثمان، احمد، الشعر الاغريقي تراثاً إنسانياً وعالمياً، سلسلة عالم المعرفة، العدد (77)، (الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، 1984).
11. ــــــ، مقدمة في كتاب ( بنات ثراخيس ، سوفوكلس ، ترجمة : احمد عثمان ، سلسلة المسرح العالمي ، العدد (249) ، ( الكويت : وزارة الاعلام ، 1990).
12. علي، نبيل، الثقافة العربية وعصر المعلومات رؤية لمستقبل الخطاب الثقافي العربي، سلسلة عالم المعرفة، العدد (265) ، ( الكويت : المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، 2001).
13. فتاح، عرفان عبد الحميد، المدخل الى معاني الفلسفة، ( بغداد: دار الشؤون الثقافية، وزارة الاعلام 1986).
14. متولي، عبد الله عبد الحافظ، مقدمة في كتاب (مأساة الدكتور فوستس )، كرستوفر مارلو ، ترجمة: نظمي خليل ، سلسلة روائع المسرح العالمي ، العدد (25)، (القاهرة: وزارة الثقافة والارشاد القومي، بلات ).
15. مرحبا، محمد عبد الرحمن، من الفلسفة اليونانية الى الفلسفة الاسلامية، ( بيروت: منشورات، عويدات، بلا.ت).
16. مطر، اميرة حلمي، في فلسفة الجمال من افلاطون الى سارتر، (القاهرة: دار الثقافة للطباعة والنشر، 1974).
17. مندور، محمد، مقدمة في كتاب ( بلياس ومليزاند)، موريس ماترلنك، ترجمة: محمد غنيمي هلال، سلسلة روائع المسرح العالمي، العدد(43)، ( القاهرة: وزارة الثقافة والارشاد القومي، بلا.ت).
18. xxx , الجمالية , ترجمة : ثامر مهدي , الموسوعة الصغيرة , ( بغداد : دار النشر الثقافية , 2000) .
19. ابن منظور , لسان العرب , ج1 , أعداد وتصنيف , يوسف خياط , ( بيروت : دار لسان العرب , بلا .ت ) .
20. الحفني , عبد المنعم , موسوعة الفلسفة والفلاسفة , ط2 , ج1 , ( القاهرة : مطبعة مدبولي , 1999).
21. الياس , ماري وحنان قصاب حسن , المعجم المسرحي مفاهيم ومصطلحات المسرح وفنون العرض , ط2 (بيروت : لبنان : مكتبة لبنان ناشرون , 1997) .
22. صليبا جميل , المعجم الفلسفي بالألفاظ العربية والفرنسية والانكليزية واللاتينية , ج1 ( بيروت : دار الكتاب اللبناني , 1982).
23. النور جي , احمد خورشيد , مفاهيم في الفلسفة والاجتماع , ( بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة , 1990)
Published
2020-03-26
How to Cite
جبارة سلطانأ. د. ك., & عربي جاسمم. د. م. (2020). Platonic ideals and their representations in the theatrical text Plyas and Milizand as a model. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 22(4), 197-214. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/95
Section
Articles